Szkolny Budżet Obywatelski szansą dla aktywnych
Społeczność Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 bardzo aktywnie włączyła się w prace w ramach Szkolnego Budżetu Obywatelskiego. Dzięki realizowanemu przez Stowarzyszenie Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej projektowi szkoła na sfinalizowanie dwóch zwycięskich pomysłów otrzyma dofinansowanie w łącznej wysokości siedmiu tysięcy złotych. – Jest o co walczyć, a do tego fajną motywacją było to, że coś takiego odbywa się w naszej szkole po raz pierwszy – mówi Dominika Wojsław z klasy IV TBp. – Poza tym jesteśmy już w czwartej klasie, za rok odchodzimy z tej szkoły, tak więc fajnie byłoby na pożegnanie pozostawić w niej swój ślad.
Pierwszym etapem, realizowanego dzięki dofinansowaniu z Funduszu Inicjatyw Obywatelskich Narodowego Instytutu Wolności, Szkolnego Budżetu Obywatelskiego były lekcje obywatelskie. Odbyły się one w czterech szkołach średnich uczestniczących w projekcie Łomżyńskiego Klastra Ekonomii Społecznej, a te w Zespole Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 cieszyły się dużym zainteresowaniem uczniów. Już na tym etapie pojawiło się sporo pomysłów, mogących nie tylko usprawnić funkcjonowanie szkoły, ale też sprawić, że młodzież będzie czuła się w niej lepiej.
Równie ważne było danie młodym ludziom szansy na decydowanie o czymś, co dotyczy również ich, dzięki czemu poczuli, że mają na coś wpływ, a ich głos ma znaczenie. Szybko wyłoniono więc siedmioosobowy zespół koordynujący realizację SBO, składający się z osób kreatywnych i udzielających się wcześniej w samorządzie uczniowskim czy innych inicjatywach na terenie szkoły.
– Zostaliśmy poinformowani o tym projekcie i pomyśleliśmy, że w tym przypadku można zrealizować coś, czego szkoła sama by nie zrobiła, bo nie ma na to funduszy – mówi Marcin Sokalski z klasy IV TBp. – Coś sobie udogodnić, poprawić komfort funkcjonowania w szkole.
– I nie tylko uczniom – dopowiada Dominika Wojsław. – Zależy nam również na tym, żeby nauczyciele też przekonali się o tym, że ten projekt jest szansą dla nich na współdziałanie z nami, żeby zmienić coś w szkole na lepsze. – Na razie jesteśmy na tym wstępnym etapie – podkreśla Bartłomiej Krajewski, uczeń klasy IV TBp. – Pomysły są na razie generowane i wrzucane do skrzynki, ale w następnym tygodniu projekty będą już składane.
Kolejne etapy to weryfikacja projektów oraz ogłoszenie listy tych, na które szkolna społeczność będzie mogła głosować. Tu niezwykle ważna będzie kampania promocyjna, propagująca nie tylko założenia samego Szkolnego Budżetu Obywatelskiego, ale też prowadzona przez autorów projektów, zachęcających do oddania głosów akurat na ich pomysł. Zespół koordynujący zrealizował już promocyjny filmik, poza plakatami ogólnymi akcji ma również takie przygotowane przez siebie; planuje też gazetkę ścienną, informującą o całej akcji. Członków zespołu cieszy również to, że dzięki Łomżyńskiemu Klastrowi Ekonomii Społecznej przejdą szkolenie z pisania projektów, dzięki czemu w przyszłości będą wiedzieli jak się do tego zabrać.
– Ta wiedza może się przydać nie tylko nam, ponieważ jeśli będziemy wiedzieć jak pisać projekty, będziemy również w stanie efektywnie pomóc osobom, które będą te projekty składać – podkreśla Marcin Sokalski. – Poza tym można składać różne projekty, na przykład w ramach Budżetu Obywatelskiego, a jest to inicjatywa, która podobnie jak Szkolny Budżet Obywatelski, może zmienić coś, czego normalnie nie udałoby się zrobić.
Do tego już na tym etapie okazało się, że udział szkoły w projekcie ma bardzo korzystny wpływ na jej społeczność, jeszcze bardziej integrując uczniów z nauczycielami.
– Udzielają się nawet nasi nauczyciele – podkreśla Dominika Wojsław. – Usłyszawszy o tym projekcie bardzo się zaciekawili, chcieli dowiedzieć się o nim więcej, żeby również zgłosić swój pomysł, a następnie projekt. Ruszamy z nimi już w następnym tygodniu, tak więc uczniowie i pracownicy szkoły będą mogli je zgłaszać. Po akcji promocyjnej odbędzie się głosowanie i chcemy, żeby objęło całą szkołę, również pracowników, żeby każdy był zauważony i cała społeczność szkolna brała w tym udział.
– Jestem jednym z opiekunów tej inicjatywy, która w naszej szkole odbiła się szerokim echem – podsumowuje Michał Bąkowski, opiekun samorządu uczniowskiego. – Nie było żadnego problemu ze znalezieniem chętnych do uczestniczenia w tym projekcie – jest to wartościowa inicjatywa, która pobudza młodych ludzi do działania, bardzo dużo wnosi w ich życie i w ich rozwój. My jako nauczyciele współdziałamy tu z nimi, bo musi być współpraca dwóch stron, żeby ten projekt zakończył się sukcesem.
tekst płatny