Bank w Zambrowie padł ofiarą hakerów
Bank Spółdzielczy w Zambrowie został ofiarą cyberataku. Początkowo bank przyznawał się do „awarii”, a później źródłem problemów miał być „incydent bezpieczeństwa”. Najnowszy komunikat mówi o przywróceniu dostępu do bankowości elektronicznej i innych usług, ale konieczna jest zmiana hasła.
„W dniu 16 stycznia 2024 roku zaobserwowano problemy z funkcjonowaniem systemu bankowego. Po dokonaniu analizy stwierdzono, iż dane klientów zostały zaszyfrowane” - przyznaje Bank w komunikacie dodając o poinformowaniu o incydencie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Z dostępnego na stronie Banku komunikatu wynika, że przywrócono już dostęp do bankowości elektronicznej dla klientów indywidualnych i firmowych, szybkie przelewy Express Elixir, usługę mojeID, PayByNet oraz aplikację mobilną mobileNet (aplikacja mobilna wymaga ponownego sparowania). Zalogowanie się do bankowości wymaga zmiany hasła. W tym celu należy skontaktować się Bankiem pod numerami telefonów 453 011 258, 453 011 260.
Pierwszy o zdarzeniu napisał sekurak.pl, a chodzić ma o ransomware. To rodzaj złośliwego oprogramowania, infekującego oraz blokującego system komputerowy poprzez zaszyfrowanie wybranych plików. Jak przestępcy dostali się do systemu bankowego, czy serwerów nie jest znane.
By odzyskac dostęp do danych przestępcy z reguły żądają okupu. Brak jest informacji o jakimkolwiek okupie w tym przypadku.