Co to jest prospecting i jakie ma znaczenie?
Każdy klient jest dla firmy na wagę złota i wiele przedsiębiorstw doskonale zdaje sobie z tego sprawę, dlatego robią wszystko by utrzymać obecnych i pozyskać nowych odbiorców swoich produktów czy usług. Obecnie nie jest to jednak zbyt proste - w dobie internetu reklamowanie swojej marki, a raczej przebicie się z nią do świadomości konsumentów i sprawienie, że dokonają oni zakupu to prawdziwe wyzwanie. Jedną z kwestii, które są za to odpowiedzialne, jest ogólny natłok informacji, które przepływają z tak dużą prędkością, że nawet najlepiej skonstruowane reklamy mogą pozostać niezauważone przez potencjalnego odbiorcę ich treści.
Właśnie z tego względu, aby odnieść sukces w pozyskiwaniu klientów, trzeba wykorzystywać wszystkie obecnie dostępne narzędzia, które umożliwiają firmom dotarcie różnymi kanałami komunikacji. Aby jednak móc prowadzić taką kampanię, trzeba w pierwszej kolejności mieć do kogo ją skierować. Oznacza to, że trzeba najpierw znaleźć potencjalnych klientów, a dopiero potem zakomunikować oraz zaproponować im coś, co może być dla nich przydatne lub wartościowe. Proces poszukiwania klientów w e-commerce i nie tylko nazywa się powszechnie prospectingiem, i to właśnie na jego temat jest poniższy artykuł. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z jego treścią.
Prospecting w sprzedaży - co to takiego?
W biznesie bardzo często wspomina się o generowaniu leadów i istocie tego procesu, jednak zdecydowanie rzadziej słyszy się o nieco innej kwestii, która również ma bardzo duże znaczenie dla poprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa, a jest nią prospecting. Jak już wspomnieliśmy, jest to cały proces, który składa się z różnych czynności, których celem jest odszukanie klientów - osób, które mogą być zainteresowane zakupem oferowanej przez przedsiębiorstwo usługi lub produktu. Oznacza to, że prospecting należy przeprowadzić przed wspomnianym procesem generowania leadów - pozwoli on bowiem określić grupę docelową, do której ma być skierowana konkretna kampania.
Co daje prospecting w sprzedaży?
Odpowiedź na to pytanie jest dosyć prosta - skutecznie i dobrze poprowadzony prospecting może pozytywnie wpłynąć na rentowność firmy, odczuwalnie ją zwiększając. Dzieje się tak, ponieważ proces ten umożliwia zawężenie grona odbiorców do tych, którzy wykazują największe zainteresowanie produktami czy usługami firmy. Dzięki temu możemy nie tylko lepiej ukierunkować kampanie reklamowe, ale także udoskonalić produkt, wprowadzając zmiany dostosowane do potrzeb odbiorców.
Prospecting - jak zacząć?
Najważniejszym elementem procesu prospectingu w sprzedaży jest ustalenie profilu idealnego klienta - takiego, który może być najbardziej zainteresowany produktem lub usługą i istnieje największe prawdopodobieństwo, że zdecyduje się na ich zakup. W ramach takiego profilu określa się najważniejsze szczegóły: grupę wiekową, płeć, przynależność społeczną, miejsce zamieszkania, status ucznia/studenta i wiele innych. W ten sposób wykreowany profil klienta idealnego pozwala na dobranie właściwych kanałów komunikacji i form reklamy, aby dotrzeć do jak największej liczby klientów realnie zainteresowanych tym, co masz im do zaproponowania. Po przygotowaniu takiego profilu można go oczywiście modyfikować zależnie od trendów na rynku i wynikających z tego potrzeb. Pozwala to na zmaksymalizowanie sprzedaży produktu niemal w każdej sytuacji.
Prospecting a generowanie leadów
Prospecting jest niezwykle istotną częścią procesu generowania leadów. To właśnie dzięki niemu możemy przygotować kampanię, dzięki której pozyskamy dane kontaktowe od najbardziej wartościowych dla nas klientów, co z kolei zdecydowanie ułatwi proces sprzedażowy. Tak naprawdę bez odpowiedniego prospectingu generowanie leadów będzie w zasadzie niemożliwe. Planując więc taką kampanię, należy dołożyć wszelkich starań, aby ten proces był maksymalnie dopracowany i przebiegał zgodnie z ustalonym planem, a jego rezultat był rzetelny i prawdziwy.
tekst płatny