Przejdź do treści Przejdź do menu
niedziela, 02 marca 2025 napisz DONOS@

Piotr, Grzegorz, Inga, Damian i Staś after easy exams

Główne zdjęcie
Piotr Chojnowski, Inga Wawrzynkowska i Grzegorz Wilk

Kiedy po ostatnim egzaminie gimnazjalnym wychodzili ze szkoły, mocno świeciło słońce, choć w cieniu było nadal zimno. Mają wesołe miny i uważają zgodnie, że egzamin poranny z angielskiego podstawowego był łatwy, a przedpołudniowy z rozszerzenia nie był trudny. Ponad tysiąc uczniów z Łomży i powiatu łomżyńskiego zdawało obowiązkowo język nowożytny, czyli głównie angielski na poziomie podstawowym i - rozszerzonym, skoro uczyli się go 6 lat w podstawówce. W Publicznym Gimnazjum nr 6 przy Bernatowicza zdawało około 80-orga trzecioklasistów i 80-oro w Katolickim Gimnazjum. W PG 6 kilka osób pokonywało niemiecki, 9 w KG. Nasza piątka miała dobre humory.

Stanisław Świerżewski i Damian Śliwiński
Stanisław Świerżewski i Damian Śliwiński

Przed ponad 100-letnim gmachem przy ul. Bernatowicza dyskutują Piotr Chojnowski, nagradzany w konkursie języka angielskiego, i Grzegorz Wilk, lubiący grać w koszykówkę. Do chłopców z PG 6 podchodzi rówieśniczka – mają po 15 i 16 lat – Inga Wawrzynkowska. Opisywana w tym tekście po polsku rozmowa toczy się w rzeczywistości głównie po angielsku, ażeby piszący relację zdołał poznać poziom językowy 3-cioklasistów. Krótko mówiąc: jest imponujący. Bez trudu odpowiadają na szczegółowe pytania, zmieniają temat, zależnie od rytmu wymiany zdań, mają obszerny zakres słownictwa, swobodnie przechodzą z polskiego na angielski i z powrotem. Gdyby nawet nie istniał egzamin na koniec gimnazjum dla rocznika zamykającego 20-letnią historię tego typu szkoły, i tak wiadomo, że znają język Wiliama Szekspira (1564 – 1616) i Freddiego Mercury'ego (1946 – 1991).

Jak nauczyć się perfect angielskiego?
- We have just finished our last exam after threee days – śmieje się Piotr Chojnowski, którego w SP 4 uczyła Emilia Tesz, zaś Mariola Franciszkowicz w PG 6. Obliczają w trójkę, że najpierw mieli 11 poleceń, następnie 8. Najwięcej wesołości i swoistej trudności budziło pisanie e-maila na 100 słów, ponieważ ich zdolności i doświadczenie lingwistyczne od przynajmniej 9 lat znacznie przekraczają ten limit. Rada nie rada, musieli skracać swoje teksty, w których rozpisywali się o osiągnięciach na niwie sportowej, obozach kondycyjnych i trenerach - jakich nie mieli Piotr ani Inga, dlatego trzeba było oddać inicjatywę, wodze i pole wyobraźni. Wśród zapamiętanych poleceń znalazło się i takie, żeby przypisywać cechy psów do właścicieli, przez co Piotr i Inga z przekonaniem mogliby napisać o sympatycznym i mądrym psiaku, którego nie mają. Grzegorz wolałby pieska, ale musi zadowolić się rybkami. Z tak rozległymi wiadomościami obaj chłopcy zamierzają kontynuować naukę w I LO.     
Inga Wawrzynkowska jest absolwentką SP nr 7 w Łomży, gdzie mowy znad Tamizy uczyła Dorota Kuklińska. W PG 6 została uczennicą Anny Samluk i również chwali her next teacher. Metodą Ingi na coraz bieglejszy angielski jest oglądanie filmów fabularnych, seriali, wywiadów i wykładów po angielsku. Piotr nabierał wprawy, dzięki korespondencji z całym anglojęzycznym światem – chce poznawać lub zna ludzi, do rozmowy z którymi potrzebuje angielskiego. Najbardziej tradycyjny w autometodyce i osobistej dydaktyce okazuje się Grzegorz, na co wpływają strukturalne inklinacje z logiki i matematyki: wpierw solidnie opanowana gramatyka i konstrukcje syntaktyczne, wypełniane werbalnie leksemami i formami morfologicznymi. Dopiero potem konwersacje jak ta po egzaminie.

„Nie utońmy w morzu łez, Uczniowie!”
Przez Stary Rynek w piątkowe południe raźno kroczą w kierunku przystanku autobusowego MPK na wprost ratusza z początku XIX w. dwaj przyjaciele z Katolickiego Gimnazjum przy ul. Sadowej: 16-letni wokalista Damian Śliwiński i jeszcze 15-letni Stanisław Świerżewski, zawołany historyk z pasji arcyosobistej i kilku znaczących osiągnięć w dziedzinie muzy Klio, jednej z dziewięciu sióstr. - Z początku przeżywałem wielki stres – wyjawia Damian, zdolny do szybkiego opanowania tremy jak z mikrofonem na scenie przed publicznością. - Najciężej napracowałem się nad poleceniem z trzema księgarniami, by do opisu każdej przyporządkować któreś z czterech zdań – opisuje twardy orzech do zgryzienia na egzaminie. Stanisław próbuje przypomnieć sobie, gdzie w Łomży ostały się księgarnie: przy Sadowej na pewno, przy Legionów może, a przy Senatorskiej zniknęła. Przyjaciele mają odmienne patenty na angielski. Damian uczy się „jak z podręcznika” i utrwala wiadomości na bieżąco, piosenki traktując jako dodatkowe źródło wiedzy. Staś woli – co zresztą czynił od dziecka – chwytać po słówku, po dwa z piosenki i z czasem zbudować zdania i odkryć treści, w czym może być pomocny tradycyjny kurs szkolny. Jednak bardziej podróże kształcą i rozmowy, niż egzaminy. 
Damian dedykuje gimnazjalistom, niezależnie od wyników zmagań z arkuszami egzaminacyjnymi: „Don't worry, be happy” Bobby'ego Mc Ferrina i „Happy” Pharella Williamsa. Stanisław proponuje „Let it rain” Erica Claptona. - Nie utońmy w morzu łez, Uczniowie! – podtrzymuje Wiarę na duchu.

Mirosław R. Derewońko

Ogłoszenia płatne 4lomza.pl

auto-moto
Do wynajęcia tylko 24 miejsca parkingowe niedaleko jednostki wojskowej. Liczy się kolejność zgłoszeń. Blisko, niedrogo, bezpiecznie i na wyłączność. Nie chcesz codziennie szukać parkingu to zadzwoń.
tel. 509094086
usługi
Wywóz gruzu, styropianu, starych gabarytów, sprzątanie po remontach, kucie posadzek, tynków. Przeprowadzki, transport.
tel. 500590581
nieruchomości
Sprzedam atrakcyjna działkę budowlaną 8,5 lub dwie 17 arów z indywidualną drogą dojazdową, na wzgórzu z warunkami zabudowy w Piątnicy, ul. Polna, pięknie położona, z widokiem na panoramę Łomży. Cena 300 000 zł.
tel. 600268344

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę