4. miejsce dla I LO w Łomży w rankingu „Perspektyw” 2023
I Liceum Ogólnokształcące imienia Tadeusza Kościuszki w Łomży to Szkoła z 408-letnią tradycją, jedna z najstarszych w Polsce i niezmiennie w czołówce rankingu „Perspektyw. Zestawienie stara się porównać jakość kształcenia w szkołach w całej Polsce. W województwie podlaskim ranking na 2023 r. najwyżej ocenia I LO im. Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku, a I LO w Łomży jest na 4. miejscu, zajmując w kraju 145. pozycję. Które miejsca zajmuje II LO oraz Inni?
Komisja zliczająca punkty do zestawienia wzięła pod uwagę 3 kryteria: sukcesy uczniów Szkoły w olimpiadach – 25% punktów, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych – 30% oraz wyniki matury z przedmiotów dodatkowych – 45%. Jak więc łatwo zauważyć, inne rozłożenie proporcji w punktacji za olimpiady i matury mogłoby znacząco wpłynąć na wyniki ostateczne rankingu, a nawet je wywrócić. Jak na każdy ranking typu „100 najlepszych ...”, warto na wyniki patrzeć z dystansem.
149. w Polsce pod względem poziomu maturalnego
I LO w Łomży w rankingu za rok 2023 ma miejsce 145., ale w 2022 miało 163., w 2021 – 140., zaś w 2020 znalazło się w najwyżej ocenionej „setce najlepszych”, zajmując pozycję aż 87. Jak autorzy „RP” starali się wyliczyć poziom szkół? Wskaźnik uwzględnia wyniki egzaminów pisemnych, np. z przedmiotów obowiązkowych. Na potrzeby kryterium wyliczono wartość średnią ogólnopolską z przedmiotów dla liceów ogólnokształcących. Wynik średni procentowy z przedmiotu każdej szkoły został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej. Wskaźnik maturalny osiągnięto jako sumę 3 wartości względnych: dla języka polskiego, matematyki i języków obcych.
W kryterium matury z przedmiotów obowiązkowych zastosowano współczynnik przystępowalności do matury w szkole, wyliczony na podstawie danych o wynikach matur i liczbie absolwentów, wykazanej w Systemie Informacji Oświatowej. Wskaźnik matury obowiązkowej został pomnożony przez współczynnik przystępowalności. Ranking nie uwzględnia wyników matury międzynarodowej oraz matury zdawanej na arkuszach niestandardowych...
Podobnie zawiłą (i zwodniczą) metodologię „średniej ze średniej” zastosowano w kryterium matury z przedmiotów dodatkowych: wyliczono średnią ogólnopolska z przedmiotów dla wszystkich liceów ogólnokształcących. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu każdej ze szkół został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej. W ten sposób uzyskano również wskaźnik maturalny, dodając „średnie” z przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych. Zagmatwana metoda dała w finale 149. miejsce w Polsce uczniom z I LO w Łomży.
Pozycje łomżyńskich szkół średnich
II LO imienia Marii Konopnickiej w Łomży jest w rankingu ogólnym 11. w Podlaskiem, a 388. w Polsce (rok temu było 379.). W rankingu maturalnym (nieobejmującym sukcesów olimpijczyków) „Drugiego” nie ma w pierwszej dwusetce krajowej. Liceum Plastyczne imienia Wojciecha Kossaka widać w województwie na 26. pozycji, w kraju na 851. (przed rokiem 599.) Katolickie LO imienia Kardynała Stefana Wyszyńskiego zdobyło 30. pozycję w województwie, a w kraju 980. (gdy przed rokiem 910.). III LO im. Żołnierzy Obwodu Łomżyńskiego AK ma w Podlaskiem 35. miejsce, a w Polsce w tym roku i poprzednim było na miejscach 1000 +.
Jak widać z praktyki, a nie z analizy list w oparciu o metodę liczenia „średniej ze średniej” i wybrane kryteria, dla poziomu nauczania nadal najważniejsze jest podejście ucznia, pracowitość, zaangażowanie oraz pomoc mądrego nauczyciela.
Zespół Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łomży w województwie jest 5. i w kraju 297., a Zespół Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 w Łomży 6. w regionie i 321. w Polsce.
Mirosław R. Derewońko
tel. red. 696 145 146