Pomiar GDDKiA potwierdza znaczący przyrost samochodów na S61
Największy przyrost ruchu samochodowego w 2023 roku, spośród wszystkich dróg szybkiego ruchu i autostrad objętych pomiarem ciągłym (SCPR) w Polsce miał miejsce na S61. Ponad połowa kierowców w punkcie pomiarowym między Stawiskami a Szczuczynem przekraczała dozwoloną prędkość 120 km/h. GDDKiA opublikowała wyniki ciągłych pomiarów ruchu za 2023 rok.
Około 200 Stacji Ciągłych Pomiarów Ruchu wraz ze stanowiskami pomiarowymi non stop mierzy różne parametry ruchu drogowego w Polsce. Dane te są analizowane i weryfikowane, a raz w roku tworzony jest podsumowujący raport. Wyciąg z tych danych prezentujemy poniżej.
Wynika z nich, że największy procentowy przyrost ruchu samochodowego w 2023 roku w Polsce na drogach zarządzanych przez GDDKiA miał miejsce na „naszej” S61. Rekord padł na odcinku Szypliszki – granica państwa, gdzie przyrost wyniósł 85% i na odcinku Stawiski - Szczuczyn, w którym do roku wcześniejszego przyrost wyniósł 19% (drugi w zestawieniu). Tu małe przypomnienie, że nie cała droga S61 (nawet bez obwodnicy Łomży) funkcjonowała w 2023 roku. 22 grudnia 2022 roku kierowcy mogli pojechać między Suwałkami a Budziskiem (granicą państwa). Na początki czerwca ruch pojawił się między węzłem Łomża południa, a Łomża zachód. W połowie sierpnia 2023 skończono ełcki fragment drogi, a 13 października ruch pojawił się na kluczowym odcinku Śniadowo – Ostrów Mazowiecka. To, że samochodów przybywa nie jest odkryciem dla mieszkańców Łomży, ponieważ od pewnego czasu w naszym mieście sytuacja bez korków na mostach i drogach dojazdowych jest bardziej zaskakująca, jak sznur stojących samochodów. Czekamy na otwarcie choć jednej nitki ostatniego odcinka S61 z mostem na Narwi.
S61 - Via Baltica
Ruch na S61 mierzony jest w dwóch miejscach, na obwodnicy Suwałk oraz między Stawiskami a Szczuczynem. Planowane są kolejne, na odcinku Suwałki – Budzisko oraz w rejonie Kisielnicy i w rejonie Konarzyc (pod Łomżą). Kiedy zaczną działać, nie wiadomo, może z puszczeniem ruchu przez nowy most na Narwi, ale to przypuszczenie.
W 2023 roku w punkcie pomiarowym Łubiane pod Szczuczynem na dobę przejeżdżało średnio 10 972 pojazdów. Rok wcześniej było to 9 223, co oznacza wzrost o 19%. Najwięcej samochodów przejechało w lipcu, kiedy średnia dobowa wyniosła 14 283, a w niedzielę i święta dochodziła do 16 522 pojazdów na dobę.
Oddanie do użytku kluczowego odcinka, czyli wlotu do S8 sprawiło, że w listopadzie przyrost ruchu wyniósł 23%, a w grudniu 26%.
Z danych GDDKiA wynika, że ruch pojazdów lekkich, czyli osobówek, motocykli, busów najwyższy jest w okresie letnim. Ciężarówki właściwie z podobnym, ale wzrastającym natężeniem jadą przez cały rok.
62% wszystkich pojazdów to samochody osobowe, busy i dostawcze. 25% stanowią samochody ciężarowe z przyczepami i ciągniki siodłowe z naczepą. 9% to samochody ciężarowe bez przyczepy. 2% to osobówki z przyczepami, a po 1% mają motocykle i autobusy.
Z prędkością 120-129km/h porusza się 24,58 % pojazdów lekkich. Niewiele mniej 21,31% jeździ z prędkością 110-119 km/h. W przedziale 130-139 km/h jeździ 15,01% pojazdów lekkich, 8,14% porusza się z prędkością 140-149 km/h, a 8,03% jeździ powyżej 150 km/h. Lekko ponad 10% jeździ poniżej 100km/h.
We wspomnianym punkcie pomiarowym 65,87% pojazdów ciężarowych jeździło z prędkością 80-89km/h, a 19,11% w przedziale 90-99 km/h. Kolejnych 5,87% jeździło z prędkością 100-109 km/h, a 110-119km/h widniało na licznikach u 3,29%. Powyżej 120km/h poruszało się 2,74% ciężarówek.
DK64
W Wiźnie na drodze krajowej Piątnica – Jeżewo Stare przejeżdżało średnio 4387 pojazdów na dobę. To oznacza 6% wzrost do roku 2022. Najwięcej 4 940 odnotowano w czerwcu. Większość (77%) stanowiły pojazdy lekkie, których 29,94% poruszało się z prędkością w przedziale 70-79 km/h. Drugą grupę – 26,18% stanowiły pojazdy lekkie jadące 90-89 km/h. 12,78% jechało z prędkością 90-99km/h. Z opublikowanych danych wynika, że powyżej 100 km/h poruszało się zaledwie 6,63%. Co ciekawe podobny odsetek dotyczy pojazdów ciężkich. 32,98% jechało z prędkością 70-79 km/h, 24,57km/h z prędkością 80-89 km/h i 8,14% z prędkością 90-99 km/h.
S8
Z opublikowanego raportu wynika, że najwięcej samochodów w województwie podlaskim przejeżdżało przez punkt pomiarowy na S8 pod Zambrowem. Rekord padł w lipcu, kiedy system zliczył 28 644.
Otwarcie kluczowego odcinka Śniadowo – Ostrów Mazowiecka miało miejsce 13 października 2023 roku. Doskonale widać to w ilościach przejechanych samochodów pod Zambrowem. W stosunku do października, kiedy zliczono 20 189, w grudniu było już 14 913, czyli spadek wyniósł 26%.
Duży ruch pod Warszawą
Komfort jazdy drogą szybkiego ruchu blednie wraz ze zbliżaniem się do Warszawy. Nie codziennie, ale w szczytach można już natknąć się na korek gdzieś między Ostrowią Mazowiecką a Wyszkowem. Wg badania ruchu, które trwało od maja, Lucynów pod Wyszkowem średnio dziennie przejeżdżało 48,5 tys. pojazdów, choć w lipcu było ich 55 719. Jeszcze więcej jest między Radzyminem a Markami. Droga poszerza się do trzech pasów, a na dobę przejeżdża tam prawie 90 tys. pojazdów.
GDDKiA nie publikuje prędkości z jaką pokonują odcinek pomiarowy pod Wyszkowem, ale między Radzyminem a Markami pojazdy lekkie jeżdżą następująco: 90-99 km/h – 18,19%; 100-109 km/h – 21,62%, 110-119 km/h – 20,13%; 120-129 – 13,21%; 130-139 km/h – 6,16km/h; 140-149 km/h – 2,19% i powyżej 150 km/h – 1,35%.
Powyżej dopuszczalnej prędkości 120 km/h jeździ 22,91%.
Na S61 było to ponad 55%.