Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 30 grudnia 2024 napisz DONOS@

Radni Łomży: „Via Baltica” przez Łomżę

Podczas dzisiejszego (06.07.2005) posiedzenia LII zwyczajnej sesji Rady Miejskiej radni Łomży po raz kolejny przyjęli stanowisko w sprawie przebiegu trasy Via Baltica. Chcą by droga przebniegałą przez Łomżę i Ostrołękę lub Ostrów Mazowiecką, bo "wybór jednego z tych wariantów wpłynie korzystnie na rozwój północnej części województwa podlaskiego i wschodniej części województwa Warmińsko – Mazurskiego."

Oto pełny tekst stanowiska:

"W kwietniu 2002 roku Rada Miejska Łomży wyraziła swoje stanowisko w sprawie drogi Via Baltica. Wskazywano na skutki, jakie spowoduje droga ekspresowa, prowadzona po trasie dzisiejszej drogi przez obszary szczególnie cenne przyrodniczo, a także na niebezpieczeństwo odmowy finansowania drogi z funduszy Unii Europejskiej.
Dziś, kiedy rozpoczęto już realizację budowy drogi w rejonie Augustowa, bez sporządzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, okazuje się że skutki dla gospodarki regionu i budżetu Państwa mogą być bardzo bolesne. Możliwa jest nie tylko odmowa finansowania przedsięwzięcia z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, ale także kary za niszczenie środowiska.
Dlatego też Rada Miejska Łomży apeluje o naprawienie popełnionego błędu, a więc o zaniechanie działań prowadzonych z naruszeniem polskich i unijnych przepisów, dotyczących ochrony środowiska, w tym przede wszystkim postanowień ratyfikowanej przez Polskę Konwencji Berneńskiej. Konieczne jest sporządzenie wielowariantowej oceny strategicznej oddziaływania na środowisko. Należy rzetelnie ocenić wszystkie trzy dotychczas rozpatrywane warianty przebiegu trasy.
Biorąc pod uwagę, że wariant trasy, którego realizację rozpoczęto (przez Białystok) koliduje z obszarami sieci ekologicznej Natura 2000, w tym Puszczy Augustowskiej, Biebrzańskiego Parku Narodowego i Puszczy Knyszyńskiej, czyli biegnie przez tereny, które należy chronić w sposób szczególny, a także fakt, że pozostałe, odrzucone dotychczas dwa warianty w znacznie mniejszym stopniu ingerują w obszary cenne przyrodniczo i są akceptowane przez organizacje ekologiczne, Rada Miejska Łomży opowiada się za obydwoma wariantami, to jest:

* Warszawa – Ostrów Mazowiecka – Łomża – Grajewo – Augustów – Suwałki
* Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Grajewo – Augustów – Suwałki

Wybór jednego z tych wariantów wpłynie korzystnie na rozwój północnej części województwa podlaskiego i wschodniej części województwa Warmińsko – Mazurskiego, czyli najatrakcyjniejszych turystycznie rejonów kraju. Przy czym wariant przez Ostrołękę jest pod tym względem bardziej korzystny, gdyż obejmie swoim oddziaływaniem obszar byłego województwa ostrołęckiego.
Rada Miejska Łomży nie kwestionuje potrzeby budowy dobrego połączenia drogowego Białegostoku z Warszawą. Nie może to jednak być dokonane z tak olbrzymim skutkiem dla środowiska naturalnego, które w obecnym stanie jest jedną z niewielu szans rozwojowych tej części regionu. Nie może się to również odbyć kosztem części regionu, skazanej na gorsze warunki rozwojowe wskutek reformy administracyjnej.
Dlatego Rada Miejska zwraca się do wszystkich osób mających wpływ na przebieg drogi Via Baltica o rozważne i zgodne z zasadami prawa polskiego i unijnego podejmowanie decyzji."


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę