Innowacyjne automatyczne pojazdy na Via Baltica?
Minister cyfryzacji Marek Zagórski oraz odpowiedzialni za telekomunikację ministrowie Łotwy, Litwy i Estonii podpisali memorandum o współpracy w sprawie łączności 5G oraz połączonej i zautomatyzowanej mobilności (CAM) w korytarzu transportowym Morze Północne – Morze Bałtyckie czyli Via Baltica.
Via Baltica 5G
Memorandum podsumowuje dotychczasową współpracę Polski, Łotwy, Litwy i Estonii w zakresie wdrażania sieci 5G oraz CAM (zautomatyzowana mobilność) w korytarzu Morze Północne – Morze Bałtyckie – podaje Ministerstwo Cyfryzacji w komunikacie - Zatwierdza także mapę drogową Via Baltica 5G / transgraniczne korytarze dla CAM, uzgodnioną przez międzyrządową grupę zadaniową 28 listopada 2019 r.
Memorandum wyraża wolę polityczną, nie tworzy żadnych zobowiązań prawnych czy finansowych. Jest podstawą dla dalszego wdrażania powyższej mapy drogowej oraz uzgodnień ram czasowych dla konkretnych zobowiązań i działań.
Stymulowanie innowacji
- Sieć 5G ma duże znaczenie dla stymulowania innowacji, zwłaszcza w obszarze transportu, w tym m.in. dla rozwoju zrównoważonej mobilności i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Memorandum wpisuje się m.in. w działania w zakresie rozwoju sieci i usług 5G oraz promowania zautomatyzowanego transportu drogowego w transgranicznych obszarach do prowadzenia testów, zainicjowane przez 29 państw europejskich, w tym Polskę, w liście intencyjnym podpisanym w Rzymie, 23 marca 2017 r.
Korytarz Morze Północne-Bałtyk, który liczy 5.986 km linii kolejowych i 4.092 km dróg (zwany dalej „korytarzem Morze Północne-Bałtyk”) stanowi jeden z dziewięciu korytarzy sieci bazowej i jest jedynym korytarzem w północnej części Europy. Korytarz łączy region Morza Bałtyckiego z państwami regionu Morza Północnego przebiegając przez Helsinki, państwa bałtyckie, Polskę i Niemcy. Częścią korytarza jest budowana trasa Via Baltica.