Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 31 października 2024 napisz DONOS@

Lekcje muzealne

Przedstawiamy Państwu propozycje edukacyjne dla dzieci i młodzieży, które będą realizowane w naszej placówce. Zajęcia w muzeum to swoista forma pracy dydaktycznej, oparta na pokazie oryginalnych zabytków oraz filmów, które dopełniają wyobrażenia o tych zjawiskach. Na lekcjach muzealnych uczeń zyska maksimum nowej wiedzy lub pogłębi już nabytą, w niecodziennym, specyficznym otoczeniu, mając dostęp do różnych materiałów najbardziej charakterystycznych i najcenniejszych dla regionu i Polski. Wszystkie zajęcia zorientowane są na pracę, bezpośrednie doświadczenie, zabawę i przygodę, według starej a dobrej zasady:„Bawiąc uczyć, ucząc bawić.” Tematy lekcji zostały przygotowane na podstawie programów nauczania. Sposób prowadzenia zajęć dostosowany jest do wieku uczestników. Każda lekcja trwa minimum 45 minut (czas trwania do uzgodnienia) Lekcję prowadzi pracownik muzeum przy współpracy nauczyciela lub opiekuna grupy. Istnieje możliwość opracowania tematów zaproponowanych przez nauczyciela, po wcześniejszym uzgodnieniu. Rezerwacje lekcji przyjmujemy z tygodniowym wyprzedzeniem. Wstęp na lekcję 4,00 zł od osoby - Muzeum w Łomży i Galeria Sztuki Współczesnej Informacje i zapisy Dział Edukacji i Promocji Tel. 086 216 28 16 18 – 400 Łomża ul. Dworna 22 c www.muzeum.4lomza.pl

 

 

TEMATY ZAJĘĆ MUZEALNYCH

 

 

Warsztaty muzealne



 

Zajęcia prowadzone są w ramach archeologii eksperymentalnej. Każde z nich rozpoczyna się wprowadzeniem do tematu.

 

1. Garnki, miski, kubki... - Na początku słuchacze zapoznają się z różnorodnym zastosowaniem gliny i pokazem garnków z różnych epok archeologicznych. Następnie rozpoczynają samodzielne lepienie i zdobienie garnków, misek czy kubków. Na zakończenie uczniowie wybierają najstaranniej wykonane naczynia.

2. Paciorki, paciorki... - Po zaprezentowaniu rekonstrukcji stroju i zapoznaniu się z rodzajem ozdób noszonych w pierwszych wiekach naszej ery,dzieci przystępują do formowania z modeliny paciorków wzorowanych na pradawnych paciorkach szklanych, które zatrzymują po zakończonych zajęciach .

3. Paski i krajki... - Po wprowadzeniu i zapoznaniu z surowcami do wykonaniu tkanin, uczniowie przystępują do tkania własnych pasków i krajek przy użyciu deseczki tkackiej.

4. Nie chleb a podpłomyki... - W trakcie wprowadzenia do zajęć uczniowie dowiadują się, jak pozyskiwano i przygotowywano pożywienie w czasach wczesnego średniowieczu. Kolejnym etapem jest samodzielne takiego pożywienia, które polega na: rozcieraniu zboża w oryginalnych kamiennych żarnach nieckowych, przygotowaniu ciasta, formowaniu podpłomyków i pieczeniu na ognisku. Podsumowanie zajęć stanowi degustacja własnoręcznie przygotowanego pożywienia.

 

Archeologia

 

1. Archeologia Łomży. W pierwszej części lekcji przewidziana jest opowieść o pracy archeologa, w drugiej - uczniowie zapoznają się z najważniejszymi znaleziskami archeologicznymi z terenu Łomży oraz wynikami prac wykopaliskowych, jakie były prowadzone na Grodzisku w Starej Łomży i Wzgórzu św. Wawrzyńca. Mają również okazję obejrzeć znaleziska.

2. Orzeł czy reszka? Historia pieniądza “dla niecierpliwych” w formie prezentacji multimedialnej, ilustrowana znaleziskami monet od czasów najstarszych (VI w. p.n.e.) po wiek XVII. Lekcja obejmuje ponadto opowieść o biciu monet oraz konkurs rysunkowy “Moja moneta”(każdy z uczestników projektuje własną monetę).

 

 

Etnografia


1. Zwyczaje wielkanocne na Kurpiach - malowanie jaj Zajęcia zaczynają się od zapoznania z ludowymi zwyczajami i obyczajami związanymi ze Świętami Wielkanocnymi. Następnie dzieci oglądają film o palmach wielkanocnych wykonywanych na Kurpiach. W ostatniej części zdobią jaja woskiem i malują w wywarze z łusek cebuli.

