Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 14 kwietnia 2025 napisz DONOS@

„Wydobyć z cienia” w 120 rocznicę urodzin o Jerzym Kossaku malarzu bataliście słów kilka.

Chętnie sięgamy po obrazy Jerzego Kossaka dla wizualizacji artykułów, akademii ku czci bohaterów 1920 roku, wspominając rocznicę niepodległości, czy postać Marszałka Piłsudskiego. A przecież to jest człowiek cienia. Najnowsza Wielka Encyklopedia Powszechna nie odnotowuje hasła Jerzy Kossak jedynie je wyjaśnia jednym zdaniem w nocie o Wojciechu Kossaku. Jakim był artystą, człowiekiem, co w niósł w dorobek sztuki polskiej, czy rzeczywiście powinien być postacią w tle nie zasługująca na własny biogram, za to co wniósł swoja twórczością dla Ojczyzny.

Czwartacy pod Ostrołęką<br />
kopia obrazu Jerzego Kossaka
Czwartacy pod Ostrołęką
kopia obrazu Jerzego Kossaka

Jaki jest tytuł by mówić o tej postaci związanej w głównej mierze z Krakowem w łomżyńskiej ziemi. Tu bowiem w parafii Poryte Wojciech Kossak poślubia Marię Kisielnicką ziemiankę ze Stawisk, a ich radością są uzdolnione artystycznie dzieci Jerzy, Maria i Magda. W tym roku wspominamy Jego brata Tadeusza /bliźniaka/ i 120 rocznicę ślubu zawartego z Anna z Kisielnickich ziemianką z Korzenistego, a których uzdolnionym dzieckiem była Zofia Kossak - Szczucka.

Tu do tej ziemi o której mówił Wojciech, iż jest po Zakopanem dla niego najpiękniejszym zakątkiem kraju, przyjeżdżała kilkakrotnie Maria ze swymi dziećmi do rodzinnego domu, a więc z już wówczas uzdolnionym plastycznie dzieckiem Jerzym.

Urodził się 11 września 1886 roku jako pierwsze dziecko Wojciechów na Kossakówce. Młody Jerzy zwany w rodzinie „Coco” od najmłodszych lat przejawiał zainteresowanie plastyczne.” Całymi godzinami siadywał w pracowni za plecami dziadka, obserwując jak maluje, a Juliusz chętnie udzielał mu wskazówek i zachęty w tym kierunku”. Tak powoli wzrastało III pokolenie malarskie rodu Kossaków, doglądane przez matkę z brakiem ojcowskiej ręki, która często twórczo pracowała poza domem i krajem. Ława szkolna w porównaniu z paletą i pędzlem wielokrotnie przegrywała. Cenzus maturalny Jerzy Kossak osiąga w 1906 roku w Gimnazjum św. Jacka w Krakowie. Młody talent malarski nie podejmuje dalszego kształcenia na uczelni, ani też u innego mistrza, pozostaje wierny warsztatowi malarskiemu i szkole dziadka i ojca. Rozpoczyna od podpatrywania, kopiowania podmalówek w stylu Wojciecha. Tym jednak nie odpowiada nadziejom i oczekiwaniom Ojca. Słowa uznania w oczach rodzicielskich i krytyki zyskuje po raz pierwszy za cykl malarski 8 obrazów namalowanych w 1910 roku, które, posiadały już własna kompozycję „ wyważony ruch i panowanie nad całością przemyślanych tematów. W 1911 Jerzy Kossak prezentuje po raz pierwszy szerszej publiczności swoje płótna.

29 kwietnia tegoż roku 24 letni Jerzy zawiera sakrament małżeństwa z panną Ewą Kąplińską córką ziemiańską z Korczewa. Młoda para osiada na Kossakówce, w tzw. Domu Babci, który przechodzi gruntowny remont i od tej pory zwany jest „Jerzówką”. W wieku 30 lat 30 czerwca 1917 roku zostaje szczęśliwym ojcem córy Marii zwanej w rodzinie „Isią”, chociaż liczył na syna jako kontynuatora rodu. Od tego momentu życie stawia mu wymagania intensywnej troski o utrzymanie rodziny. Troska ta sprawia, że w 1923 roku odnotowujemy pierwsze podmalówki i regularne powstanie  tzw. „fabryczki obrazów” na Kossakówce. Wojciech jednak doprowadza wkrótce do zmiany trybu pracy i w latach 1925/6 jeżdżą wraz z Jerzym „rzemiennym dyszlem” po dworach Poznańskiego malując właścicieli. oraz konie ich pięknych stadnin. Szwagier Jerzego Zygmunt Niewidomski tak komentuje: „styl życia i otwarty wystawnie prowadzony dom zmuszały go do coraz szybszego malowania obrazów”.

Na lata 1927- 29 przypada w malarstwie Jerzego czas samookreślenia, początek dojrzałości i szczytu twórczości artystycznej trwającego nieprzerwanie do 1939 roku.

Listę obrazów otwiera tryptyk poświęcony T. Kościuszce, a zamknie w 1939
monumentalny tryptyk: „Bitwa kawaleryjska pod Komarowem”. Następne prace to: „Bitwa pod Ditiatonem”, „Odwrót Napoleona w otoczeniu kirasjerów z płonącej Moskwy”, „Samossiera”. Na szczególną uwagę zasługuje płótno z 1930 roku zatytułowane „Cud nad Wisłą”. Jak podaje p. Olszański /biograf rodziny Kossaków/ obiekt niewybrednych drwin tzw. „postępowej” krytyki; z malarskiego punktu widzenia jednym z najlepszych obrazów Jerzego Kossaka”. W licznym gronie najlepszych prac można wymienić: „Rozprawa o Lwów”, „Zwycięski bój pod Kurowem”, „Szarża brygady Kickiego na kirasjerów rosyjskich w bitwie pod Grochowem 1831 r.”, „Reduta Ordona”, „Bitwa pod Chocimiem”. Zatrzymajmy się jeszcze nad jednym płótnem namalowanym w 1935 roku z dwu powodów: dlatego, że jest świetnie namalowane, a jego treścią są wydarzenia historyczne jednego z miast naszej diecezji. Jest to „duża barwna kompozycja zatytułowana „Bem pod Ostrołęką”, pełna ruchu,  życia i werwy bojowej z prawidłowym manewrem zmiany pozycji baterii”.


Z pod pędzla Jerzego wychodziły także obrazy o tematyce legendarnej, alegorycznej. Do tej pierwszej kategorii należy zaliczyć: „Bajka o królewnie, rycerzu i smoku”, „Legenda o św. Hubercie”. Wśród płócien alegorycznych „Wieczność”  namalowana pod wpływem śmierci Marszałka Piłsudskiego. Na lata 1930-39 przypada twórczość o charakterze  w głównej mierze legionowym.

W twórczości Jerzego Kossaka odnotowujemy kilka okresów, które można by nazwać pedagogiczno-popularyzatorskich, których treść skierowana jest do młodzieży lub szerszych mas przez formy albumowe, pocztówki lub małe formy malarskie jak choćby seria Wesoła wojna” W 1938 roku namalował 27 obrazów do Albumu Wojska Polskiego ilustrując mundury i uzbrojenie od XII w. do 1918 roku w formie dla tego typu wydawniczego nietypowej, bowiem w ruchu i akcji bojowej.

W okresie okupacji tylko wyjątkowo porywał się na coś ambitnego i tak odnotowujemy prace z 1939: "Bitwa pod Kutnem”, 1940 niedokończone dzieło „Artyleria konna przebijająca się przez linie niemieckie”, 1942 „Wizja Wojciecha Kossaka”, 1945 „ Ucieczka Niemców z Krakowa”.
Wojna 1939 załamała normalne życie w Kossakówce. Przyniosła śmierć żony Ewy (21.07.1940), Ojca  ( 29.07.1942), Matki (15.03.1943).Przyniosła też chwilę radosne jak ślub z Elżbietą Dzięciołowską-Śmiałowską, narodziny córek Glorii (1941), i Simony (1943).

Okupacyjny dzień codzienny, zamknięcie w pracowni, powodowały, że tracił wiarę w siebie, przytłaczało Go tworzenie małych obrazków jako środków płatniczych i utrzymania rodziny. Pojawiają się pierwsze symptomy choroby. Zmarł 11 maja 1955 roku. Pochowany został w rodzinnym grobowcu na cmentarzu Rakowickim w Krakowie.

Podczas swej twórczości Jerzy Kossak uczestniczył czynnie w życiu artystycznym prezentując swoje prace na wystawach: Kraków 1911, 1924, 1928; Poznań  1911, 1921, 1924, 1925; Lublin 1922, 1925, 1933; Lwów i Brześć nad Bugiem 1931; Bafflo (USA) 1932, a na wystawie łowieckiej w Berlinie za płótno „Święty Hubert” otrzymuje I nagrodę”.

Innym rodzajem prezentacji są wystawy Trzech pokoleń Kossaków w latach 1931/2, oraz 1937, które odbyły się w następujących miastach: Katowice, Sosnowiec, Leszno, Łowicz, Kalisz, Piotrków. Przemyśl.
Zbierzmy to co mówiono o jego talencie: „ma zamiłowania i uzdolnienie malarskie”. Z okresu międzywojennego pochodzą następujące opnie:
- 1931 katowicka „Polonia” tak pisała: Jerzy Kossak, malarz urodzony, naturalny sukcesor, dziada i ojca, będący uzupełnieniem i przedłużeniem Wojciecha. Jerzy po Ojcu odziedziczył jego brawurę i pracami sypie jak z rękawa”

- 1936 rok -  Ewa Müllerowa, dziennikarka i malarka ze Stanisławowa „w Jerzym tkwi prawdziwa żyłka polskości jest dzisiaj najbardziej popularnym i jak Kiepura śpiewa dla wszystkich tak Jerzy maluje dla wszystkich”.
„Głos Narodu” ( IX.1939) opisuje obraz Bitwy pod Dytiatyrem. Równomiernie opanowana całość, umiejętność uchwycenia perspektyw, znakomity rysunek.
Jeszcze jedna opinia Ewy Müllerowej z lat 1949-52: „Z dawnego entuzjazmu dla malarstwa Jerzego pozostało niewiele. Jerzy stał się więźniem pracowni, z której jak sam  mówił nie mogło już nic wyjść, prócz knotów przeznaczonych na wydatki domowe i zobowiązania. I tak powoli obdzierano Jerzego z talentu”.

W swoim dorobku Jerzy Kossak pozostawił pareset obrazów o niewątpliwej wartości malarskiej co w sposób bezsporny powinno go postawić w kręgu malarzy batalistów okresu dwudziestolecia międzywojennego obok których nie można przejść obojętnie. Tworzył obrazy zdolnego malarza odczuwającego uzewnętrznienie swoich idei i wizji plastycznych. Stąd okresy dobre, a nawet bardzo dobre w jego twórczości przeplatają się z działalnością malarską o niewysokim poziomie malarskim.
Należy zauważyć, że w pewnym momencie swej twórczości dostrzegł, brak wypracowania odmiennych form plastycznych wyróżniających go w sposób szczególny, od swoich poprzedników dlatego świadomie przyjmuje rolę kontynuatora i naśladowcy dobrych wzorów. Uważam, iż cynizmem jest ze strony historyków sztuki jest odmówienie artyście wszelkich wartości, a twórczość pominięcie milczeniem.

Twórczość Jerzego Kossaka przypada w czasie, który został podzielony na kilka okresów historycznych, początek XX wieku, okres dwudziestolecia międzywojennego, II Wojna Światowa, okres PRL –u.

Krytycy i publicyści tego ostatniego okresu potępili go „podczytując mu za grzechy główne obrazy z okresu napoleońskiego, z wojny 1920 roku, które stanowiły najlepszy jego dorobek”.

Czas więc w tym alfabecie malarskim po powiedzianym „a” na temat rodu Kossaków, powiedzieć „b” na temat malarstwa Jerzego Kossaka, na ile to możliwe ukazanie Jego samodzielnie wypracowanej twórczości, a nie zafałszowanego obrazu kopisty z „fabryczki obrazów”. Powiedzieć „Nie” dla instrumentalnego wykorzystywania twórczości, a przemilczania Twórcy.
Zapraszam do twórczego hołdu Mistrzowi w 120 rocznicę Jego urodzin, refleksję nad tematami które przedstawił w swoich obrazach i dostrzeżenia jego wkładu w tworzenie historii naszego regionu.

Ks. Janusz Marian Kotowski

Ogłoszenia płatne 4lomza.pl

praca
Dam pracę. Prace porządkowe, drobne remonty, gmina Zbójna.
tel. 781213829
usługi
Wywóz gruzu, styropianu, starych gabarytów. Kucie posadzek, tynku, sprzątania piwnic, przycinanie drzewek ozdobnych, owocowych, sadzenie krzewów, wycinka, malowanie ogrodzeń, altan. Przeprowadzki.
tel. 500590581
auto-moto
Pomoc Drogowa, transport samochodów i maszyn, holowanie.
tel. 517602315

 
Zobacz także
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę