Osoby wymieniające dowód ...
Osoby wymieniające dowód mogą już aktualizować swoje dane za pośrednictwem urzędu wydającego dowód osobisty. Ustawa o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, która wchodzi w życie w dniu 1 lipca 2004r., wprowadza zmiany do art. 9 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. W art. 9 ust. 1a otrzymał brzmienie: "1a. Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, dla których płatnikiem jest organ emerytalny lub rentowy, mogą dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego za pośrednictwem tego płatnika. Płatnik jest obowiązany przekazać zgłoszenie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika w terminie 7 dni od dnia złożenia przez podatnika tego zgłoszenia."
"1b. Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych nieprowadzący działalności gospodarczej, dla których obowiązek aktualizowania danych wynika z faktu otrzymania dowodu osobistego, mogą dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego za pośrednictwem organu wydającego dowód osobisty. Organ ten obowiązany jest do poinformowania podatnika o obowiązku złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego oraz do przekazania zgłoszenia naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika w terminie 7 dni od dnia złożenia przez podatnika tego zgłoszenia."
Wprowadzone przepisy wychodzą naprzeciw potrzebom zgłaszanym przez podatników. Podatnicy nieprowadzący działalności gospodarczej, po uzyskaniu nowego dowodu osobistego, w urzędzie wydającym dowód osobisty, uzyskają:
ˇ informację o obowiązku złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego,
ˇ formularz zgłoszenia aktualizacyjnego "NIP-3",
ˇ możliwość pozostawienia w tym urzędzie wypełnionego formularza.
Dzięki temu podatnik, który będzie chciał z takiej możliwości skorzystać, nie będzie musiał sam przekazywać zgłoszenia do urzędu skarbowego i ponosić ewentualnych kosztów wysyłki, gdyż obowiązek przekazania do urzędu skarbowego, wypełnionego przez podatnika zgłoszenia aktualizacyjnego, spoczywać będzie na urzędzie wydającym dowód osobisty.
Ustawa zapewnia również możliwość złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego za pośrednictwem płatnika, jeżeli płatnikiem jest organ emerytalny lub rentowy.
Radosław Hancewicz
Rzecznik prasowy
Izby Skarbowej w Białymstoku