2. Tradycyjne ozdoby choinkowe - Po zapoznaniu się z ludowymi zwyczajami i obyczajami związanymi ze Świętem Bożego Narodzenia oraz historii i strojeniu choinki dzieci przystępują do zajęć praktycznych, wykonując tradycyjne ozdoby choinkowe.

3. Wpływ wynalazków na codzienne życie w ciągu ostatnich stu lat.

 

Historia

1. O jeleniu z łomżyńskiego herbu.

Dzieci oglądają prezentację przygotowaną w oparciu o legendę „O jeleniu, który wskoczył do łomżyńskiego herbu”. Poznają budowę herbu i malują herb Łomży zgodnie z zasadami heraldycznymi.

2. Moje miasto. Opowieść o Łomży.

Podczas projekcji filmu „Moje miasto. Opowieść o Łomży” uczniowie poznają historię Łomży i dostrzegają zmiany, jakie nastąpiły w zabudowie miasta na przestrzeni wieków.

3. Historia w pomnikach ukryta…

W trakcie zajęć uczestnicy odbywają wirtualny spacer po Łomży szlakiem pomników upamiętniających ważne wydarzenia historyczne oraz osoby zasłużone dla miasta i regionu.

 

Skansen Kurpiowski

im. Adama Chętnika w Nowogrodzie


 

 

1. Obrzędowość rodzinna na Kurpiach - lekcja dotyczy tradycyjnej obrzędowości rodzinnej w ujęciu od narodzin do śmierci człowieka w tradycyjnej XIX wiecznej kulturze ludności Kurpiowskiej Puszczy Zielonej.

2. Warsztaty sztuki ludowej - Spotkania z twórcami ludowymi terenu Kurpiowskiej Puszczy Zielonej w formie prelekcji wspartej pokazem i próba samodzielnego wykonania wyrobów wzorowanych na sztuce ludowej - wycinanki, papierowe kwiaty, toczenie naczyń na kole garncarskim.

 

Galeria Sztuki Współczesnej

w Łomży


 

1. Techniki malarskie i graficzne - Lekcja prowadzona w oparciu o wybrane przykłady technik używanych przez artystów, oraz wprowadzenie do słownika uczniów nowej terminologii, jaką stanowi fachowy i specyficzny język z zakresu „opowieści i sztuce”.

2. Tematy w malarstwie - Zajęcia w formie warsztatowej dla najmłodszych (0-IV). Dzieci aktywnie uczestniczą w „czytaniu obrazów” i jednocześnie zapoznają się z podstawowymi gatunkami malarskimi. Następnie robią prace na temat wybranego gatunku malarskiego.

3. Obraz jak książka - Podstawowe pojęcia z dziedziny plastyki omówione w oparciu o konkretny obraz. Pokazanie uczestnikom kolejnych etapów analizy i interpretacji dzieła plastycznego. Na każdego czeka specjalnie przygotowana "ściągawka" - w postaci czytelnego schematu, który przyda się na lekcjach innych przedmiotów.

4.  Czy każdy może być artystą? - Skąd się biorą dzieła, jak powstaje wystawa, co może się na niej znaleźć? Tajniki funkcjonowania galerii sztuki.

5.  Portret bez tajemnic - Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z rodzajami malarstwa portretowego, jego funkcjami i symboliką. Dla młodszych przewidziane są specjalnie przygotowane kolorowanki

6.  Sylwetki twórców Łomżyńskich - Spotkania z artystami. Cykl omawiający twórczości wybranych artystów, poparte pokazem ich prac.




KLUB MŁODEGO ARCHEOLOGA „ŁOWCA”

 

Serdecznie zapraszamy wszystkich, którzy chcą odkryć tajniki archeologii, poznać od „kuchni” pracę na wykopaliskach i w pracowni oraz dowiedzieć się, dlaczego archeologia jest tak fascynującą dziedziną nauki.

 

 

1. O jeleniu z łomżyńskiego herbu.

Dzieci oglądają prezentację przygotowaną w oparciu o legendę „O jeleniu, który wskoczył do łomżyńskiego herbu”. Poznają budowę herbu i malują herb Łomży zgodnie z zasadami heraldycznymi.

 

2. Moje miasto. Opowieść o Łomży.

Podczas projekcji filmu „Moje miasto. Opowieść o Łomży” uczniowie poznają historię Łomży i dostrzegają zmiany, jakie nastąpiły w zabudowie miasta na przestrzeni wieków.

 

 

3. Historia w pomnikach ukryta…

W trakcie zajęć uczestnicy odbywają wirtualny spacer po Łomży szlakiem pomników upamiętniających ważne wydarzenia historyczne oraz osoby zasłużone dla miasta i regionu.

 

Grzegorz Gwizdon
śr, 22 grudnia 2004 15:53
Data ostatniej edycji: pon, 21 września 2015 12:55:35

 


 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę