Mota Engil przejęła plac budowy obwodnicy Łomży
Przedstawiciele portugalskiej grupy Mota-Engil podpisali wczoraj dokumenty formalnie przejmując od GDDKiA plac budowy południowej części obwodnicy Łomży. Stanowi ją 7,2 km drogi ekspresowej S61 od węzła „Łomża Południe” do węzła „Łomża Zachód”, oraz blisko 9-kilometrowy odcinek jednojezdniowej drogi od węzła „Łomża Południe” do drogi Łomża – Zambrów.
Wywodząca się z Portugalii firma wygrała w 2017 roku przetarg na realizacją tzw. zadnia nr 3 łomżyńskiej części Via Baltica. Zgodnie ze zleceniem za 218 milionów 105 tysięcy 688 złotych i 56 groszy miała zaplanować i zbudować południowy fragment obwodnicy Łomży. Początkowo planowano, że droga powstanie do końca 2020 roku, ale znacznie przeciągnęły się prace związane z uzyskiwaniem administracyjnej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dopiero w ubiegłym tygodniu wojewoda podlaski podpisał tę decyzję i od razu nadał jej rygor natychmiastowej wykonalności. Teraz zrobiono następny krok w kierunku rozpoczęcie fizycznych prac. Wczoraj GDDKiA oficjalnie przekazała wykonawcy plac budowy. Od tego dnia liczony jest termin 16 miesięcy na zbudowanie drogi. Do tego terminu nie wlicza się okresów zimowych, które trwają od 15 grudnia do 15 marca. To oznacza, że teraz jesteśmy jeszcze w takim „okresie zimowym”. Jak wyjaśnia Rafał Malinowski z GDDKiA w Białymstoku to nie oznacza, że prace nie mogą być prowadzone, a kiedy pierwsze maszyny wjadą aby zacząć budować obwodnicę Łomży, zależy od wykonawcy. Formanie realizacją zadania – według wyliczeń Malinowskiego - powinna zakończyć się przed końcem 2021 roku.
Zarówno na drodze ekspresowej S61 jak i na łączniku DK63 zaplanowano do budowy most, 14 wiaduktów i przejście dla zwierząt. Będzie też zbudowany wiadukt kolejowy nad linią relacji Śniadowo – Łomża. Największym z obiektów inżynierskich będzie węzeł drogowy „Łomża Południe”. Powstanie on za Konarzycami, w okolicach wsi Boguszyce i zapewni pierwszy zjazd i wjazd na Via Baltica dla mieszkańców Łomży. (zobacz: Obiekty inżynierskie południowej części obwodnicy Łomży)