Konkurs literacki ph. "List do sportowca" rozstrzygnięty !
13 listopada odbyło się podsumowanie konkursu literackiego pt. „List do sportowca” zorganizowanego przez Oddział dla Dzieci Miejskiej Biblioteki Publicznej w Łomży. Celami konkursu było zainteresowanie tradycyjną formą korespondencji, szerzenie kultury języka i słowa pisanego, zainteresowanie uczniów postaciami ze świata sportu oraz zachęcanie uczniów do prezentowania publicznie własnej twórczości.
Po 25 latach spotkali się z radością w „Ekonomiku”
Wszyscy z rumieńcami na twarzy zwiedzali klasy, w których mieli lekcje, oraz salę gimnastyczną, na której odbywały się nie tylko lekcje wf, ale także otrzęsiny, półmetek, studniówka i, oczywiście, Matura 1999. - To były piękne czasy. Po tylu latach cieszyliśmy się jak dzieci z bycia razem – mówi Ewa Bączek (z d. Jóźwik), która w sobotę bawiła się na spotkaniu 23 osób z klasy IV A (liczącej 38 osób) Liceum Ekonomicznego, ze wspaniałą wychowawczynią dr hab. Krystyną Leszczewską. Po takiej sentymentalnej podróży, wieczorem odbyła się uroczysta kolacja w Starej Rampie w Łomży.
Piosenkarka Blanka rozmawiała w II LO o hejcie
- Blanka przyjechała do naszej Szkoły, ponieważ grupa ponad 20 dziewcząt wygrała w konkursie na taniec do jej piosenki – opowiada Agata Laskowska, uczennica II Liceum Ogólnokształcącego w Łomży. Spotkanie z reprezentantką Polski w ubiegłorocznym 67. Konkursie Eurowizji odbyło się w pięknej, zabytkowej, ponad 100-letniej auli, która spodobała się Blance. Piosenkarka przedstawiała przeżycia, wywołane przez wrogie reakcje na „Solo”. Odpowiadała młodzieży na pytania, pozowała z uczennicami i uczniami do zdjęć, rozdawała autografy. - Blanka była naturalna. Nie czuło się z jej strony wyniosłości, mimo że jest bardzo popularna w Internecie – ocenia 25-latkę 18-latka z II LO.
Nagrodzeni za naukę, wyniki sportowe i postępy
128 tysięcy 100 złotych przeznaczono z budżetu Miasta Łomża na: stypendia naukowe i stypendia sportowe oraz nagrody edukacyjne dla uczniów techników, liceów, szkół podstawowych. Stypendia naukowe, sportowe i nagrody Prezydenta Miasta Łomża przyznawano na rok szkolny 2024/2025. W tym roku kwota łączna z budżetu na stypendia jest niższa niż w ubiegłym, jednak stypendia nie drgnęły od X lat, a edunagrody od x. Co oznacza wieloznaczny iks, można domyślić się z artykułu.
Stawiam na rozwój
Portal dla rodziców MAMYIMY.PL rozpoczyna cykl pt. “Ona ” przedstawiający sylwetki lokalnych mam spełniających się na polu rodzicielskim i zawodowym. Jak udaje im się przetrwać? W natłoku codziennych obowiązków udało nam się spotkać z Joasią Bacisz mamą czwórki dzieci, przedsiębiorcą oraz specjalistką od HR w Szkole Językowej Linguo.
Uroczyste ślubowanie klas pierwszych w „Wecie”
W 74-letniej Szkole przy ulicy Stacha Konwy czwartkowe popołudnie było słoneczne, prawie jak na dworze. W sali gimnastycznej było dużo cieplej. Oficjalne ślubowanie na sztandar 127 uczennic i uczniów klas pierwszych w białych bluzkach albo koszulach miało uroczysty charakter, acz daleki od monotonii uroczystości. Kolejne punkty programu realizowano sprawnie i szybko, ale najwięcej radości i chyba też wzruszenia sprawiła pierwszakom ceremonia nakładania granatowych krawatów ze znakiem „Wety”. Będą mogli występować w tych krawatach jeszcze przez 4 lub 5 lat do matury.
Duże dysproporcje w uczęszczaniu na lekcje religii w Łomży
Prawie 96 proc. w podstawówkach i ponad 70 proc. młodzieży w szkołach średnich uczęszcza na lekcje religii w Łomży. O ile w podstawówkach ten odsetek jest dość wyrównany, to w szkołach ponadpodstawowych rozstrzał jest dość duży. Najwięcej uczniów na lekcje religii uczęszcza w „Wecie”, a najmniej w „Ekonomiku”.
Dzień Edukacji Łomżyńskiej w „Ekonomiku”
W holu na parterze „Ekonomika” wita gości dekoracja: kwiaty i trawy jesieni oraz na granatowym tle biały napis: Dzień Edukacji Narodowej. W przestworza unoszą się motyle, jak szczere życzenia prosto z serca dla pedagogów 14. października, gdy świętujemy rocznicę powołania KEN w 1773 r. - Nasze nauczycielki i nauczyciele są pracowici i ambitni – chwali dorosłych Laura Kotowska, 16-latka z ZSEiO nr 6 w Łomży. Jej młodsza koleżanka Marta Siedlecka także wysoko ocenia kadrę: - Przekazują nam wiedzę i wartości, wzajemny szacunek, bo dążą do tego, abyśmy wyszli na ludzi... Rozmawiamy wesoło w holu, gdzie księga czeka, a w sali gimnastycznej trwa uroczystość z okazji.
„Głosy Ucznia” i monografia I LO są w Internecie
Liceum Ogólnokształcące imienia Tadeusza Kościuszki, które mogłoby świętować jubileusz 410-lecia istnienia w Łomży, doczekało się prezentacji swoich dziejów na forum światowym. Stało się tak za przyczyną zgodnej współpracy trójki entuzjastów i absolwentów Szkoły przy ulicy Feliksa Bernatowicza: Jolanty Szabuńko, Teresy Fromelc – Pawelczyk i Mirosława R. Derewońko. Dzięki ich inicjatywie, monografia o Szkole i numery czasopisma „Głos Ucznia” stały się ogólnodostępne.
„Piąteczka” w nowych kolorowych murach
Nie ma nic piękniejszego, niż marzenia, które stają się rzeczywistością – zaczęła przemowę Jadwiga Juchniewicz dyrektor Przedszkola Publicznego nr 5 w Łomży. W czwartek 10 października 2024 roku oficjalnie otwarto nowy budynek przedszkola.
Uczniowie ZCKR w Marianowie w Brukseli
Trzech uczniów Zespołu Centrum Kształcenia Rolniczego w Marianowie gościło w Brukseli. To nagroda za zajęcie drugiego miejsca w olimpiadzie „Polska wieś w Europie”.
Uroczysty nowy rok akademicki w Akademii Łomżyńskiej
Czwartek chłodny, szary, mżysty, ale w nowoczesnej auli przy Akademickiej jasno jak w słonecznej Hiszpanii, skąd z Almerii w Andaluzji przyjechał Pedro. Uczestniczy w inauguracji razem z 25-oma studentkami i studentami: Espanoles i rówieśnikami z Turcji, Gruzji i Kirgistanu. Pewnie rozumieją niewiele z przemowy inauguracyjnej JM Rektora dr. hab. Dariusza Surowika, lecz za kilka miesięcy mają sporą szansę mówić po polsku. Studentki i studenci 1. roku Akademii Łomżyńskiej ślubowali na sztandar, otrzymali po róży. Po wysłuchaniu nagrania „Gaudeamus igitur”, wysłuchano wykładu na inaugurację pt. „Meandry rozwoju sztucznej inteligencji” dr. hab. inż. Arkadiusza Orłowskiego.
Młodzież łomżyńsko-niemiecka na tle wojennej historii
- Znajomość historii jest bardzo ważna, bo można nauczyć się, jak nie popełniać groźnych błędów z przeszłości – mówi Niemiec Thorge Melzian, 14-letni uczeń 9. klasy Gymnasium Neu Wulmstorf w Dolnej Saksonii. W łomżyńskim „Ekonomiku” podsumowano przedsięwzięcie obu szkół pod nazwą: „Śladami Jadwigi Ankiewicz – projekt historyczno-kulturoznawczy”. Od 26. września do 1. października dwie 16-osobowe grupy młodzieży z Gymnasium i „Ekonomika” poznały losy 16-letniej Jadzi (1926-1944), łączniczki z Szarych Szeregów, aresztowanej przez Niemców w ulicznej łapance w 1943 r., uwięzionej w stolicy na Pawiaku i w niemieckim obozie koncentracyjnym Majdanek w Lublinie. Uczestnicy zwiedzali miejsca młodości rówieśniczki sprzed 8 dekad, poznawali się, rozwijali umiejętności lingwistyczne.
Instytut Trójcy Świętej przekazał indeksy student/om/kom
Około 240 wiernych 4 diecezji i ponad 80 Włochów zdecydowało się studiować teologię, filozofię, psychologię, nauki humanistyczne w Łomży. W piątek odbyła się inauguracja działalności Instytutu Trójcy Świętej, założonego przez Ruch Gloriosa Trinita. Inauguracja składała się z dwóch części. W Sanktuarium Miłosierdzia Bożego sprawowano mszę pod przewodnictwem biskupa ks. Tadeusza Bronakowskiego. Później w prawie pełnej auli Szkół Katolickich przemawiał założyciel ks. Andrzej Święciński, a wykład inauguracyjny głosił redemptorysta ks. prof. Witold Kawecki z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie: „Czy dzisiaj warto jeszcze studiować teologię...?”.
Jak wygląda wchodzenie rodziców do SP nr 9?
- Wejście rodziców i opiekunów dzieci do naszej szkoły nadal jest nieograniczone. Każdy rodzic i opiekun może wejść, ponieważ nasza Szkoła nie jest zamknięta – informuje wicedyrektor Andrzej Flera ze Szkoły Podstawowej nr 9 imienia Księcia Mazowieckiego Janusza I. - Jednakże jest pewne nowum, bo w związku z procedurami dotyczącymi standardów ochrony małoletnich, które należało wdrożyć w myśl aktualnych przepisów, wprowadziliśmy książkę wejść dorosłych na teren Szkoły... A z kwestią praktycznej realizacji przepisów tzw. Ustawy Kamilka zmierzą się wszystkie placówki.
Roxie i Brownie byli gośćmi na 18. Festynie Pupile „Wety”
Święty Franciszek z Asyżu żył na przełomie XII i XIII w. Jako głosiciel solidarności i braterstwa ze zwierzętami poczułby się dobrze w XXI w. w towarzystwie sobie podobnych ludzi na tradycyjnym festynie „Pupile Wety”. W Szkole przy ulicy Stacha Konwy na zielonym, trawiastym dziedzicu było rojno, gwarno i wesoło, bo uczennicom i uczniom towarzyszyły koty, psy, królik, jaszczurka, koza, a nawet 2 kucyki, które tańczyły i woziły małe dzieci z przedszkoli. W wyremontowanym budynku dawnej lecznicy stworzono mini zoo, na scenie śpiewano, na stoiskach przygotowano moc atrakcji.
Zmiany w kierownictwie Akademii Łomżyńskiej
Tuż przed nowym rokiem akademickim 2. września rektor Akademii Łomżyńskiej prof. Dariusz Surowik, wręczył powołania prorektorom, dziekanom i prodziekanom. Widzimy w nim kilka nowych osób, kilka innych kontynuuje swoją pracę.
Dysleksja u dzieci. Po czym ją poznać i co robić dalej?
Dysleksja to specyficzne zaburzenie rozwojowe, które dotyka zdolności czytania i pisania. Może mieć znaczący wpływ na rozwój edukacyjny i emocjonalny dziecka. W Polsce, podobnie jak na całym świecie, jest diagnozowana coraz częściej.
Rodzice przed zamkniętymi drzwiami
Premier Donald Tusk przedłużył obowiązywanie w Polsce stopni alarmowych do 31. listopada 2024 r. 4 stopnie służą zachowaniu czujności wobec zagrożenia zamachami terrorystycznymi. Tak zwany stopień BRAVO obejmuje, m.in. zakaz wstępu do przedszkoli, szkół i uczelni osobom postronnym. Obowiązująca od połowy lutego „ustawa Kamilka” miała zwiększyć bezpieczeństwo najmłodszych dzieci. Jednak nawet szczytne hasła trudno jest wprowadzić w życie, bo diabeł tkwi w szczegółach. Mieli o tym okazję przekonać się rodzice uczennic i uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Łomży.
Kalendarz roku szkolnego 2024/2025
W poniedziałek 2 września rozpoczął się kolejny rok szkolny. Poniżej prezentujemy najważniejsze wydarzenia, jakie towarzyszą uczniom poszczególnych poziomów nauczania.