Via Baltica dłuższa o ponad 20 km
Odcinek drogi ekspresowej S61 Wysokie - Raczki o długości ponad 20 km został oddany do użytku 3. stycznia 2022 roku. To pierwszy z trzech odcinków drogi ekspresowej Via Baltica realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, który został zakończony.
- Zakończenie w ciągu najbliższych dwóch lat budowy pozostałych dwóch mazurskich odcinków S61, wraz z odcinkami tej drogi realizowanymi na terenie województw podlaskiego i mazowieckiego, ma ogromne znaczenie dla rozwoju północno-wschodniej części Polski. Będzie to możliwe dzięki połączeniu drogami ekspresowymi z Warszawą i resztą kraju – mówił Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Na odcinku 20,2 km powstała droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Wyremontowano także wybrane drogi lokalne oraz zbudowano urządzenia ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstało m.in. 25 obiektów inżynierskich oraz węzeł Kalinowo. Nawierzchnia drogi została wykonana z betonu cementowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś.
Do czasu zakończenia budowy pozostałych dwóch odcinków S61 w województwie warmińsko-mazurskim, tj. Szczuczyn - Ełk Południe i Ełk Południe - Wysokie ruch tranzytowy z węzła Raczki będzie kierowany tak, jak dotychczas drogą krajową nr 8 w kierunku Augustowa.
Odcinek Wysokie – Raczki z węzłem w Kalinowie za 484,3 mln zł zrealizowała firma Budimex. Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko, odc. Szczuczyn - Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF). Wartość Dofinansowania z UE wynosi 379 583 347 euro i obejmuje sześć zadań w ramach Projektu budowy drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko.
GDDKiA zapowiedziała, że w 2022 roku udostępni do ruchu odcinek S61 Szczuczyn - Ełk Południe (województwo warmińsko-mazurskie) oraz od Suwałk do granicy Polski z Litwą w Budzisku (województwo podlaskie). W roku 2023 zakończony ma być odcinek Ełk Południe – Wysokie. Także w 2023 oddany do ruchu ma być odcinek od węzła Śniadowo do węzła Podborze (Ostrów Mazowiecka), a zachodnia część obwodnicy Łomży ma uzyskać przejezdność.