Przejdź do treści Przejdź do menu
środka, 13 listopada 2024 napisz DONOS@

GDDKiA potwierdza opóźnienia na Via Baltica

Główne zdjęcie
Droga ekspresowa S61 Via Baltica

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad potwierdza nasze wczorajsze informacje odnośnie opóźnień w uzyskiwaniu tzw. ZRID-ów na dwa pierwsze odcinki łomżyńskiej części Via Baltica. - Rzeczywiście Wojewoda zażądał uzupełnienia różnych braków formalnych, ale w szczególności ostatecznych zgód wodnoprawnych m.in. na usługi wodne - szczególne korzystanie, których dotychczas żądano na późniejszym etapie – podaje Rafał Malinowski rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA dodając, że aktualny planowany termin uzyskania ZRID dla obu odcinków to drugi kwartał roku.

Przypomnijmy, 31. października 2017 roku w Łomży, w obecności ministra Andrzeja Adamczyka, podpisano pierwsze umowy dwóch pierwszych łomżyńskich odcinków drogi ekspresowej S61, od Kisielnicy do Stawisk i od Stawisk do Szczuczyna. Pierwszy z nich ma zbudować firma Strabag, drugi Budimex, a obie firmy w ciągu 15 miesięcy miały zaprojektować drogi i uzyskać od wojewody podlaskiego prawomocną decyzję administracyjną ZRID. To zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, zawierające pozwolenie na budowę, ale także wywłaszczenie działek po których ma ona przebiegać. Termin mija w tym miesiącu, ale jak podaje rzecznik wojewody Anna Dzierszko - „wnioski nie są procedowane”. - Organ postanowieniami nałożył na inwestora obowiązek uzupełnienia braków formalnych występujących we wnioskach o ZRID – podała Dzierszko zaznaczając, że do dnia dzisiejszego braki formalne nie zostały uzupełnione.  
Rafał Malinowski potwierdza te informacje.  
- Wojewoda Podlaski pismem z dnia 13.09.2018 wezwał Strabag (S61 Kolno-Stawiski) oraz Budimex (S61 Stawiski – Szczuczyn) do przedłożenia m.in. ostatecznych zgód wodnoprawnych na wnioskowaną inwestycję zgodnie z art. 388 ustawy z dnia 20.07.2017 Prawo wodne (Dz. U. z 2017, poz. 1566 z późn. Zm.) w związku z art. 11d ust. 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Na dzień dzisiejszy procedowane w Wodach Polskich jest wydanie decyzji na podstawie Wniosku  pełnomocnika Inwestora o wydanie zgody wodnoprawnej w zakresie – Usługi wodne – podaje Malinowski zaznaczając, że „w styczniu powinniśmy je dostać”. 
Rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA dodaje, że pozostałe braki formalne, które wskazali urzędnicy wojewody w przedstawionych dokumentach, zostały już uzupełnione. Drogowcy liczą, że decyzje ZRID dla obu odcinków Via Baltica będą mieli w drugim kwartale roku. Wówczas mają ruszyć prace budowlane. Na zbudowanie tych odcinków S61 firmy mają czas – zgodnie z umowami – do połowy października 2020 roku. 

Inni też łapią opóźnienia
Z wyjaśnień GDDKiA wynika, że do końca 2018 roku w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim powinny być złożone jeszcze trzy inne wnioski o wydanie decyzji ZIRD dla kolejnych łomżyńskich odcinków Via Baltica. Wszystkie dotyczą drogi na południe od Łomży, czyli tzw. zadania nr 1 od 
węzła „Podborze” (na obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej) – do węzła „Śniadowo”, zadnie nr 2  węzeł „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe”, i zadanie nr 3, stanowiące południową część obwodnicy Łomży czyli węzeł „Łomża Południe” do węzła „Łomża Zachód”.
Z wybranych wykonawców tych odcinków dróg w terminie wniosek o ZIRD złożyła tylko firma Polaqua, która realizuje zadanie nr 2.  Ona na zbudowanie 17 km ekspresowej S61 ma czas do 9 grudnia 2020 roku. 
Dwa pozostałe odcinku miałyby zostać oddane do użytku wcześniej. Odcinek z zadania nr 1 do 30 listopada 2020 roku, a z zadania nr 3 do 21 października 2020 roku.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę