Przejdź do treści Przejdź do menu
środka, 25 grudnia 2024 napisz DONOS@

Obwodnica Łomży będzie budowana „pod warunkiem...”

Główne zdjęcie
Planowana obwodnica Łomży w ciągu Via Baltica.

Poszukiwania pieniędzy na budowę obwodnicy Łomży i łomżyńskiego odcinka Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn póki co nie znajdują finału. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zapewnia, że „zdaje sobie sprawę z wagi budowy obwodnicy Łomży jako odcinka trasy S61 Via Baltica” i, że jego działania „są ukierunkowane na możliwie jak najszybszą realizację całego korytarza Via Baltica”, ale źródeł finansowania budowy nie wskazuje. Wiceminister Paweł Olszewski odpisał posłowi Lechowi Kołakowskiemu na interpelację, którą ten wysłał do premier Ewy Kopacz. Konkluzja jest taka, że droga jest potrzebna oraz planowana i „pod warunkiem przygotowania inwestycji i zapewnionych środków, zadanie będzie skierowane do realizacji.”

Przypomnijmy, w pierwszej połowie lipca okazało się, że Komisja Europejska z programu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility) przyznała dofinansowanie na budowę Via Baltica od Szczuczyna do granicy z Litwą w Budzisku. Dwa tygodnie później wyszło na jaw, że pieniędzy na budowę łomżyńskiego odcinka tej trasy – od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn - nie ma także w Programie Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Drogi, której budowa szacowana jest na 3 miliardy 300 milionów złotych, nie umieszczono na liście w „wykazie projektów zidentyfikowanych” „szczegółowego opisu osi priorytetowych POIiŚ 2014-2020”.
Po ujawnieniu przez nas tych faktów interwencje podjęli m.in. prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski, który napisał list do Minister Infrastruktury i Rozwoju Marii Wasiak oraz poseł Lech Kołakowski, który skierował dwa wystąpienia – jedno do premier Ewy Kopacz, drugie do Catherine Trautmann powołanej przez Komisję Europejską koordynator korytarza transportowego Morze Północne- Morze Bałtyckie, którego częścią jest nasza Via Baltica.
W odpowiedziach  Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju jakie otrzymali prezydent Chrzanowski i poseł Lech Kołakowski są zapewnienia, że ministerstwu bardzo zależy na budowie drogi, a „decyzja Komisji Europejskiej w zakresie finansowania tylko drogi krajowej nr 61 na odcinku Szczuczyn – gr. państwa, nie przekreśla szans na realizację inwestycji”.
- W tym kontekście, nie ma przeciwwskazań by w przypadku nieprzyznania środków w zakresie funduszu CEF, uzupełnić na dalszym etapie prac wykaz projektów dla trybu pozakonkursowego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Obecna wersja załącznika nr 5 do Szczegółowego opisu osi priorytetowych POIiŚ 2014-2020 nie jest wersją ostateczną i będzie mogła zostać uzupełniona również o wspomniany przez Pana posła odcinek drogi ekspresowej S61 – napisał w odpowiedzi na interpelację posła Kołakowskiego wiceminister Paweł Olszewski.
Wiceminister podkreśla, że cała Via Baltica znajduje się w nowym, uchwalonym 8 września przez rząd Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).
Dalej minister pisze coś, czego chyba najbardziej powinniśmy się obawiać: „pod warunkiem przygotowania inwestycji i zapewnionych środków, zadanie będzie skierowane do realizacji.”
W przyjętym PBDK budowa łomżyńskiego odcinak Via Baltica z obwodnicą miasta zapisana jest w latach 2017-2021.
- Trwa opracowanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia wszystkich przetargów pomiędzy Ostrowią Mazowiecką a Szczuczynem – podaje posłowi Kołakowskiemu wiceminister Olszewski zaznaczając w nawiasie, że „(obecnie planuje się ogłosić przetargi na wszystkie odcinki w 2016 r.)”.

Poseł Lech Kołakowski informując o otrzymaniu odpowiedzi z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju zapewnia, że nadal będzie monitował sytuację w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na budowę Via Baltica z obwodnicą Łomży. Dodaje, że czeka jeszcze na odpowiedź w tej sprawie od Catherine Trautmann, europejskiego koordynatora korytarza transportowego Morze Północno – Morze Bałtyckie, którego częścią jest Via Baltica.
- Oczekuję odpowiedzi i liczę, że presja ze strony instytucji Unii Europejskiej, podobnie jak w przypadku wyznaczenia przed kilku laty przebiegu Via Baltica przez Łomżę, ponownie przyczyni się do pozytywnego dla nas rozwoju wydarzeń czyli przyznania finanansowania na budowę drogi – mówi poseł Kołakowski.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę