Białystok wygrywa V Łomżyński Konkurs Matematyczny
- Dla mnie to nie był duży wysiłek, mimo że zadania były o wiele trudniejsze niż rok temu – mówi w auli PWSIiP Witali Bułatow, 19-letni absolwent IV LO w Białymstoku i zdobywca 3. miejsca w V Łomżyńskim Konkursie Matematycznym, w którym 2. miejsce zajął maturzysta I LO w Białymstoku Przemysław Perkowski. Triumfował ich kolega z równoległej klasy I LO Przemysław Jakub Kozłowski. Zwycięzca w nagrodę dostał, m.in., tablet Samsung Galaxy 4 i książkę o 50 teoriach matematycznych, które każdy ambitny matematyk powinien znać. Jerzy Łuba, dyrektor I LO z Łomży, dostał z uczniami na pamiątkę puchar za zwycięstwo zbiorowe.
„By czas nie zaćmił i niepamięć”
Szymon Dzbeński uczeń klasy pierwszej III Liceum Ogólnokształcącego im. Żołnierzy Obwodu Łomżyńskiego Armii Krajowej w Łomży zwyciężył trzecim Wojewódzkim Konkursie Historyczno-Literackim „By czas nie zaćmił i niepamięć. W poszukiwaniu prawdy o Katyniu, Smoleńsku i Obławie Augustowskiej.” Nagrodą główną w konkursie jest wizyta studyjna dla laureata i jego opiekuna w Parlamencie Europejskim w Brukseli.
Warunki są najlepsze, ale...
O jedno miejsce wyżej niż przed rokiem znalazła się Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży w Rankingu „Perspektyw” wśród Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych 2015. Zdobywając 69.2 punktu PWSIiP zajęła 13 miejsce na 30 ocenianych uczelni w kraju. Uczelnia najlepiej została oceniana za warunki kształcenia. Jako jedyna w Polsce zdobyła maksymalne 100 punktów. Łomżyńskiej uczelni wciąż jednak brakuje prestiżu.
Uczą także angażowania się...
Justyna Bogumił i Maciej Zduńczyk to uczniowie Publiczne Gimnazjum nr 1 im. Noblistów Polskich w Łomży, którzy uczestniczyli w tegorocznym posiedzeniu Sejmu Dzieci i Młodzieży. Była to już XXI sesji młodzieżowego parlamentu, a uczniowie łomżyńskiej „jedynki” zakwalifikować się do niej po raz siódmy. Anna Zakrzewska, wicedyrektor PG 1, podkreśla, że to szkoła, która stawia na kreatywność i wspieranie aktywności młodzieży. - Efektywność naszej pracy wychowawczej z młodzieżą polega na włączeniu jej do społecznego działania - mówi.
Na wymianie
Od już 18 lat uczniowie Zespołu Szkół Drzewnych i Gimnazjalnych uczestniczą w wymianie młodzieży polsko-niemieckiej. Od ubiegłego wtorku 10-osobowa grupa uczniów „Drzewnej” wraz z ich niemieckimi rówieśnikami z Billberge wspólnie wykonują dębowy stół i ławkę oraz nad upiększają starą betonowa bryłę przy tamtejszym Domu Matek z Dziećmi.
W połowie stawki miast uczących się
Fundacja Schumana opublikowała pierwszy w Polsce ranking 66 miast uczących się. Łomża w tym zestawieniu znalazła się w połowie stawki – na 32 miejscu – między Płockiem a Częstochową. Twórcy rankingu definiując pojęcie miast uczących się wykorzystali pojęcie ukute m.in. przez urbanistę Richarda Floridę. Według niego miasta funkcjonują jako magazyny nauki i pomysłów, zapewniając przyjazne środowisko i infrastrukturę ułatwiającą przepływ wiedzy, która jest motorem wzrostu gospodarczego.
Sprawdzian sprawdzony
72% z polskiego, 61% z matematyki i 77% maksymalnej liczy punktów z angielskiego – to średnie wyniki szóstoklasistów z tegorocznego sprawdzianu. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży opublikowała wstępne informacje o wynikach sprawdzianu, który odbył się 1 kwietnia. Dziś ruszył też serwis dla uczniów umożliwiający dostęp do informacji o uzyskanych wynikach ze sprawdzianu. Aby poznać wyniki uczniów rodzice muszą podać nr PESEL oraz hasło, które kolportowały szkoły. Generalnie po raz kolejny potwierdziła się zasada, że uczniowie z większych ośrodków mają lepsze wyniki od uczniów ze wsi i małych miasteczek.
Włoski staż Mechaniaka
Uczniowie Zespołu Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łomży po raz kolejny będą mieli okazję odbyć praktyki zagraniczne w ramach programu Erasmus+. W łomżyńskim Mechaniaku zostanie zrealizowany projekt „Najlepsi w swoim zawodzie dzięki praktykom zagranicznym”, który otrzymał dofinansowanie o wartości ponad 106 tys. euro (432 tys. zł). W efekcie 40 uczniów klas trzecich szkoły będzie miało możliwość odbycia stażu we Włoszech w firmach z branży informatycznej, mechatronicznej i samochodowej.
Najpopularniejsze jest „drugie”
II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej to najpopularniejsza szkoła wśród tegorocznych absolwentów gimnazjów. Na pięć dni przed upływem terminu rejestracji kandydatów chęć kontynuacji nauki w tej szkole deklaruje około 750 gimnazjalistów, z czego około 300 wskazuje ją jako szkołę pierwszej preferencji. To absolutny rekord popularności zważywszy, że do sześciu klas pierwszych tego liceum w tym roku przyjętych ma być łącznie (tylko) 168 uczniów.
Pouczający i frapujący I Bieg Patrolowy Śladami Historii Łomży
- Będziecie nosili na tych eleganckich plecakach logo Łomży, bo stąd jesteśmy, więc i barwy i imię naszego rodzinnego miasta powinniście teraz z dumą propagować – mówiła dyr. Irena Zwornicka z Zespołu Szkól Drzewnych i Gimnazjalnych w Łomży do trójek zwycięzców I Łomżyńskiego Biegu Patrolowego Śladami Historii Łomży, którymi zostały: drużyna dziewcząt z Gimnazjum w Wiźnie i drużyna chłopców ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Łomży. Na ponad cztery godziny zabsorbował i zaaferował ich bieg do utraty tchu i sił, kiedy z mapami szukali znanych miejsc i nieznanych listów.
Po konkursach po staremu?
Komisje konkursowe wybrały kandydatów na nowych dyrektorów II Liceum Ogólnokształcącego i Szkoły Podstawowej nr 4 w Łomży. Do ogłoszonych przez prezydenta Łomży Mariusza Chrzanowskiego konkursów zgłosiło się po 6 kandydatów, ale ostatecznie przesłuchania konkursowe przechodziło 10 osób. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w przypadku II LO zwycięzcą jest obecna wicedyrektor szkoły, a w SP4 wygrała obecna dyrektor szkoły.
W poszukiwaniu historii Łomży
Uczniowie najstarszych klas szkół podstawowych oraz gimnazjów mogą jeszcze zapisać się do I Łomżyńskiego Biegu Patrolowego Śladami Historii Łomży. Bieg przy współpracy Hufiec Nadnarwiański ZHP im. Adama Chętnika i Wojska Polskiego organizuje miejscowy Zespół Szkół Drzewnych i Gimnazjalnych w Łomży. Startować w nim mogą trzyosobowe drużyny z opiekunem, które w trakcie biegu – jak zapowiadają organizatorzy – będą musiały wykazać się wiedzą związaną z udzielaniem pierwszej pomocy, historią Łomży, odwagą i dobrym humorem.
Lot w Kosmos + jajko Kolumba - 280 stopni C na Starym Rynku
Z mikrofonem w ręce, rozwianym włosem, w okularach badacza uwodzi młodą publiczność energią ze sceny, jakiej mogłaby pozazdrościć niejedna gwiazda disco polo. Chemiczka Patrycja Gorczyca z Piotrem Stankiewiczem z Instytutu Geofizyki PAN wykonują eksperymenty, po których dziecięca i młodzieżowa publiczność piszczy i bije brawa, kiedy z czeluści wydobywają się kłębiaste dymy i mgławicowe pary. Na Starym Rynku stanęło 11 białych namiotów laboratoryjnych Festiwalu Nauki, pod którymi dzieją się cuda niewidy: uczniowie przebierali się za polarników, samochody i piłkarze poruszali się siłą magnetyczną, skorupka jajek miękła jak gumowa skórka. Detektory poszły w ruch i można było odnaleźć klucze do wiedzy w torebce lubianej nauczycielki nielubianego przedmiotu.
Pożegnaliśmy nauczycielkę uśmiechu Jadwigę Samselską (+ 82)
Przez 35 lat jako wychowawczyni setek uczniów i nauczycielka biologii miała charakter: twardą rękę, cięty język, niezłomne zasady i stalowe nerwy. Nie pozwalała ściągać, z chamstwem się nie patyczkowała., w oczy mówiła, co o kim myśli i tego oczekiwała od ludzi, niezależnie od wieku i pozycji w szkolnej hierarchii. Jedni się jej bali, inni uwielbiali, ale wszyscy szanowali. Cechował ją optymizm pedagoga. Wierzyła, że trudy nauczycielskie, wymagania i cierpliwość do największych ancymonów wcześniej czy później przyniosą efekty. Optymistka, nie żałowała uśmiechu. Jadwigę Samselską (+ 82) pożegnała liczna rodzina, koleżeńskie grono nauczycieli i wdzięczni uczniowie...
Międzynarodowe staże studentów z PWSIiP
Zagraniczne staże i praktyki to szansa na zdobycie wysokich kompetencji zawodowych oraz poznanie nowych i ciekawych miejsc na świecie przekonują pracownicy Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. Dwudziestu sześciu studentów uczelni od marca „podbija” m.in. gorącą Hiszpanię. - Osobiście bardzo zazdroszczę studentom takiej możliwości rozwoju, bo w czasach, gdy ja kończyłem studia, oprócz zwykłej wymiany studenckiej, nie były możliwe wyjazdy zagraniczne – mówi Sebastian Chrzanowski, pracownik PWSIiP odpowiedzialnych za koordynowanie staży, który odwiedził studentów z „Państwówki” w Barcelonie.
Patriotyczne spotkanie pokoleń
Trzy pokolenia mieszkańców Łomży wzięły udział w wieczorze patriotycznym w Szkole Podstawowej nr 7 im. Adama Mickiewicza. Głównym punktem programu była inscenizacja „Moja mała i wielka Ojczyzna” w wykonaniu uczniów klas I C i III C, ale najwięcej emocji młodszym i starszym uczestnikom imprezy dostarczyło wspólne śpiewanie pieśni patriotycznych pod kierunkiem Katarzyny i Krzysztofa Lipskich oraz poznawanie historii miasta i jego najwybitniejszych obywateli. - Przyświeca nam szczytny cel: rozbudzanie ducha patriotyzmu wśród najmłodszych, a to spotkanie służy budowaniu międzypokoleniowej więzi opartej na miłości i poszanowaniu ojczyzny! - mówi dyrektor szkoły Halina Szeligowska.
Turkey nor turkey na maturze z angielskiego w IV LO
Trzydniowy maraton maturalny, kiedy około 1760 trzecioklasistów z liceów i czwartoklasistów z techników z Łomży w 25 szkołach pisało egzaminy z języka polskiego i matematyki, zakończył się egzaminem z języka angielskiego. - Z polaka poszło mi dobrze, z matmy słabiej, ale nie najgorzej, a z anglika, po napisaniu na poziomie podstawowym, czekam na maturę na poziomie rozszerzonym – opowiada 20-letni Damian Listowski z Łomży, który rok temu ukończył IV LO przy ul. Zielonej, a z powodu poprawki z matematyki nie przystępował w ogóle do matury. - Z anglika miałem dobrych nauczycieli: panią Kołakowską i pana Galanka, którzy może niczego nowego mnie nie nauczyli, ale mogłem sobie na ich lekcjach uporządkować i utrwalić wiedzę zdobytą przez sześć lat w Stanach.
Matura z matmy niestraszna technikom z „Mechaniaka”
Na dziedzińcu przed szkołą i wzdłuż drogi dojazdowej dziesiątki samochodów. Lśnią w słońcu, gdy wsiadają do nich eleganckie dziewczyny lub chłopcy pod krawatem czy pod muszką, jak Mateusz Kruszewski, czwartoklasista Technikum Elektrycznego ZSMiO w Łomży. - Matura z matematyki była łatwa i przyjemna, przynajmniej dla mnie – uśmiecha się szeroko 19-latek, wysiadając z Alfa Romeo, jaką na urodziny obdarowali go rodzice, żeby zmobilizować do nauki przed maturą. - Zawsze miałem 4 na koniec roku, chociaż piątka mogłaby być, dlatego te 25 zadań zamkniętych i dziewięć otwartych rozwiązałem w dwie godziny i sprawdziłem. Pełen relaks, jak tylko przejrzałem wszystkie zadania.
Maturzyści po polskim nastawieni optymistycznie
- Ja ich na pewno nie zestresowałam – zapewnia ze śmiechem Edyta Dzierzgowska, pokazując na grupkę rozbawionych kolegów w chwilę po wyjściu przed wybiciem południa z III LO w Łomży, w której uprawnionych do zdawania matury z języka polskiego po raz pierwszy lub kolejny było 1761 uczennic i uczniów klas trzecich liceów i czwartych techników. - Amuletów nie mamy, w przesądy nie wierzymy, bo jeśli uczyliśmy się w dobrej szkole pilnie przez trzy lata, to przecież coś w głowie musiało nam zostać. Wydaje się, że to nie była trudna matura. Pytanie, nie „czy”, ale „jak” zdamy.
Maturalny maraton startuje w poniedziałek
W poniedziałek 4 maja punktualnie o 9. rano ponad 300 tysięcy absolwentów liceów i techników w Polsce, 14 tys. w województwie podlaskim i około 1500 w Łomży rozpocznie zdawanie matury. Maraton egzaminacyjny, który potrwa do końca maja, zacznie się od obowiązkowego pisemnego egzaminu z języka polskiego. Pierwszy pisemny egzamin będzie trwał 170 minut i tak jak wszystkie pozostałe został przygotowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Tegoroczny egzamin maturalny będzie przeprowadzany w dwóch formułach. Absolwenci technikum przystąpią do egzaminu w formule obowiązującej w 2014 r., natomiast absolwenci liceum ogólnokształcącego przystąpią do egzaminu w nowej formule, obowiązującej od 2015 r.