Uznania linii kolejowej CPK przez Łomżę o szczególnym znaczeniu obronnym domaga się poseł Zieliński
Uznania linii kolejowej Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko za ważny element bezpieczeństwa militarnego państwa i włączenia jej do wykazu linii kolejowych o szczególnym znaczeniu obronnym domaga się w interpelacji do premiera Donalda Tuska poseł Jarosław Zieliński.
„Jednym z warunków prawidłowego funkcjonowania Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego realizację zaplanował (…) rząd Prawa i Sprawiedliwości, miała być jego integracja z transportem kolejowym i drogowym”. „Wśród 10 kolejowych „szprych” (…) ważną część miała stanowić linia szybkich kolei CPK – Warszawa – Tłuszcz – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko” - pisze Jarosław Zieliński, podlaski poseł Prawa i Sprawiedliwości. Sytuacją CPK i szprychą nr 3 parlamentarzysta zainteresował jak pisze po konferencji premiera Donalda Tuska z 26 czerwca 2024 roku, podczas której zaprezentowano „zredukowaną koncepcję pierwotnego projektu”. Potwierdzono realizację „Y” (igreka), czyli linii kolejowej Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań. Co do reszty szprych, nie było tak jednoznacznej deklaracji. „Ograniczenie połączeń kolejowych związanych z CPK do koncepcji „igrek” wpisuje się w ciąg negatywnych skutków polityki degradacji mniejszych ośrodków na terenie Kraju, w tym zwłaszcza Polski Wschodniej, prowadzonej przez rząd PO-PSL w latach 2008 – 2015”.
W złożonej dziś 8. sierpnia interpelacji poseł Zieliński pyta także o linię szybkich kolei Warszawa – Białystok – Ełk – Suwałki – Trakiszki – granica państwowa z Litwą.
„Dostępność komunikacyjna północno-wschodniej Polski i jej rozwój gospodarczo-społeczny wymaga budowy i uruchomienia nowoczesnej kolei łączącej Ziemię Łomżyńską i Mazury ze stolicą Polski i lotniczym portem przyszłości” - pisze dalej parlamentarzysta i przypomina, że „Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od opcji politycznej sprawującej władzę, powinien udzielać wszelkiego możliwego wsparcia, aby ta część terytorium naszego Kraju mogła nadrobić zapóźnienia inwestycyjne w stosunku do centralnej i zachodniej Polski oraz państw Unii Europejskiej”.
Ponadto poseł zwraca uwagę na ważny aspekt obronny linii kolejowej Warszawa – Ostrołęka – Pisz – Orzysz – Giżycko. Przypomina, że „wobec zagrożenia ze strony Rosji, w ramach wzmacniania tzw. flanki wschodniej NATO, zwiększana jest obecność żołnierzy i sprzętu wojskowego Paktu Północnoatlantyckiego” i w jego ocenie transport kolejowy ma przy tym zasadnicze znaczenie. To zdaniem posła Zielińskiego uzasadnia nie tylko pilną potrzebę budowy wspomnianej linii, ale także „uznania jej za ważny element bezpieczeństwa militarnego państwa i włączenia jej do wykazu linii kolejowych o szczególnym znaczeniu obronnym, tym bardziej, że prowadzi ona do regionu Polski położonego w pobliżu Rosji (Obwód Królewiecki) i tzw. Przesmyku Suwalskiego”.
Solidaryzując się ze stanowiskiem Rady Miejskiej Łomży pyta o aktualną koncepcję CPK i szprych, o akt prawny, którym zmieniono koncepcję przygotowaną przez rząd PiS, czy w nowej koncepcji „przyjętej przez Pana rząd przewidywana jest budowa połączenia kolejowego Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko? Jeśli tak to to jaki jest harmonogram, jeśli nie do dlaczego? Jarosław Zieliński pyta także, czy Minister Infrastruktury porozumie się z Ministrem Obrony Narodowej by włączyć wspomnianą linię do wykazu linii kolejowych o szczególnym znaczeniu obronnym.