Przejdź do treści Przejdź do menu
środka, 20 listopada 2024 napisz DONOS@

Poseł Kołakowski: kawałek cieńszej Via Baltica nie jest OK

Główne zdjęcie
Droga ekspresowa S61 ma ok. 215 km długości. Tylko jeden jej kawałek od długości 17 km od węzła Łomża Południe do węzła Śniadowo ma mieć niższą kategorię ruchu, a droga na tym odcinku byłaby cieńsza o 4 cm niż na pozostałych odcinkach.

W ubiegłym tygodniu ze zdumieniem informowaliśmy, że Ministerstwo Infrastruktury uznało, że budując jeden 17-kilometrowy odcinek nowej drogi ekspresowej S61 w niższej kategorii ruchu niż całą resztę Via Baltica GDDKiA postępuje dobrze, bo ma wynikać to z prognoz ruchu. Ten na odcinku od Łomży do węzła „Śniadowo”, który znajduje się w okolicach wsi Tyszki Nadbory w połowie drogi do Ostrowi Mazowieckiej, miałby być – według rządowych drogowców - niższy niż na wszystkich innych odcinkach Via Baltica. W konsekwencji droga w tym miejscu ma być o 4 cm cieńsza, czyli słabsza. Poseł Lech Kołakowski, który od kilku miesięcy domaga się zmiany tej decyzji uznał, że przekazana mu odpowiedź wiceministra Rafała Webera „nie jest satysfakcjonująca”. W ponownej interpelacji przekazuje merytoryczne uwagi i prosi o ponowną analizę zasadności podjętych dotychczas decyzji, a w konsekwencji zmianę wyznaczonej kategorii ruchu dla odcinka drogi ekspresowej S61 od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe” z KR 6 na KR 7.

Jedna z map prognozujących natężenie ruchu na drogach w Polsce.
Jedna z map prognozujących natężenie ruchu na drogach w Polsce.

- Po pierwsze, bezsprzecznym jest fakt, iż cała droga S61 ma ogromne znaczenie dla ruchu tranzytowego, czyli ruchu pojazdów ciężkich, który ma największy wpływ na trwałość nawierzchni, a tym samym na obliczania prognozowanego ruchu, docelowej kategorii ruchu – zauważa poseł Kołakowski i przypomina rządowe mapy prognoz ruchu z czasów gdy decydowano o przebiegu Via Baltica przez Łomżę. Nowszych do tej pory nie opracowano. - Przyszła droga ekspresowa S61 będzie obok autostrad A1, A2, A4, dróg ekspresowych S8, S7, S17 w największym stopniu eksploatowana przez ruch tranzytowy, ruch samochodów ciężarowych – podkreśla poseł wyrażając „zdumienie”, iż jeden z jej odcinków (nie odcinek skrajny), 17 kilometrowy z ponad dwustukilometrowego S61 pozostaje „słabszy” w kategorii ruchu KR6. - Jest to o tyle niezrozumiałe, gdyż projektowany węzeł Śniadowo z racji pełnionej funkcji (skrzyżowanie z DW 677 - głównie ruch lokalny) nie jest żadnym „poważnym” generatorem ruchu, który mógłby powodować zmiany natężenia ruchu na przyszłej drodze ekspresowej, które z kolei powodowałyby zmiany w przyjętych kategoriach ruchu przed i za węzłem. Należy stwierdzić z prawdopodobieństwem bliskim pewności, że natężenie ruchu od węzła Komorowo będzie praktycznie takie samo do węzła Łomża Południe, stąd przyjmowanie różnych kategorii ruchu dla tych odcinków nie jest logiczne – napisał poseł Kołakowski.
W obszernym wystąpieniu przywołuje także dane z Generalnego Pomiaru Ruchu dokonanego w 2015  roku ruch na drodze wojewódzkiej nr 677 Łomża - Ostrów Mazowiecka, po której śladzie budowana jest droga ekspresowa S61 (Via Baltica). Wówczas ruch największy był na tej drodze na odcinku Łomża - granica woj. mazowieckiego czyli odpowiadającemu odcinkowi od węzła „Łomża Południe” w okolice węzła „Śniadowo” drogi S61.
- Błędność przyjętych do obliczeń ruchu założeń może wynikać z faktu, że wielu kierowców samochodów jadących z państw nadbałtyckich, czy Mazur w kierunku Warszawy, ze względu na wielkie zagęszczenie ruchu na drodze wojewódzkiej nr 677, w Łomży starało się zjechać na sąsiednie, nieco dłuższe, ale ze względu na mniejsze obciążenie ruchem, umożliwiające szybsze pokonanie trasy, drogi krajowe nr 61 i 63 – napisał poseł odwołując się do danych GPR 2015. - Po wybudowaniu drogi ekspresowej S61 prawie 100% kierowców będzie jechało drogą ekspresową do samego końca, czyli do węzła „Podborze”, a nie zjeżdżało z niej w Łomży na niższej jakości, dłuższe i wolniejsze w przejeździe drogi krajowe DK 61 i DK 63.

- Powtórzę - Panie Ministrze - błędne jest założenie, że ruch na drodze S61 na odcinku „Łomża Południe” – „Śniadowo” miałby być, z jakiś dziwnych przyczyn, znacząco mniejszy niż ruch na pozostałych odcinkach S61, dlatego jeszcze raz proszę o rozważenie wskazywanych uwag i zrównanie kategorii ruchu dla wszystkich odcinków drogi ekspresowej S61 do KR7 – czytamy w ponownej interpelacji posła Lecha Kołakowskiego. 

zobacz: Ministerstwo Infrastruktury: kawałek cieńszej Via Baltica jest OK


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę