Drogowcy szykują się do budowy drugich jezdni obwodnic Stawisk i Szczuczyna
Białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poszukuje wykonawcy opracowania geologiczno-inżynierskiego budowy drugich jezdni obwodnicy Stawisk i Szczuczyn. Przetarg został ogłoszony w ubiegłym tygodniu, oferty można składać do końca przyszłego tygodnia, a całe opracowanie ma być gotowe za 5 miesięcy. Na razie nie wiadomo czy drugie jezdnie obu obwodnic byłyby dobudowywane wraz z budową pozostałych odcinków Via Baltica, czy będą to odrębne zlecenia.
Kiedy pojedziemy Via Baltica?
Teoretycznie za 6 lat powinniśmy już mieć obwodnicę Łomży i ekspresową drogę do Warszawy i na Litwę. Tak zakłada przyjęty we wrześniu br. Program budowy dróg krajowych na lata 2014-2023. Okazuje się, że w przyjętym przez poprzedni rząd (koalicji PO-PSL) programie zadania inwestycyjne wyceniono na 198 mld zł, zaś limit finansowy to 107 mld zł, dlatego nowy rząd PiS analizuje ewentualne zmiany w programie. Wczoraj na ten temat odbyła się dyskusja w Sejmie. Na pytania posłów odpowiadał Jerzy Szmit podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Pytany był także o Via Baltica. - Niewątpliwie obszary Polski wschodniej czy Polski północno-zachodniej powinny być doinwestowane komunikacyjnie, co do tego nie mamy żadnych wątpliwości – mówił wiceminister nie odnosząc się konkretnie do żadnej inwestycji. Tymczasem GDDKiA opublikowała najnowszą wersję aktualnych zadań inwestycyjnych oddziału w Białymstoku. Póki co plany są zgodne z harmonogramem PBDK 2014-2023.
Ekspresówką do Warszawy
Jeszcze w grudniu może rozpocząć się wycinka drzew pod budowę drogi ekspresowej pomiędzy Ostrowią Mazowiecką a Wyszkowem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku poinformowała, że posiada już komplet zezwoleń na realizację brakujących odcinków o długości 38,5 km drogi ekspresowej S8 od granicy z województwem podlaskim do Wyszkowa. Rozpoczęcie pracy przy budowie drogi planowane jest na wiosnę przyszłego roku. Droga ta ma być częścią europejskiego korytarza transportowego Morze Północne - Morze Bałtyckie, który dalej - na północ od Ostrowi Mazowieckiej ma prowadzić Via Baltica przez Łomżę.
Dziś kierowcy wjadą na obwodnicę Szczuczyna
W piątek po południu drogowcy mają skierować samochody jadące krajową 61 na nowo wybudowaną obwodnicę Szczuczyna. Kierowcy już dziś pojadą obwodnicą o długości 8 km pomimo, że formalnie prace będą trwały jeszcze do 11 grudnia. Jak wyjaśnia Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad skierowanie już teraz samochodów na nową obwodnicę było konieczne, aby móc wykonać nawierzchnie dróg serwisowych oraz prace wykończeniowe.
Rozpoczynają prace nad Via Baltica od Szczuczyna do Augustowa
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie niedawno podpisał decyzję określającą uwarunkowania środowiskowe dla przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi S61 Szczuczyna do miejscowości Raczki, gdzie kończy się zbudowana już obwodnica Augustowa, a generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie wyłania już firmę, która ma opracować koncepcję programową tego odcinaka Via Baltica. Łącznie ten fragment ekspresówki ma mieć długość 63 km.
Obwodnica Łomży będzie budowana „pod warunkiem...”
Poszukiwania pieniędzy na budowę obwodnicy Łomży i łomżyńskiego odcinka Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn póki co nie znajdują finału. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zapewnia, że „zdaje sobie sprawę z wagi budowy obwodnicy Łomży jako odcinka trasy S61 Via Baltica” i, że jego działania „są ukierunkowane na możliwie jak najszybszą realizację całego korytarza Via Baltica”, ale źródeł finansowania budowy nie wskazuje. Wiceminister Paweł Olszewski odpisał posłowi Lechowi Kołakowskiemu na interpelację, którą ten wysłał do premier Ewy Kopacz. Konkluzja jest taka, że droga jest potrzebna oraz planowana i „pod warunkiem przygotowania inwestycji i zapewnionych środków, zadanie będzie skierowane do realizacji.”
Budowa Via Baltica już formalnie w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych
Podczas wtorkowego posiedzenia rząd przyjął Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Na liście dróg, które mają powstać jest także S61, czyli Via Baltica do Ostrwi Mazowieckiej przez Łomżę, Ełk, Suwałki na Litwę, która jest częścią jednego z dwóch przebiegających przez Polskę europejskich korytarzy transportowych TEN-T. Zgodnie z zapisami w Programie droga ma być zbudowana w latach 2017-21.
Via Baltica przez Łomżę będzie budowa... jak będą pieniądze!
Kolejne informacje z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju nie rozwiązują zagadki gdzie rząd zamierza znaleźć brakujące 3,3 mld złotych na budowę łomżyńskiego odcinak Via Baltica z obwodnicą miasta. Wiceminister Dorota Pyć „działania Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju są ukierunkowane na możliwie jak najszybszą realizację całego korytarza Via Baltica”, ale to właściwie jedyne „konkretne” zdanie. O zabezpieczeniu potrzebnych pieniądzach na budowę drogi pisze, że jeśli nie da ich Komisja Europejska z instrumentu „Łącząc Europę” to „nie ma przeciwwskazań” by znalazły się z zarządzanym przez polski rząd Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, ale „w miarę dostępnej alokacji”.
Via Baltica spada... Będzie rok później?
Rząd przedstawił najnowszą wersję projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). W stosunku do poprzedniej wersji programu łomżyński odcinek Via Baltica spadł z 19 na 25 miejsce, a jej budowę opóźniono o rok. Do listy priorytetów dopisano natomiast „białostocką” S19. Ostateczne przyjecie dokumentu planowane jest we wrześniu 2015 r.
Prezydent i posłowie pytają o pieniądze na Via Baltica i obwodnicę Łomży
Po ujawnieniu przez nas, że dotychczas nie ma zapewnionego finansowania prowadzącej przez region drogi S61 z obwodnicą Łomży interwencję w tej sprawie podjęli prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski oraz posłowie Krzysztof Jurgiel i Lech Antoni Kołakowski. Prezydent napisał list do Minister Infrastruktury i Rozwoju, poseł Jurgiel poparł go prosząc minister o pilne zajęcie stanowiska, a poseł Kołakowski złożył interpelację do premier Ewy Kopacz.
Nie ma pieniędzy na łomżyńską Via Baltica!
Dwa tygodnie temu Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podało, że Komisja Europejska przyznała z programu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility) dofinansowanie na budowę Via Baltica od Szczuczyna do granicy z Litwą w Budzisku, teraz okazuje się, że pieniędzy na budowę łomżyńskiego odcinka tej trasy – od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn - nie ma także w Programie Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Chodzi - bagatela - o ponad 3 miliardy 300 milionów złotych.
Obwodnica na papierze
Kolejna część planów obwodnicy Łomża ujrzy niebawem światło dzienne. Chodzi o odcinek drogi S61 od strony Śniadowa z węzłem „Łomża południe” do węzła „Łomża zachód” planowanego na skrzyżowaniu z drogą Łomża - Ostrołęka, wraz z łącznikiem drogi nr 63 do Podgórza. Koncepcja programowa tego odcinka Via Baltica opracowywana jest przez firma URS POLSKA, która na drugą połowę sierpnia zaplanowała spotkania konsultacyjne z mieszkańcami. Kilka dni wcześniej swoje opracowania pokaże firma COMPLEKS PROJEKT, która opracowuje koncepcje programową Via Baltica na odcinku od Kisielnicy do Szczuczyna.
„Łącząc Europę” Via Baltica od Szczuczyna
Przyznane Polsce blisko 414,5 mln euro z zarządzanego przez Komisję Europejską programu Connecting Europe Facility („Łącząc Europę”) na budowę wyznaczonej przez Łomżę drogi ekspresowej Via Baltica wystarczą na zbudowanie odcinka od Szczuczyna do Budziska (granica państwa) – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, które podkreśla, że i tak to znacznie dłuższy odcinek niż zakładano w pierwotnych analizach (Suwałki - granica państwa).
Obwodnica Łomży nabiera kształtu
O tym którędy będzie przebiegała i jak będzie wyglądała przyszła obwodnica Łomży mogli dowiedzieć się mieszkańcy Łomży i okolicy. W łomżyńskim ratuszu odbyło się pierwsze z cyku spotkań konsultacyjnych organizowanych przez firmy opracowujące tzw. Koncepcję Programową Via Baltica. Wśród obecnych był także Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA, który zapowiedział, że ogłoszenie przetargów na zaprojektowanie i zbudowanie obwodnicy planowane jest na luty-kwiecień przyszłego roku.
Skonsultują plany budowy obwodnicy Łomży
W najbliższy czwartek w ratuszu odbędzie się spotkanie konsultacyjne w sprawie planowanej budowy obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61. Spotkanie organizuje TRANSPROJEKT Gdańsk sp. z o.o., która na zlecenie GDDKiA opracowuje koncepcję programową dla połowy obwodnicy – to jest odcinka od węzła „Łomża Zachód” na skrzyżowaniu z drogą na Ostrołękę, po znajdujący się w Kisielnicy węzeł „Kolno” wraz z nowym mostem przez Narew.
Zbadają grunt pod obwodnicę Łomży
Ponad tysiąc wierceń na łączną głębokość blisko 6 kilometrów planują wykonać geolodzy badający grunt pod budowę fragmentu obwodnicy Łomży z nowym mostem przez Narew. Ten ma mieć długość około 1200 metrów. Most na estakadzie będzie rozciągał się nie tylko nad korytem rzeki, ale całą doliną Narwi. Badania, które niebawem mają się rozpocząć mają określić warunki geologiczno -inżynierskie i tło geochemiczne dla potrzeb przygotowania dokumentacji geologiczno -inżynierskiej planowanej inwestycji.
Na ekspresówkę do Łomży pieniędzy nie starczy?
Na ponad półtora miliarda euro wyceniono budowę drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka -Budzisko (granica państwa). Blisko 900 milionów euro potrzebnych na realizację tego zadnia Polska chciała pozyskać z zarządzanego bezpośrednio przez Komisję Europejską programu Connecting Europe Facility („Łącząc Europę”). Niestety wszystko wskazuje, że Polska otrzyma mniej niż połowę wnioskowanej kwoty. Komisja Europejska przekazała krajom członkowskim propozycję podziału środków z budżetu pierwszego konkursu o wsparcie projektów transportowych z instrumentu Łącząc Europę. Na Via Baltica jest tam tylko 414,4 mln euro. To oznacza, że na całą drogę do Łomży tych pieniędzy na pewno nie starczy.
Za pół roku będzie obwodnica Szczuczyna
- Budowa obwodnicy Szczuczyna prowadzona jest zgodnie z harmonogramem i na dzisiaj planowany termin zakończenia prac w grudniu tego roku wydaje się niezagrożony – mówi Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału GDKKiA. Jak dodaje zaawansowanie rzeczowe prac w maju szacowane było na ok. 44 proc. Trwają prace m.in. przy układaniu podbudowy bitumicznej oraz roboty wykończeniowe na obiektach mostowych.
Via Baltica - jedna taka droga...
Podczas wtorkowego posiedzenia rząd upoważnił ministra infrastruktury i rozwoju do prowadzenia negocjacji z Komisją Europejską oraz zatwierdzenia planów pracy (oraz ich zmian) dla przebiegających przez Polskę korytarzy sieci bazowej TEN-T Bałtyk-Adriatyk oraz Morze Północne-Bałtyk. Ten drugi korytarz obejmuje także biegnącą przez Łomżę ekspresową Via Baltica.
GDDKiA za rok będzie gotowa do budowy Via Baltica
- Pod koniec pierwszego kwartału 2016 roku będziemy gotowi do ogłaszania przetargów na budowę, w systemie projektuj i zbuduj, drogi S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn – obiecał Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, podczas sesji sejmiku województwa podlaskiego. Warunkiem aby tak się stało jest zapewnienie finansowania, czyli jest podpisanie przez panią premier nowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, w którym to programie ujęta jest realizacji drogi ekspresowej przez Łomżę.