Zaczną budowę Via Baltica
W przyszłym tygodniu może nastąpić wbicie pierwszej łopaty pod budowę pierwszego z łomżyńskich odcinków Via Baltica. Wczoraj firma POLAQUA przejęła od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad plac budowy 17-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S-61 od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe”. W ubiegłym tygodniu wojewoda podlaski wydał dla niego decyzję ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności, a teraz trwają ustalenia z władzami krajowymi kiedy zorganizować uroczystość.
Oficjalnych VIP-owskich uroczystości w związku z budową Via Baltica było już kilka. Premier Beata Szydło w Łomży uroczyście podpisywała skierowanie drogi do realizacji. W mieście oficjalnie ogłaszano przetargi na poszczególne odcinki, oraz podpisywano umowy z wybranymi w nich wykonawcami. Teraz nadszedł czas na prace w terenie. Te tradycyjnie rozpoczyna uroczyste wbicie pierwszej łopaty. W przypadku ekspresówki do Łomży takich uroczystości powinno być sześć, bo na tyle odcinków podzielono łomżyńską część Via Baltica. Trochę zaskakująco na pierwsze miejsce wysunął się wykonawca zadania nr 2, czyli firma POLAQUA. Umowę z GDDKiA na zaprojektowanie i zbudowanie odcinka drogi od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe” bez tego węzła, podpisywała jako czwarta w lutym ubiegłego roku, ale jako pierwsza – 12 sierpnia br. - otrzymała od wojewody podlaskiego decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZIRD). Jak informuje Rafał Malinowski z białostockiego oddziału GDDKiA, wczoraj firma POLAQUA przejęła plac budowy i może już zaczynać prace drogowe.
POLAQUA ma zbudować 17 km drogi ekspresowej S-61 z nawierzchnią z betonu, węzeł drogowy „Śniadowo” w okolicy wsi Tyszki Nadbory, dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) - „Chomentowo W” i „Chomentowo Z”, oraz 7 wiaduktów drogi ekspresowej w tym jeden nad linią kolejową, 3 mosty drogi ekspresowej, 3 wiadukty drogowe, 1 przejście dolne dla zwierząt średnich, 2 przejścia dla zwierząt małych i 1 przejście dla płazów, przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą ekspresową i budowę dróg innych niż droga ekspresowa o łącznej długości ok. 24 km. Wartość kontraktu opiewa na 380 mln zł i według GDDKiA oddanie tego odcinka Via Baltica do ruchu nastąpi pod koniec 2020 r.
W najbliższym czasie na działki na których zbudowana ma być Via Baltica wejść mają także wskazani przez wojewodę podlaskiego rzeczoznawcy. Oni mają dokonać wycen nieruchomości wywłaszczonych pod nową ekspresówkę. Szacuje się, że wydanych będzie ok. 640 decyzji dotyczących wypłaty odszkodowań za zajęte grunty orne.