Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 24 marca 2025 napisz DONOS@

Mądrzy ósmoklasiści w SP nr 9 liczą na dobre wyniki

Matematyka jest królową nauk, a Patryk Bałęczny stał się królem parkietu po triumfie jego drużyny koszykarskiej UKS „Dziewiątka” w pierwszej 12-tce najlepszych zespołów w Polsce. Jednak tym razem sympatyczny koszykarz nie dryblował, tylko rozwiązał 21 zadań zna egzaminie 8-klasisty z matematyki. Kiedy stoi przed Szkołą Podstawową nr 9 w Łomży, cały świat się do niego uśmiecha: wspomnienie udanego pisania egzaminu z polskiego wczoraj i nadzieja na also well passed exam in English tomorrow. Uśmiechają się doń koleżanki, koledzy i nauczyciele, odwzajemniający energię pozytywnego traktowania ludzi i natury. Patryk z rówieśnikami opowiada o przebiegu egzaminów.

Mieli na 21 poleceń 100 minut. 15 zadań wymagało wskazania poprawnej odpowiedzi jak w teście, natomiast 6 – prowadzenia wywodu logicznego i zapisywania kolejnych etapów rozwiązania. Jedno zadanie budziło sporo dyskusji 8-klasistów: to, w którym chodziło o udowodnienie, że w trójkącie prostokątnym jeden kąt równa się różnicy dwóch pozostałych. Chłopcy mieli różne opinie na temat kontrowersyjnego zadania, w którym założenia twierdzenia pomieszały się niektórym z dowodem... Nawet dorośli dla relaksu mogliby się zastanowić, z czego lustrzanego składa się romb z przekątną. 

Optymistyczne rokowania co do rezultatów
Docenili różnorodność treści, gdzie podróże pociągiem i wybór miejsc przeplatały się z konkursem recytatorskimi i kupowaniem w nagrodę książek i e-booków. Patrykowi udzielanie odpowiedzi szło jak z płatka, w czym niemałą zasługę może mieć Pani Hanna Chojnowska z SP 9. - To niewątpliwie najlepsza matematyczka w Łomży – docenia swoją mentorkę adept, który w „Dziewiątce” pobiera nauki od dwóch lat, a wcześniej kształcił się w „Dziesiątce”. W rozmowach pojawiają się również nazwiska matematyczek: Katarzyny Blachy i Anny Borawskiej, zbierających laury na nieoficjalnej giełdzie profesjonalizmu, popularności i sympatii uczniowskiej, jak przygotowujące do egzaminów polonistki: Wiesława Domalewska i Dorota Wysocka. Nauczyciele w stanie pandemii koronawirusa do lekcji używali komputera, poczty mailowej, platform komunikacji w Internecie. - Zajęcia były przeprowadzane bardzo sprawnie i w miłej atmosferze, dzięki czemu uzyskanie dobrych ocen było bardzo proste – ocenia starania pedagogów Patryk koszykarz. Podobne opinie ogólne o egzaminie z matematyki ma Aleksander Kaszuba z jednym odmiennym zastrzeżeniem: niektóre z poleceń testu wydały się bowiem tak proste, że nie dowierzał i doszukiwał się w nich ukrytego haczyka na mniej uważnego abiturienta. Jednak porównania odpowiedzi i komentarze Olka i Patryka skłaniają obu do snucia przypuszczeń, że zdobędą przynajmniej 80 % punktów, o ile nie więcej. Obaj pragną uczyć się w II LO, jednak z innych przyczyn. Patryk ma tam dużo znajomych i dlatego chce iść do liceum, gdzie koszykówka stoi na wysokim poziomie; Olek nie ma tam znajomych, ale ciekawi go zupełnie nowe otoczenie. Chłopcy wiedzą, że w II LO łączy się wysoki poziom nauczanie z dobrą atmosferą.

Egzamin daje szansę szarakom zabłysnąć
Sebastian Rutkowski nie ma tak wysokich oczekiwań i przewidywań co do osiągnięć na egzaminie. Jakie by nie były, pozna je na swoje 15. urodziny 31. lipca, gdy ósmoklasowa i edukacyjna Polska będzie analizować ogłoszone przez Centralną Komisje Egzaminacyjną i OKE w Łomży wyniki. W każdym razie, Sebastian spodziewa się optymistycznie, że z języka polskiego i matematyki może to być około 50 procent, natomiast z angielskiego około 60 % punktów, bo z tego przedmiotu czuje się najpewniej. Zamierza kształcić się po podstawówce w którymś z kierunków mechanicznych, ale nie jest jeszcze pewien, czy wybrać „Mechaniak”. Na egzaminie z polskiego napisał o tym, jak można poznać przyjaciół – odwołując się do historii z Lisem w „Małym Księciu” - i jak sprawić, żeby nie zawiedli, okazali się oparciem, nie wykorzystywali słabości – jednak na przyjaciół można natrafić w każdej szkole. Tymczasem właśnie w „Mechaniaku” swojej przyszłości edukacyjnej i zawodowej zamierza szukać Michał Łępicki. Dość pewnie czuje się po polskim – liczy na 56 do 70 procent pkt. - lecz z matematyki „dobrze byłoby, jakby było 50 procent”. Chociaż z 21 zadań nie zrobił zaledwie jednego, nie jest pewien prawidłowości odpowiedzi. Nie psuje mu to humoru w towarzystwie wielu tak jak on optymistycznie patrzących w przyszłość rówieśników. Żartują, że i w latach komuny, i za demokracji nauczyciele stresują uczniów. W „Dziewiątce” słynne „widzę las rąk, nie wiadomo kogo pytać” okazuje się nie tylko ulubionym powiedzeniem polonistki legendy Reginy Kokoszko (+ 85), zmarłej 5 lat temu... „Trzeba z żywymi naprzód iść”  - i przed powrotem do domu chłopcy słuchają z aprobatą Alana Lewandowskiego. Przenikliwie postrzega on pożytki z przeprowadzania na koniec 8-letniej edukacji egzaminu końcowego. - Zawsze myślę, że egzamin jest celowym działaniem, aby sprawdzić faktyczne umiejętności uczniów, ale przez zewnętrznych egzaminatorów – podsumowuje Alan. Paradoksalnie, jeżeli uczniowi przez rok zbrakło czasu, chęci i motywacji na pokazanie sobie, rodzinie, nauczycielom, klasie, że stać go na więcej niż trójkę, egzamin pozwala zabłysnąć. - Przez 3 miesiące kwarantanny straciliśmy duże cennego czasu na naukę... – podsumowuje z powagą Alan.
- Tak, egzaminy mają sens jako podsumowanie edukacji w podstawówce i wstęp przed egzaminem dojrzałości – uśmiecha się Patryk Bałęczny. W jego oczach lśni ciekawość - na przyszłość licealisty.    

Mirosław R. Derewońko 

Ogłoszenia płatne 4lomza.pl

auto-moto
Serwis klimatyzacji samochodowych. Napełnianie, odgrzybianie, sprawdzanie szczelności, naprawa.
tel. 509065500
auto-moto
Sprzedam TOYOTA AURIS rok 2014, Silnik 1.6 benzyna, przebieg 100 tyś. Salon Polska, cena 36 000 zł.
tel. 509094086
usługi
Naprawa ekspresów do kawy, RTV, małe AGD, hulajnogi elektryczne. Baterie do elektronarzędzi, elektronarzędzia. Szybko sprawnie i niedrogo. Dzwoń.
tel. 509133168

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę