Fragment obwodnicy Łomży prawie gotowy
Prace na kolejnym odcinku Via Baltica postępują planowo i zbliżają się do zakończenia – wynika z informacji otrzymanych od GDDKiA oraz wykonawcy. To fragment obwodnicy Łomży i nowy ślad drogi krajowej 63. Jeszcze w tym roku mamy pojechać nową drogą krajową 63.
Rok 2021 z pewnością przejdzie do historii z wielu powodów, ale dla Ziemi Łomżyńskiej jednym z nich będzie oddanie do użytku pierwszych kilku odcinków nowo budowanej Via Baltica czyli S61. 61 kilometrów drogi ekspresowej, mimo że w odcinkach, już udostępniono kierującym. Niestety, po odstąpieniu GDDKiA od umowy z firmą TOTO, czekamy na wyłonienie wykonawcy kluczowego odcinka tej trasy, tj. od węzła Łomża zachód do węzła Kolno z budową ponad kilometrowego mostu przez Narew. Do końca września firmy mają czas na składanie ofert.
Zgodnie z harmonogramem i bez opóźnień, jak zapewnia Krzysztof Lewkowicz z Mota-Engil CE, odbywają się za to prace na innym fragmencie Via Baltica i obwodnicy Łomży. Mowa o 7,2 km odcinku drogi ekspresowej S61 od węzła Łomża południe (z węzłem) do węzła Łomża zachód (bez węzła). Dzięki dobrej współpracy GDDKiA i Mota-Engil CE już jeździmy fragmentem tego odcinka. Niemożliwe byłoby bowiem korzystanie z oddanego do użytku w połowie lipca 17 km. trasy od węzła Śniadowo do węzła Łomża południe, gdyby nie umożliwienie zjazdu i wjazdu na Via Baltica węzłem Łomża południe, który jest w zadaniu właśnie Mota-Engil CE. Prace na pozostałej części zadania przebiegają planowo. Inwestycja zrealizowana jest już w około 70% - informuje GDDKiA.
Wykonawca przekazuje, że w ciągu kilkunastu najbliższych dni ma zostać wylana ostatnia warstwa wierzchniego betonu, bo jak cała trasa S61, wykonana jest z betonu cementowego. Niestety, droga kończy się w polu. Węzeł Łomża zachód jest już w zadaniu, na którym trwa postępowanie przetargowe. Rafał Malinowski z GDDKiA informuje, że jednym z warunków ogłoszonego przetargu na drugą część obwodnicy miasta z mostem, jest w ciągu 9 miesięcy od podpisania umowy, umożliwienie wjazdu i zjazdu na DK61, tj. do drogi Łomża – Ostrołęka w rejonie miejscowości Sierzputy Młode. Wtedy przedmiotowy odcinek zostanie faktycznie włączony do ruchu.
Zadanie 4 obejmuje także budowę w nowym śladzie DK 63, czyli zjazd z drogi ekspresowej S61 w stronę Zambrowa. To 9 km droga jednojezdniowa z nawierzchnią bitumiczną. Biegnie od węzła Łomża południe do Podgórza. Po drodze wykonany został ponad 80-metrowy wiadukt kolejowy nad biegnącą jedną nitką torów, poszerzony jednak o możliwość dodania drugiego torowiska.
- Cała inwestycja ma zostać zakończona zgodnie z umową wiosną przyszłego roku. Niewykluczone, że wykonawca będzie w stanie oddać to do użytku jeszcze w tym roku – mówi rzecznik GDDKiA.
Nieoficjalnie można usłyszeć, że prace na łączniku dobiegają końca i za około miesiąc mogą zacząć się odbiory. Już od strony Zambrowa jeździmy 0,5 km fragmentem nowej drogi. Trwają prace nad połączeniem z obecną DK 63 niedaleko stacji transformatorowej co niestety wiąże się z powstawaniem korków.