Kolejny wykonawca Via Baltica wyrzucony
GDDKiA poinformowała o odstąpieniu od umowy z firmą Impresa Pizzarotti, która była wykonawcą „ostatniego” odcinka drogi ekspresowej S61 Via Baltica: Suwałki – Budzisko. Niespełna miesiąc temu firma odebrała decyzję ZRID na budowę tego odcinka ekspresówki. „Na S61 Suwałki - Budzisko Wykonawca nie przystąpił jeszcze do „widocznej dla kierowców” realizacji kontraktu, tj. do prowadzenia robót budowlanych, a jego zaniechania w kwestii realizacji zapisów umowy miały miejsce jeszcze na etapie projektu i uzyskania niezbędnych zezwoleń do właściwej realizacji inwestycji - podała GDDKiA zaznaczając, że „po wielokrotnych wezwaniach firmy Impresa Pizzarotti, do rzetelnej i zgodnej z podpisaną umową realizacji kontraktu(...) podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z Wykonawcą tej inwestycji.
Impresa Pizzarotti miała zbudować ostatni, przy granicy z Litwą, odcinek Via Baltica o długości ok. 24 km. Dwa lata temu podpisano umowę na mocy której GDDKiA miała zapłacić jej za to 605,5 mln złotych brutto. Inwestycja prowadzona była w systemie „Projektuj i buduj”. Jak podaje GDDKiA: „Wykonawca opracował dokumenty potrzebne do uzyskania decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej i taką decyzję wojewoda podlaski wydał 20 maja br. Jednak mimo upływu czasu po stronie Wykonawcy brak było właściwej mobilizacji w zakresie przygotowania do prowadzenia robót budowlanych - m.in. nie zostały zgłoszone listy podwykonawców na usługi i roboty – podała GDDKiA dodając, że nie skończone zostały też projekty wykonawcze, a przedłożona czasowa organizacja ruchu umożliwiająca bezpieczne prowadzenie budowy - nie miała wszystkich wymaganych prawem opinii, m.in. Policji.
Informując, że „w tej sytuacji GDDKiA zdecydowała o odstąpieniu od umowy z Wykonawcą” GDDKiA podała, że upływ czasu przewidziany w umowie na realizację całego kontraktu czyli wykonanie projektu i budowy to ok. 70 %, a dotychczasowe (na koniec maja br.) zaawansowanie finansowe wynosi 2,42 %.
W najbliższych miesiącach ma zostać ogłoszony przetarg umożliwiający rozpoczęcie budowy tego odcinka Via Baltica.
Impresa Pizzarotti to drugi wykonawca, który „wyleciał” z budowy Via Baltica. W połowie maja taki sam los spotkał firmę Rubau Polska, która miała zrealizować „pierwszy” odcinek S61 od węzła Podborze w okolicy Ostrwi Mazowieckiej po węzeł Śniadowo na granicy województw. Mazowieckiego i podlaskiego. Ten kontrakt opiewał na niemal 480 milionów złotych. W tym wypadku GDDKiA z Wykonawca rozstała się przez złożeniem wnioski o ZRID.
„Rozstania” z kolejnymi wykonawcami odcinków Via Baltica przesądzają, że ekspresówka na pewno nie powstanie w zakładanym terminie do końca 2021 roku.