Turniej piłki siatkowej i integracja w Ekonomiku
Ogromnym zainteresowaniem uczniów i kibiców cieszył się turniej piłki siatkowej o puchar Ekonomika. Trwał cały dzień, a dziewięć drużyn rozegrało w jego trakcie aż 18 spotkań. Impreza odbyła się w ramach projektu „Młody – Aktywny – Obywatel: Inicjatywa szkolna!”, realizowanego przez Stowarzyszenie Sapere Aude dzięki wsparciu finansowemu Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Nie jest to w żadnym razie koniec tej wartościowej inicjatywy, ponieważ zaplanowano jeszcze wykłady na temat emocji i komunikacji prowadzone przez psychologa oraz lekcje dotyczące podstawowych narzędzi obywatelskich.
Społeczność Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 bardzo aktywnie uczestniczyli w pracach w ramach Szkolnego Budżetu Obywatelskiego, realizowanego w ubiegłym roku szkolnym przez Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej. Uczniowie i nauczyciele szkoły dostrzegli liczne korzyści związane z udziałem w tym projekcie, tym chętniej włączyli się więc w kolejne działania. „Młody – Aktywny – Obywatel: Inicjatywa szkolna!” Stowarzyszenia Sapere Aude odbywa się dzięki dofinansowaniu w ramach projektu „Podlaskie Lokalnie NOWEFIO 2021-23” ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
– Projekt odnosi się do dwóch kwestii: problemów emocjonalnych dzieci i młodzieży oraz braku ich aktywności w kwestiach społecznych i publicznych – mówi Tomasz Wróblewski, dodając, że pandemia tylko te problemy pogłębiła. Prezes zarządu Łomżyńskiego Klastra Ekonomii Społecznej i członek Stowarzyszenie Sapere Aude zauważa również, że według najnowszych statystyk wzrasta liczba prób samobójczych i samobójstw dzieci i młodzieży, coraz więcej najmłodszych obywateli wymaga też specjalistycznej pomocy psychologicznej i psychiatrycznej – według różnych źródeł ich odsetek wynosi od 5 do 9%, co jest coraz bardziej niepokojące.
Stąd pomysł działań, mających na celu nie tylko zniwelowanie problemów emocjonalnych młodych ludzi, ale też integrujących szkolną społeczność oraz edukacyjnych: wykładów dotyczących emocji i komunikacji oraz lekcji obywatelskich, podczas których zostaną omówione kwestie zaangażowania młodzieży w inicjatywy ustawodawcze.
– Szkoła jest pierwszą instytucją reprezentującą państwo, z którą styka się młody obywatel – podkreśla Tomasz Wróblewski. – To w niej kształtuje swoje postawy obywatelskie i ma możliwość doświadczyć prawdziwej demokracji. Inicjatywa ustawodawcza jest doskonałym narzędziem edukacji obywatelskiej, dzięki któremu uczniowie mogą przekonać się, jak to jest, kiedy ma się realny wpływ na swoje otoczenie, ponieważ samodzielnie zorganizowali turniej piłki siatkowej o puchar Ekonomika.
Cieszył się on ogromnym zainteresowaniem – do rozgrywek w dniu 19 czerwca w sali gimnastycznej zgłosiło się aż dziewięć drużyn; mieszanych oraz jedna żeńska. 6-osobowe ekipy (plus dwóch rezerwowych) rywalizowały w systemie grupowo-pucharowym, gdzie po dwóch fazach eliminacyjnych najlepsze drużyny walczyły o zwycięstwo w ścisłym finale. Jak podkreśla zaangażowany w turniej nauczyciel Grzegorz Bielicki, poziom rozgrywek był bardzo wysoki, a od godzin porannych do południa rozegrano aż 18 spotkań, na które bardzo żywo reagowali kibice. Doszło też do sytuacji niecodziennej, ponieważ w finale spotkały się dwie drużyny z tej samej klasy, to jest II TL OPW i 2:1 wygrała ta teoretycznie słabsza, która przegrała pierwszego seta. Trzecie miejsce zajęła drużyna klasy III TL OPW, a czwarte dziewczęca ekipa z klasy IV TAp. Odkryciem turnieju wybrano Klaudię Krajewską, najlepszą zawodniczką Aleksandrę Brzeziak, a zawodnikiem Dawida Cwalinę.
Również w ramach projektu „Młody – Aktywny – Obywatel: Inicjatywa szkolna!” w Ekonomiku: odbyły się wykłady na temat emocji i komunikacji, prowadzone przez psychologa, obejmujące sześć spotkań, odbywające się na lekcjach wychowawczych, gdzie była mowa o rozpoznawaniu emocji, radzeniu sobie z nimi, motywacji do działania oraz analizie transakcyjnej. Do tego przeprowadzono sześć lekcji obywatelskich, dotyczących podstawowych narzędzi obywatelskich: budżetu obywatelskiego, konsultacji społecznych czy inicjatywy uchwałodawczej. Zajęcia prowadził samorządowiec Krzysztof Kozicki, który dzielił się swoim doświadczeniem z długoletniej pracy na rzecz samorządu lokalnego i regionalnego. Uważam, że lekcje obywatelskie to przyszłość w szkołach; powinniśmy otwierać się na nowe narzędzia partycypacji społecznej tak, aby włączyć młodzież w podejmowanie decyzji o kształcie wspólnoty lokalnej; za przykład może posłużyć szkolny budżet obywatelski, który był realizowany 4 szkołach w Łomży i wpłynął pozytywnie na społeczność szkolną puentuje trener Kozicki.
– Po zakończeniu projektu nadal będziemy chcieli prowadzić zajęcia dla młodzieży, oparte na członkach i wolontariuszach Stowarzyszenia Sapere Aude – zapowiada Tomasz Wróblewski.
– Ponadto na jesieni zorganizujemy debatę na temat narzędzi partycypacji publicznej, takich jak na przykład szkolny budżet obywatelski, fundusz sołecki, inicjatywa ustawodawcza, konsultacje społeczne. Będziemy chcieli prowadzić również dalsze lekcje obywatelskie w szkole, dzięki zaangażowaniu pozyskanych wcześniej wolontariuszy, uważamy bowiem, że jest to temat niezwykle ważny, a rzadko dostrzegany.
Projekt „Młody – Aktywny – Obywatel: Inicjatywa szkolna!” został dofinansowany ze środków pochodzących z Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2023.
tekst płatny