Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 23 stycznia 2025 napisz DONOS@

Potencjalnie jesteśmy atrakcyjni, ale rzeczywiście nikt tego nie zauważa?

Główne zdjęcie
źródło: Raport atrakcyjności inwestycyjnej województw 2012

Województwo podlaskie generalnie nie jest atrakcyjne dla inwestorów i to zarówno krajowych jak i zagranicznych to podstawowy wniosek z „Raportu atrakcyjności inwestycyjnej województw - 2012”. Raport na zlecenie Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych wykonało Centrum Analiz Regionalnych i Lokalnych. Ale jednak nawet w regionach nieatrakcyjnych inwestycyjnie występują lokalizacje lokalne o wysokim poziomie atrakcyjności inwestycyjnej względem różnych sekcji gospodarczych - piszą autorzy opracowania i wśród kilkunastu potencjalnie atrakcyjny dla inwestycji w województwie wymieniają miasto Łomża i gminę Łomża.

źródło: Raport atrakcyjności inwestycyjnej województw 2012
źródło: Raport atrakcyjności inwestycyjnej województw 2012

Rzeczywista atrakcyjność inwestycyjna to zdolność skłonienia inwestorów do wyboru regionu jako miejsca lokalizacji inwestycji i zdolność regionu do absorpcji kapitału finansowego i rzeczowego. I naukowcy opracowujący raport nie mają wątpliwości „województwo podlaskie charakteryzuje się niską ogólną atrakcyjnością inwestycyjną, o czym świadczy przyznanie województwu klasy E wg wskaźnika potencjalnej atrakcyjności inwestycyjnej”. Argumentują, że region podlaski w roku 2010 zajął ostatnią lokatę w Polsce pod względem nakładów inwestycyjnych dokonywanych w przedsiębiorstwach (1,67% jego wartości we wszystkich województwach). (...)Województwo podlaskie jest niekonkurencyjne na rynku inwestycji zagranicznych, gdyż jego udział w wartości kapitału podstawowego spółek z udziałem kapitału zagranicznego w 2010 r. był niższy niż 0,5 %. Autorzy opracowania wskazują, że „jest to bardzo mało zważywszy na fakt, iż udział regionu w zaludnieniu kraju wynosi 3,1%” i wnioskują, iż „wskazuje to na niedocenianie potencjału rynkowego tego regionu przez inwestorów”.

Tkwi w nas potencjał
Autorzy opracowania piszą, że „nawet w regionach nieatrakcyjnych inwestycyjnie występują lokalizacje lokalne o wysokim poziomie atrakcyjności inwestycyjnej”. I wśród takich potencjalnie atrakcyjnych inwestycyjnie powiatów wskazują największe miasta: Białystok, Łomża i Suwałki – właśnie w tej kolejności, oraz 9 gmin w tym Wysokie Mazowieckie na 2 miejscu po gminie wiejskiej Białystok i gminę Łomża na 5 miejscu. 
Co ciekawe według nich miasto Łomża najbardziej atrakcyjne jest pod „hotele i restauracje” oraz „działalność profesjonalną naukową i techniczną”, a gmina Łomża także pod handel i przemysł, w których miastu przyznano kategorię B w skali od A do F. 

Potencjalna atrakcyjność inwestycyjna to zespół regionalnych walorów lokalizacyjnych, które mają wpływ na osiąganie celów inwestora (np. w postaci kształtowania się na niskim poziomie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, wysokich przychodów ze sprzedaży, rentowności netto oraz konkurencyjności danej inwestycji).

Ogłoszenia płatne 4lomza.pl

usługi
Złota rączka. Usuwanie drobnych usterek elektrycznych, hydraulicznych, stolarskich, ślusarskich i innych.
tel. 506383477
nieruchomości
Do wynajęcia ogrzewana hala 500 m2 z węzłem sanitarnym, rampą załadowczą pod produkcję, magazyn itp z dużym przydziałem mocy. Aleja Legionów niedaleko Farbexu. Konkurencyjna cena.
tel. 509094086
nieruchomości
Do sprzedania siedlisko, dom z zabudowaniami gospodarczymi na działce 52 a w Kownatach niedaleko Łomży. Nowa cena 400 000 zł.
tel. 509094086

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę