Drugi przetarg na Via Baltica do Ostrowi Mazowieckiej
W 2023 roku w okolicy Ostrowi Mazowieckiej powinno być zbudowane połączenie łomżyńskiej Via Baltica z drogą ekspresową S-8 Warszawa – Białystok. GDDKiA we wtorek poinformowała o przesłaniu do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej drugiego przetargu na realizację tzw. zadania nr 1 łomżyńskiej części drogi ekspresowej S-61 czyli od węzła Podborze do węzła Śniadowo. Obejmie ona 19,4 km drogi ekspresowej S-61 oraz 3 km drogi ekspresowej S-8. W maju GDDKiA argumentując opóźnieniami w realizacji zadania odstąpiła od zawartej na początku 2018 roku umowy z firmą Rubau. Teraz zapowiada, że jeszcze w tym roku planuje podpisać umowę z nowym wykonawcą.
Budowa S61 na odcinku Podborze - Śniadowo realizowana była w systemie „Projektuj i Buduj” przez konsorcjum firm z liderem Rubau Polska. Pierwszy etap, czyli prace projektowe, miały zakończyć się do 30 listopada 2018 r. złożeniem wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
- Wniosek nie został złożony do chwili odstąpienia od umowy, co oznaczało, że dotrzymanie pozostałych terminów realizacji odcinka, łącznie z datą zakończenia robót przypadająca na 30 listopada 2020 r., stało się niemożliwe – podaje GDDKiA tłumacząc, że w tej sytuacji wykonawca nie pozostawił nam wyboru i podjęliśmy decyzję o odstąpieniu od umowy.
W ogłoszonym ponownie przetargu GDDKiA wymaga, aby prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 39 miesięcy od daty zawarcia umowy i nie krótszym niż 36 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu objętego projektowaniem wlicza się okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca), natomiast nie wlicza się ich do etapu robót.
GDDKiA zakłada, że przetarg zostanie rozstrzygnięty do końca bieżącego roku. To oznacza, że ta kluczowa dla mieszkańców Łomży część Via Baltica, łącząca ją z drogą ekspresową do Warszawy, zostanie oddane do użytku w 2023 roku.