Rozpoczęcie budowy węzła Podborze
Na początku stycznia 2022 roku, a nie 28 grudnia (wtorek) jak wcześniej informowano, GDDKiA planuje zmianę organizacji ruchu na S8 w okolicy Ostrowi Mazowieckiej. Ma to związek z rozpoczęciem budowy największego węzła drogowego w regionie – Podborze, dzięki któremu S61 połączy się z S8.
GDDKiA zapowiada, o ile pozwolą warunki atmosferyczne, że jutro we wtorek w godzinach popołudniowych zostanie wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu na drodze ekspresowej S8 w rejonie Ostrowi Mazowieckiej. Zamknięta zostanie jezdnia północna na długości 3,2 km (pomiędzy węzłem Ostrów Mazowiecka Północ (dawnej w. Łomża) a istniejącym węzłem Podborze). Dziś na tej nitce odbywa się ruch z Białegostoku w kierunku Warszawy. Kierowcy pojadą w obu kierunkach po drugiej, południowej nitce S8. Będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 60 km/h i zakaz wyprzedzania. Tymczasowa organizacja ruchu będzie obowiązywała tam praktycznie do końca trwania robót.
Węzeł Podborze to skrzyżowanie drogi ekspresowej S8 z drogą ekspresową S61. Będzie miało postać węzła typu WA „koniczyna”, z elementami łącznic bezpośrednich. Droga ekspresowa S8 docelowo będzie przebiegać dołem, pod drogą ekspresową S61. Obecnie wykonawca rozpoczyna przebudowę północnej jezdni S8 na odcinku o długości ok. 3,2 km. W pierwszej kolejności ruszą rozbiórki, frezowanie starej nawierzchni oraz roboty związane z poszerzeniem jezdni S8 o jeden pas ruchu. Z tego powodu poszerzone zostaną także wiadukty.
Budowany odcinek Via Baltica będzie miał nawierzchnię asfaltową i będzie przystosowany do najcięższego ruchu (kategoria KR7, nacisk na oś 11,5 t). Przypomnijmy, S61 wykonana jest przeważnie z betonu asfaltowego. Nie mniej jednak odcinek między węzłami Śniadowo-Podborze oraz Łomża Zachód – Kolno (obwodnica Łomzy z mostem) mają mieć nawierzchnię asfaltową. Wykonawcy mieli swobodę technologii i tak wybrali. W ramach umowy na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej powstaną dwie jezdnie S61, po dwa pasy ruchu każda, do tego pas awaryjny i 5-metrowy pas rozdziału. Powstanie jeszcze węzeł Komorowo na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 677 (Ostrów Mazowiecka - Łomża). Przewidziano również rezerwę terenu pod dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) - Sulęcin Wschód i Zachód.
Trzy tygodnie temu wojewoda mazowiecki zezwolił na realizację inwestycji (ZRID), a niespełna dwa tygodnie temu teren budowy przekazała wykonawcy GDDKiA. Za dwa lata węzłem mają pojechać pierwsze pojazdy.