Można budować Via Baltica od Stawisk do Szczuczyna
- Prace zamierzamy rozpocząć od poniedziałku – mówił Cezary Łysenko z firmy Budimex obecny przy podpisywaniu w piątek przez wojewodę podlaskiego Bohdana Paszkowskiego decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej (ZRID) na odcinek drogi ekspresowej S-61 od Stawisk do Szczuczyna. - Jesteśmy naprawdę zmobilizowani. W tej chwili kilkadziesiąt jednostek ciężkiego sprzętu czeka na wbicie łopaty - dodawał przedstawiciel firmy Budimex, która nad tą inwestycją pracuje od jesieni 2017 roku.
Zlecenia na zaprojektowanie i zbudowanie odcinka Via Baltica od Stawisk do Szczuczyna firma Budimex otrzymała w październiku 2017 roku. To około 18 km ekspresówki, która pierwotnie miała być gotowa do 30 sierpnia 2020 roku. Wniosek o decyzję ZRID do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego został złożony rok temu, ale – jak tłumaczył Wojciech Borzechowski, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA - „z powodu decyzji wodno- prawnych” - nastąpiło opóźnienie.
- Myślę, że teraz realizacja zadania powinna przebiegać sprawnie – mówił Borzuchowski. - Wykonawca jest w blokach startowych i rozpoczynamy realizację.
- Bardzo ważna inwestycja, to co było zapowiadane, że trasa Via Baltica będzie powstawać w szybkim tempie, staje się faktem, mamy kolejny odcinek – mówił wojewoda Bohdan Paszkowski nawiązując do środowego „wbicia pierwszej łopaty” pod odcinek od okolic wsi Tyszki Nadbory na terenie województwa mazowieckiego do planowanego za Konarzycami węzła „Łomża Południe”. Mówił, że decyzja ZRID ma 100 stron. Wojewoda zapowiadał także, że w przyszłym miesiącu będzie wydawał koleją decyzję na Via Baltica od Kisielnicy do Stawisk.
Budimex w gotowości
- To bardzo ważny dzień - mówił Cezary Łysenko z firmy Budimex. - Jesteśmy naprawdę zmobilizowani. Do przemieszczenia mamy blisko 2 miliony 200 tysięcy metrów sześciennych materiału sypkiego, gruntów i do tego jesteśmy przygotowani od razu – mówił Łysenko podkreślając, że kilkadziesiąt jednostek ciężkiego sprzętu czeka na wbicie łopaty. - Mamy zmobilizowane całe zaplecze łącznie z wytwórnią betonową do nawierzchni betonowej, której musimy ułożyć 100 tys. metrów sześciennych, blisko 90 tys. mas bitumicznych jest już gotowych, także naprawdę jesteśmy gotowi do tej pracy – dodawał.
Za zaprojektowanie i zbudowanie 18 kilometrów Via Baltica od Stawisk do Szczuczyna firma Budimex ma otrzymać 342 miliony złotych. Jeśli prace będą przebiegały sprawnie, droga może być gotowa na przełomie 2020 i 2021 roku.