Czy to nowy wykonawca obwodnicy Łomży?
GDDKiA poinformowała, że oferta firmy Intercor została uznana za najkorzystniejszą w przetargu, na nowego wykonawcę obwodnicy Łomży. To kolejna firma wskazana w tym przetargu. W połowie stycznia unieważniono wybór konsorcjum NDI NDI S.A., jak się okazało z powodu stanu wyjątkowego w Kazachstanie.
GDDKiA poinformowała dziś (24.03), że uznała ofertę (713,4 mln zł) firmy Intercor za najkorzystniejszą w przetargu na budowę ostatniego odcinka obwodnicy Łomży. Po unieważnieniu oferty konsorcjum NDI, czterech wykonawców biorących udział w przetargu: Intercor, Budimex, Polaqua i Strabag przedłużyło termin związania ofertą. Do 4 kwietnia pozostałe firmy biorące udział w przetargu mogą złożyć odwołania. Jeżeli odwołań nie będzie, podpisanie umowy z wykonawcą powinno nastąpić w maju tego roku.
Prace do wykonania
Nowy wykonawca będzie musiał dokonać optymalizacji i dokończenia projektu przygotowanego przez TOTO. Do wybudowania jest niemal 13 km drogi ekspresowej S61 między węzłami: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ oraz nowy, 1200-metrowy most nad doliną Narwi. Inwestycja obejmuje też budowę dodatkowych jezdni, chodników, ciągów pieszo-rowerowych czy dróg rowerowych. Przewidziano także urządzenia ochrony środowiska: ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe, urządzenia oczyszczające, takie jak separatory oraz przejścia dla zwierząt. W ramach zadania wykonawca ma wybudować prawie 7 km. nowy fragment jednojezdniowej DK64 na odcinku od węzła Łomża Północ do Elżbiecina. Odcinek DK64 będzie miał jedną jezdnię, a skrzyżowania w postaci rond zbudowane zostaną w rejonie miejscowości Marianowo (z istniejącą DK61) oraz w rejonie miejscowości Elżbiecin (z istniejącą DK64).
GDDKiA na optymalizację i wykonania brakującej dokumentacji projektowej oraz roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie daje termin 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Wybrany oferent zadeklarował skrócenie tego okresu o 3 miesiące w ramach kryteriów pozacenowych. Do czasu objętego projektowaniem wlicza się okresy zimowe (tj. od 16 grudnia do 15 marca), natomiast nie wlicza się ich do etapu robót budowlanych. Oznacza to, że obwodnica Łomży mogłaby być oddana do użytku w maju 2025 roku.
Zapowiadany wielokrotnie parametr „przejezdności” w 2023 roku. Niestety nie zostanie spełniony. Chodzi o udostępnienie do ruchu minimum na jednej jezdni S61. Z udostępnionych informacji wynika, że może się to stać w połowie 2024 roku. Inną istotną kwestią jest deklaracja wybudowania w terminie 9-ciu miesięcy węzła Łomża Zachód. Oddanie do użytku tego obiektu pozwoli włączyć do ruchu gotowy już od dawna 7-mio kilometrowy odcinek od węzła Łomża Południe. Mogłoby się to stać po roku czyli w maju 2023.
Ofertę konsorcjum NDI, po ogłoszeniu jej jako najkorzystniejszej unieważniono, ponieważ jednym z warunków przetargu było posiadanie doświadczenia polegającego na przebudowie i budowie drogi o klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego), dwujezdniowej, o wartości robót powyżej 200 mln zł. Konsorcjum NDI powołało się na doświadczenie w zakresie wykonywania robót drogowych przez tzw. Podmiot Udostępniający Zasoby, tj. SP ”Sine Midas Stroy” z siedzibą w Kazachstanie. Niespodziewanie, 12 stycznia 2022 r. firma ta powiadomiła GDDKiA o odwołaniu swojego oświadczenia o udostępnieniu zasobów konsorcjum NDI, w związku ze stanem wyjątkowym wprowadzonym w Kazachstanie.