Wreszcie pojedziemy Via Balticą (fragmentem)
W środę, 14. lipca 2021 roku przed południem, GDDKiA otworzy pierwszy z łomżyńskich odcinków międzynarodowego korytarza transportowego łączącego kraje bałtyckie z zachodnią Europą - Via Baltica. Jutro pojedziemy 17 km. odcinkiem od węzła Śniadowo do węzła Łomża Południe.
Na tę chwilę czekaliśmy, my mieszkańcy Łomży i okolic od wielu, wielu lat. Jutro przed południem, jak informuje GDDKiA, zostanie udostępniony do ruchu pierwszy 17-kilometrowy odcinek Via Baltica od węzła Śniadowo, znajdującego się w okolicach wsi Tyszki Nadbory, do węzła Łomża południe znajdującego się w okolicach Boguszyc i Konarzyc. Na razie, może to obwodnica Śniadowa, ale usprawni dojazd w kierunku Warszawy.
Nawierzchnia wykonana jest z z betonu cementowego, która zapewnia wyższą odporność na koleinowanie, co jest szczególnie ważne na trasie, z której w dużej mierze będą korzystać pojazdy ciężarowe. W ramach inwestycji wybudowano węzeł Śniadowo na połączeniu z drogą wojewódzką nr 677 oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) - Chomentowo Zachód i Chomentowo Wschód. Jutrzejsze udostępnienie do ruchu tego odcinka możliwe jest dzięki ukończeniu prac na łącznicach węzła Łomża Południe, realizowanego w ramach odcinka Łomża Południe - Łomża Zachód. To umożliwi połączenie z drogą wojewódzką nr 677.
GDDKiA zapowiada jeszcze w lipcu udostępnienie do ruchu kolejnych dwóch odcinków łomżyńskich Via Baltica. Chodzi o 16-kilometrowy fragment między węzłem Kolno (okolice Kisielnicy) a Stawiskami. Węzeł Kolno połączy trasę S61 z istniejącym przebiegiem DK61 i DK63. Powstał nowy odcinek DK63 o długości ponad 2,2 km oraz przebudowano drogę powiatową nr 1903B na długości ponad 1,1 km. Zbudowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - Górki Zachód i Górki Wschód, oraz drugą jezdnię (zachodnią) na obwodnicy Stawisk na długości 3,4 km.
Także w lipcu mamy pojechać od Stawisk do Szczuczyna. Ten 18-kilometrowy odcinek połączy istniejące obwodnice Stawisk i Szczuczyna. Nowa trasa biegnie wzdłuż obecnej DK61. Wybudowano na niej węzeł Grabowo, na połączeniu z DP1828B oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) - Zabiele Wschód i Zabiele Zachód.
Wszystkie dwujezdniowe mają nawierzchnię betonową.
Jeszcze w tym roku, zapowiada GDDKiA, zostanie ukończony kolejny łomżyński fragment Via Baltica tj. między węzłami Łomża południe, a Łomża zachód. Cała trasa, o łącznej długości ok. 7,2 km, będzie gotowa jesienią tego roku. W ramach tej inwestycji powstaje również prawie 9 km nowego przebiegu drogi krajowej nr 63, która połączy się z S61 na węźle Łomża Południe, wyprowadzając ruch w kierunku Zambrowa. Już jutro, tj. we środę 14. lipca, pojedziemy fragmentem nieukończonego węzła Łomża południe.
Co do pozostałych dwóch kluczowych odcinków GDDKiA zapowiada, że w II połowie 2021 r. po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) od Wojewody Mazowieckiego, będą mogły rozpocząć się prace budowlane na tym odcinku Podborze-Śniadowo. Zakończenie planowane jest w drugiej połowie 2023 r.
Natomiast z ostatnich informacji GDDKiA wynika, że na obwodnicę Łomży z nowym mostem, czyli od węzła zachód do węzła Kolno, ponowny przetarg ma być ogłoszony jeszcze w lipcu. "Planujemy podpisać umowę, w formule Projektuj i buduj, na początku 2022 r." – czytamy w informacji dyrekcji. Jego zadaniem będzie – ze względu na strategiczne znaczenie tego fragmentu dla funkcjonowania całego szlaku Via Baltica – osiągnięcie przejezdności tej części S61 z końcem 2023 r. Nie wykluczamy nawet takiej sytuacji, że wykonawca zbuduje i w 2023 roku odda do ruchu jedną jezdnię, a całość rok później.