Via Baltica – może jednak przez Łomżę?
Nie tak dawno dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tadeusz Topczewski w białostockiej prasie ogłosił: “podjęliśmy męską decyzję, w przyszłym roku zaczynamy modernizować istniejącą drogę numer 8. Pewnie znowu powstanie awantura, że wytniemy parę krzaków.” (Gazeta Wyborcza 16.07.2004) Dyrektor mówił – przynajmniej w gazecie – że to długo odwlekany początek budowy Via Baltica.
Stanowczość dyrektora Topczewskiego i użyte w artykule sformułowania zaskoczyły także ekologów, którzy już grubo ponad rok protestują aby Via Baltica nie była zrobiona z “ósemki”.
Na ich reakcje nie trzeba było długo czekać – podobnie jak na zmianę stanowiska dyrektora Topczewskiego i zdementowanie przez centralę GDDKiA wyliczanych przez białostockiego dyrektora planów rozbudowy tej drogi.
W minionym tygodniu w Warszawie w siedzibie GDDKiA odbyło się posiedzenie specjalnej komisji przetargowej ds. przeprowadzenia Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko drogi Via Baltica. W jej skład wchodzą także ekolodzy, którzy zażądali wyjaśnień odnoście pomysłów Topczewskiego, a szczególnie tego jak owe pomysły mają się do wymaganej przez Unię Europejska oceny oddziaływania trasy na środowisko – nad którą prace tak naprawdę jeszcze się nie rozpoczęły. Okazało się, że to co Topczewski białostockim dziennikarzom powiedział, zostało błędnie przez nich zinterpretowane – takie przynajmniej pisemne wyjaśnienie wysłał on z Białegostoku do Warszawy. W tym samym liście przyznał także, że o tym którędy Via Baltica przebiegnie ma być ustalone dopiero po przeprowadzeniu wielowariantowej strategicznej oceny jej oddziaływania na środowisko.
Tymczasem komisja podczas tego samego posiedzenia ustaliła jeszcze jedną ważną dla Łomży kwestię. Po raz pierwszy zdecydowano bowiem, które z wariantów przebiegu trasy będą podlegały owej ocenie. Pod naciskami ekologów wybrano trzy główne warianty Via Baltica, a dwa z nich prowadza trasę przez Łomżę:
1. Warszawa - Ostrów Mazowiecka - Łomża - Grajewo - Augustów - Budzisko
2. Warszawa - Ostrołęka - Łomża - Grajewo - Augustów - Budzisko
3. Warszawa - Choroszcz - Knyszyn - Korycin - Augustów - Budzisko.
Strategiczna Ocena Oddziaływania na Środowisko drogi Via Baltica ma być gotowa do końca przyszłego roku. Wówczas też na tej podstawie zostanie podjęta ostateczna decyzji odnośnie jej przebiegu. Ekolodzy są przekonani, że będzie to jeden z wariantów łomżyńskich, bo poza tym, że tylko w tym wypadku ruch samochodów ominie najcenniejsze przyrodniczo tereny Zielonych Płuc Polski, droga w takim przypadku była by po prostu krótsza.