Dopinają Via Baltica
W czwartek olszyński oddział GDDKIA podpisał umowę na budowę drugiego z trzech ełckich odcinków drogi ekspresowej S61. Dziś także potwierdziła się wiadomość, że firma skarżąca dokonany przez białostocki oddział GDDKiA trzeci wybór najkorzystniejszej oferty na zaplanowanie i zbudowanie 13-kilometrowego odcinka ekspresowej obwodnicy Łomży, wycofała skargę. - Teraz oferta firmy TOTO Contruzioni trafi do tzw. kontroli uprzedniej w Urzędzie Zamówień Publicznych i po niej będziemy mogli podpisywać umowę na ostatni odcinek Via Baltica w województwie podlaskim – mówi Rafał Malinowski z GDDKiA.
TOTO Contruzioni miałaby zrealizować tzw. zadanie nr 4 łomżyńskiej części Via Baltica. To odcinek drogi ekspresowej S61 od długości 13 km od węzła Łomża Zachód, który ma powstać w okolicach Sierzput na skrzyżowaniu z drogą do Ostrołęki, po węzeł Kolno, który ma być zbudowany w okolicach Kisielnicy. To większa część obwodnicy Łomży i kluczowy odcinek całej Via Baltica, bo w jego ciągu znajduje się nowy most na Narwi, który umożliwi przejazd w okolicach Łomży najcięższych samochodów.
Dokonując pod koniec czerwca po raz trzeci wyboru wyboru najkorzystniejszej oferty białostocka GDDKiA uznała, że złożyła ją włoska firma TOTO Contruzioni. Jej cena to 525 mln 681 tys. 936,24 zł. W trakcie składania ofert przed rokiem była to piąta pod względem wysokości cena. Wybór ten skarżyła firma, której oferta była o ok. 200 mln zł droższa, ale jak mówi Rafał Malinowski po naszej odpowiedzi na zarzuty wycofała się i Krajowa Izba Odwoławcza, która miała rozpatrzyć jej skargę, postępowanie umorzyła. Drogowcy liczą, że umowę na realizacje tego odcinka Via Baltica podpiszą jeszcze w wakacje. Wówczas termin ukończenia prac przypadałby na jesień 2021 roku.
Via Baltica na północy prawie w komplecie
Tymczasem dziś olsztyński oddział GDDKiA podpisał umowę na realizację drugiego z trzech ełckich odcinków Via Baltica. Za budowę ok. 23-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S61 od Ełku na północny-wschód (do węzła Wysokie) ma zapłacić 686 mln zł. Drogę ma zbudować konsorcjum firm Trakcja PRKiI S.A. Warszawa, Mostostal Warszawa S.A., Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Sp. z o.o. Białystok. Zakończenie inwestycji przewidziane jest w III kwartale 2021 r.
Dwa tygodnie temu podpisano umowa na projekt i budowę innego ełckiego odcinka Via Baltica Wysokie – Raczki i na podpisanie umowy oczekuje jeszcze realizacja odcinka od Szczuczyna do Ełku.
Ten odcinek, obok łomżyńskiego „zadnia nr 4” to ostatnie dwa fragmenty ekspresowej Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą na które nie ma jeszcze umów. Drogowcy oczekują, że cała trasa będzie zrealizowana w 2021 roku.