Via Baltica to.... remedium na Polskę B.
- To jest remedium na wszystkie problemy gospodarcze jakie ta część Polski miała – mówił Prezydent RP Andrzej Duda, który wizytował budowę węzła „Śniadowo” na drodze ekspresowej S61 Via Baltica. - Realizacji wszystkich takich wielkich inwestycji drogowych, wielkich inwestycji infrastrukturalnych, sprzyja przyszłemu rozwojowi Rzeczypospolitej – dodawał.
Umowę na zaprojektowanie i zbudowanie 17 km Via Baltica od węzła „Śniadowo” w okolicach wsi Tyszki Nadbory do znajdującego się w okolicach Konarzyc węzła „Łomża Południe” (bez tego węzła) podpisano w lutym 2017 r. Zlecenie od białostockiego oddziału GDDKiA otrzymała firma POLAQUA. Była to wówczas czwarta w kolejności, z sześciu umów na łomżyńskie odcinki Via Baltica, ale POLAQUA jako pierwsza otrzymała ZRID i w sierpniu 2019 r. rozpoczęła budowę ekspresówki do Łomży.
Nowa droga budowana jest w niewielkiej odległości na zachód do drogi wojewódzkiej nr 677 Łomża – Ostrów Mazowiecka. Drogę tę przetnie jedynie w węźle „Śniadowo” pomiędzy wsiami Gostery i Tyszki Nadbory na terenie województwa mazowieckiego. Tu we wtorek Wojciech Borzechowski, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA, pokazywał inwestycję Prezydentowi RP Andrzejowi Dudzie.
- To jest budowa jednej z najważniejszych dróg nie tylko w Polsce, ale to jest budowa jednej z najważniejszych dróg w Europie. A już na pewno absolutnie jednej z najważniejszych i kluczowych dróg w Europie centralnej, która jest dzisiaj zjednoczona współpracą w ramach tego co nazywamy trójmorzem – mówi Prezydent Duda podkreślając współpracę i realizację łączących te państwa także innych przedsięwzięć infrastrukturalnych.
Prezydent zapewniła, że pomimo trudnej sytuacji spowodowanej koronawirusem wielkie inwestycje w Polsce będą realizowane..
- Wielkie inwestycje będą kontynuowane, bo każda mądra władza, każdy człowiek, który chce w Polsce sprawować władzę, musi wiedzieć dokładnie o tym, że to właśnie wielkie inwestycje prowadzą do tego, że jesteśmy w stanie przetrwać najtrudniejsze sytuacje gospodarcze. (…) Wielkie inwestycje wyprowadziły gospodarki światowe z największych kryzysów – mówił Prezydent Andrzej Duda. - To są dzisiaj miejsca pracy, to są dzisiaj polskie rodziny, które utrzymują się z tych pieniędzy (…) - wskazywał wyliczając, że tylko na tej inwestycji pracuje 400 osób i 30 polskich firm. Dodawał także, że „to w przyszłości rozwój biznesowy i turystyczny tych części kraju, przez które te drogi przebiegają”. - Chociażby tej części kraju. Wschodniej części kraju, gdzie tak bardzo ta infrastruktura jest potrzebna i przez wiele, wiele lat była oczekiwana. To jest remedium na wszystkie problemy gospodarcze jakie ta część Polski miała - mówił Prezydeny. - To jest – wierzę w to głęboko - remedium także na to, co często słyszeliśmy, że mieszkańcy mówili, że ta ich część Polski, to jest taka trochę Polska B.
17 km odcinek Via Baltica ma być gotowy – zgodnie z tym co mówili drogowcy Prezydentowi - do czerwca 2021 roku
- Czyli prawie za rok ta inwestycja będzie zakończona (…) To jest przyszłość, która wkrótce przed nami – mówił Prezydent Duda powtarzając, że zakładany termin ukończenia całej Via Baltica to 2023 rok.
Cieńsza droga do Łomży za unijne Euro
Za budowę 17 km Via Baltica od węzła „Śniadowo” w okolicach wsi Tyszki Nadbory do znajdującego się w okolicach Konarzyc węzła „Łomża Południe” GDDKiA ma zapłacić nieco ponad 380 mln zł. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej – jak podano na stronie internetowej kontraktu - to aż 378,7 mln zł.
Ten odcinek drogi, tak jak wszystkie pozostałe Via Baltica, ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pasy awaryjne, pas rozdziału oraz nawierzchnię z betonu cementowego. Jako jedyny z 13 odcinków S61, o łącznej długość ok. 215 km, ma być zbudowany w kategorii ruchu KR6. Wszystkie inne odcinki tej ekspresówki mają mieć kategorię ruchu KR7, co oznacza, że będą o 4 cm grubsze i trwalsze niż ten odcinek do Łomży.
Drogowcy przekonują, że wynika to z prognoz ruchu, które na tym odcinku Via Baltica wychodzą im niższe niż na pozostałych.
Dziennikarze obserwujący „gospodarską wizytę” Prezydent nie mogli zadawać pytań. Prezydent Andrzej Duda chwilę porozmawiał z okolicznymi mieszkańcami i pozwalał robić sobie z nimi zdjęcia. Wśród uwag zgłaszanych przez mieszkańców były m.in. problemy z uzyskiwaniem odszkodowań za zabraną niemal rok temu ziemię pod Via Baltica. Prezydent obiecał zainteresować się tą sprawą.