Ekspresowa obwodnica Szczuczyna
Dziś, zgodnie z umową powinna zostać oddana do użytku druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna. Tym samym będzie to pierwszy kawałek łomżyńskiej części drogi ekspresowej Via Baltica. Wczoraj GDDKiA poinformowała, że w związku z wprowadzeniem na Obwodnicy Szczuczyna Projektu Organizacji Ruchu na etap przejściowy, wjazd i wyjazd do i ze Szczuczyna tzw. starodrożem drogi krajowej nr 61 będzie niemożliwy. Do miasteczka można już zjechać tylko z węzła Szczuczyn na Via Baltica.
Zmiana organizacji ruchu przy wyjeździe i wjeździe do Szczuczyna będzie obowiązywać do czasu wybudowania sąsiadujących z Obwodnicą Szczuczyna odcinków drogi ekspresowej S61 (S61 Stawiski-Szczuczyn oraz S61 Szczuczyn - Ełk).
Obwodnica Szczuczyna ma ok. 7 km długości. Pierwsza jezdnia powstała w 2015 roku. Zlecenie na jej uekspresowieniem – czyli zbudowanie drugiej „lewej” jezdni obwodnicy, w ramach budowy drogi ekspresowej S61 otrzymała firma Polaqua. To najmniejsze ze zleceń na całej Via Baltica. Wartość kontraktu wynosiła 75 milionów złotych. Planowano, że drogę uda się oddać do użytku w marcu, ale ostatecznie przesunięto go na 11 maja. Jeszcze pod koniec ubiegło tygodnia trwały prace wykończeniowe.
Poza dobudową drugiej „lewej” jezdni obwodnicy o długości ok. 6,6 km, wykonawca musiał także przebudować zbudowaną kilka lat wcześniej „prawą” jezdnię na odcinku ponad 1,1 km wraz z likwidacją dwóch istniejących skrzyżowań, oraz poszerzyć ją dobudowując pas awaryjny o szerokości 2,5 m na odcinku 4,7 km.
Dobudowana druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna oznacza, że to pierwszy „łomżyński” odcinek drogi ekspresowej S61 Via Baltica. Wcześniej do użytku oddano tylko kawałek ekspresowej obwodnicy Augustowa i obwodnice Suwałk. Teraz realizowane są wszystkie inne odcinki ekspresówki od Ostrowi Mazowieckiej po granice z Litwą w Budzisku. Drogowcy oczekują, że cała droga zostanie zbudowana najpóźniej w 2023 roku.