Arkadiusz Bałazy - konspekt lekcji z wiedzy o społeczeństwie
KONSPEKT LEKCJI (wiedza o społeczeństwie) 1.Podręcznik: Z. Smutek, J. Maleska, B. Surmacz, Wiedza o społeczeństwie, zakres podstawowy, Rumia 2002. 2.TEMAT LEKCJI: FUNKCJE, FORMY I MODELE USTROJOWE WSPÓŁCZESNEGO PAŃSTWA.
- Po skończonych zajęciach uczeń powinien:
-
- PAMIĘTAĆ:
- funkcje współczesnego państwa (zewnętrzna, wewnętrzna);
- formy państw (monarchia, republika);
- modele ustrojowe państw (państwo demokratyczne, totalitarne, autorytarne);
- ustrój terytorialny państw (państwa unitarne i złożone);
- system rządów przykładowych państw członkowskich Unii Europejskiej (system prezydencki, parlamentarno – gabinetowy, mieszany, parlamentarno – komitetowy, kanclerski);
-
- ROZUMIEĆ:
- funkcje współczesnego państwa;
- pojęcia: monarchia, republika, państwo demokratyczne, autorytarne, totalitarne, unitarne, złożone, konfederacja, federacja;
- systemy rządów obowiązujące we współczesnych państwach (system prezydencki, parlamentarno – gabinetowy, mieszany, parlamentarno – komitetowy);
- czytany tekst z podręcznika;
-
- UMIEĆ:
- pracować z podręcznikiem
- analizować tabelkę dotyczącą systemów ustrojowych państw członkowskich Unii europejskiej;
- udzielić odpowiedzi na pytania po przeczytaniu tekstu z podręcznika;
- wyjaśnić i operować pojęciami: monarchia, republika, państwo demokratyczne, totalitarne, autorytarne; państwo unitarne, złożone);
D. POTRAFIĆ:
- pracować z podręcznikiem;
- używać nowych pojęć: monarchia, republika, państwo demokratyczne, totalitarne, autorytarne; państwo unitarne, złożone);
- podać przykład państwa, które jest monarchią, republiką, państwem demokratycznym, unitarnym, złożonym, federacją, konfederacją;
- używać nowych pojęć: monarchia, republika, państwo demokratyczne, totalitarne, autorytarne, unitarne, złożone;
4. METODY:
wykład, pokaz z opisem, elementy dyskusji, praca w grupach, praca pod kierunkiem (podręcznik), samodzielna praca ucznia, rozmowa nauczająca;
5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
podręcznik: Z. Smutek, J. Maleska, B. Surmacz, Wiedza o społeczeństwie, zakres podstawowy, Rumia 2002, karta pracy, plansza przedstawiająca podział Polski na województwa, ksero ilustracji przedstawiających: siedzibę Kongresu USA, gmach Parlamentu Brytyjskiego, siedzibę Sejmu i Senatu RP, spotkanie prezydenta Francji Chiraca, kanclerza Niemiec Schroedera i premiera Francji Jospina podczas szczytu francusko – niemieckiego w czerwcu 2000 roku.
TOK LEKCJI
Przywitanie dyrektora, następnie przywitanie uczniów; zaprowadzenie porządku w klasie, sprawdzenie listy obecności.
Zapisanie tematu lekcji na tablicy: (wpisanie go do dziennika; uczniowie zapisują temat w zeszytach przedmiotowych).
Zanim jednakże nauczyciel przejdzie do lekcji bieżącej, zadaje pytania, które dotyczą ostatniej lekcji. Są one skierowane do klasy:
1. Wyjaśnij pojęcie państwa.
2. Podaj trzy dowolne przykłady patologii władzy i wyjaśnij, na czym one polegają.
Następnie nauczyciel dyktuje uczniom punkty lekcji w kolejności ich omawiania.
1. Funkcje współczesnego państwa.
2. Formy państwa i modele ustrojowe.
3. Systemy ustrojowe państw członkowskich Unii Europejskiej.
Po zapisaniu punktów lekcji przez uczniów do zeszytów nauczyciel podkreśla, iż celem niniejszej lekcji będzie zapoznanie się z funkcjami współczesnego państwa, jego formami i modelami ustrojowymi.
Następnie nauczyciel dzieli zespół klasowy na dwie grupy. Daje uczniom karty pracy, na których mają konkretne zadania do wykonania (na podstawie podręcznika). Pokazuje uczniom przygotowane ksero ilustracji. Odwołuje obie grupy do ilustracji w podręczniku przedstawiającej Austrię jako przykład państwa federacyjnego. Następnie po wykonaniu przez uczniów powierzonych im zadań każda z grup się prezentuje.
Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi obu grup. Wykorzystuje plansze dotyczącą podziału Polski na województwa. Mówi na temat funkcji współczesnego państwa, jego form i modeli ustrojowych. Wyjaśnia nowe pojęcia. Tłumaczy i podaje najważniejsze treści w formie notatki.
W dalszej części lekcji nauczyciel opowiada o systemach ustrojowych państw członkowskich Unii Europejskiej. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela analizują tabelkę (na str. 126 w podręczniku) i wyciągają wnioski. Nauczyciel tłumaczy, na czym polega systemy rządów: prezydencki, parlamentarno – gabinetowy, mieszany, parlamentarno – komitetowy, kanclerski. Uczniowie najistotniejsze treści zapisują w zeszytach przedmiotowych.
6. PODSUMOWANIE – rekapitulacja lekcji.
1. Jakie funkcje pełni współczesne państwo?
2. Wyjaśnij pojecie monarchii i podaj przykład współczesnego państwa, które charakteryzuje się tą formą rządów.
3. Jaka jest różnica między państwem unitarnym a złożonym? Podaj przykłady takich państw.
Osoby aktywne otrzymują „+” lub oceny, jeżeli odpowiedź była dłuższa i logiczna.
7. PRACA DOMOWA.
ćw. 1 lub 2/127 (z podręcznika w formie krótkiej wypowiedzi pisemnej)
Kartę pracy pobierz z pliku
Arkadiusz Bałazy