Podpiszą umowę na obwodnicę Łomży
W czwartek GDDKiA ma podpisać umowę na zaprojektowanie i zbudowanie większości obwodnicy Łomży. Zlecenie na ponad 525 milionów złotych ma otrzymać włoska firma TOTO Contruzioni. To ostatni odcinek ekspresowej Via Baltica, na którego realizację drogowcy będą podpisywali umowę. Zgodnie z planem cała obwodnica i ekspresówka z Łomży do Warszawy i na Litwę ma być gotowa do końca 2021 roku.
Tzw. zadanie nr 4 drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn obejmuje budowę większości obwodnicy Łomży. To odcinek od węzła „Łomża Zachód” w okolicach Sierzput na skrzyżowaniu przyszłej Via Baltica z drogą krajową nr 61 w kierunku Ostrołęki, oraz niemal 13 km ekspresówki do znajdującego się w okolicy Kisielnicy węzeł „Kolno”, i blisko 7 km jednojezdniwego łącznika drogi krajowej nr 64 od węzła „Łomża Północ” w kierunku Elżbiecina, stanowiącego swoistą północą obwodnicę Piątnicy. Najważniejszym elementem będzie jednak nowy most nad Narwią i całą doliną rzeki. Ma on mieć długości 1206 metrów i będzie to najdłuższy most w tej części kraju.
Oferta TOTO Contruzioni, która prace wyceniła na 525 mln 681 tys. 936,24 zł, jest już trzecią – według orzeczeń GDDKiA - „najkorzystniejszą ofertą” w tym przetargu. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 10 miesięcy na zaprojektowanie drogi, kolejne 5 miesięcy na uzyskanie od wojewody podlaskiego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRiD) i dopiero wówczas będą mogły zacząć się prace budowlane. Będzie na nie 16 miesięcy, przy czym do tego czasu nie wlicza się okresów zimowych tj. od 15 grudnia do 15 marca. To oznaczałoby, że droga powinna być ukończona po wakacjach 2021 roku.