PKP PLK ogłosiła przetarg na modernizację linii kolejowej do Łomży
„Ogłosiliśmy przetarg na projekt i wykonanie prac na odcinku Łapy – Śniadowo – Łomża” – pisze PKP PLK w komunikacie. Rozpoczęcie prac operator planuje na II kwartał przyszłego roku, a zakończenie w 2029 roku. Niestety, jak już informowaliśmy, projekt nie przewiduje elektryfikacji linii.
Na tę informację czekaliśmy od dawna. Dziś, we wtorek 30 lipca 2024 roku Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Poinformował o ogłoszeniu przetargu na projekt i wykonanie modernizacji linii kolejowej do Łomży. Do 9 września zainteresowane firmy mają czas na składanie ofert.
Na odcinku linii kolejowej o długości 77 km planowane jest m.in. odtworzenie kolejowej infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego. Zakres inwestycji obejmuje kompleksową modernizację linii nr 49 Łomża – Śniadowo oraz budowę i przebudowę przystanków osobowych na odcinku Śniadowo – Łapy linii nr 36, wraz z odbudową dwóch stacji. Do realizacji wybrano wariant bez elektryfikacji, wskazany przez wnioskodawcę w studium planistyczno-prognostycznym. Pociągi między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-120 km/h, a średni czas przejazdu pociągu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, planowany jest na ok. 1 h 35 min. Operator szacuje, że z połączenia kolejowego miesięcznie skorzysta średnio ok. 24 tys. podróżnych.
Poza przebudową stacji w Łomży, nowe perony powstaną w Konarzycach, Kozikach, Śniadowie (nowy przystanek Śniadowo Łącznica), Czachach-Kołakach, Kuleszach Kościelnych i Sokołach. Będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności, wyposażone w wiaty, ławki, czytelne oznakowania i oświetlenie LED – tłumaczy PKP PLK. Dodatkowo zaplanowano budowę mijanki w Czerwonym Borze, co ma zdaniem operatora zapewnić możliwość konstrukcji lepszego rozkładu jazdy i jeszcze większą punktualność pociągów.
W ramach inwestycji na trasie Łapy – Śniadowo – Łomża PKP PLK przebuduje odcinki torów i zabuduje urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki odbudowie około 1 km łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży, możliwy będzie sprawniejszy ruch pociągów, bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe na tym odcinku zyskają sygnalizację świetlną.
Oferty w ogłoszonym przetargu można składać do 9 września. Rozpoczęcie prac przewidywane jest na II kwartał przyszłego roku, a zakończenie ostatnich robót w 2029.
Modernizacja linii kolejowej Łomża – Śniadowo - Łapy realizowana będzie w ramach Programu Kolej + przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we współpracy z samorządem Województwa Podlaskiego.
Projekt dotyczy istniejącej, starej linii kolejowej, a nie planów CPK na kolej do Giżycka.