Zapinaj pasy bezpieczeństwa - ZAWSZE!
Pasy bezpieczeństwa są najskuteczniejszym a zarazem najprostszym znanym powszechnie a zarazem dostępnym środkiem ratującym ludzkie życie podczas zdarzenia drogowego. Pasy bezpieczeństwa mają istotny wpływ na łagodzenie skutków wypadków drogowych. Mogą przyczynić się do uratowania zdrowia i życia wielu osób. Niestety nie wszyscy pamiętają o ich zapinaniu.
Obowiązek zapinania pasów został wprowadzony w Polsce od początki 1984 r. i dotyczył wówczas tylko przednich siedzeń oraz dróg poza obszarem zabudowanym w 1991 r. obowiązek ten rozszerzono na tylne siedzenia oraz wszystkie drogi. Dla ciekawości powiem, że pierwszą marką, jaka wprowadziła do seryjnej produkcji pasy było volvo w 1958 r.
Warto jednak przypomnieć kilka podstawowych zasad związanych ze stosowaniem pasów bezpieczeństwa:
Stosowanie pasów bezpieczeństwa przez osoby siedzące z przodu zmniejsza o 45% ryzyko powstania obrażeń śmiertelnych, natomiast ciężkich nawet do 50%.
Zapięte pasy, wiążąc kierowcę z autem, umożliwiają lepsze wyczucie pojazdu
i zwiększenie precyzji kierowania.
Zapięte pasy w momencie wypadku drogowego to najczęściej jedyna szansa na przeżycie. Z przeprowadzonych na świecie badań wynika, że 50% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych mogłaby żyć, gdyby w chwili zdarzenia miały zapięte pasy!
Wśród kierowcą krążą pewne mity związane z pasami bezpieczeństwa:
Zapinanie pasów na krótkich dystansach, jadąc z małą prędkością jest bezsensem. Nic bardziej mylnego, bowiem przy zderzeniu z prędkością 50 km/h ciało jest wyrzucane z siedzenia z siłą 1 tony. Uderzenie z taką siła w stałe elem. pojazdu może być już śmiertelne zarówno dla kierowcy jak i pasażerów.
Mam poduszę powietrzną więc po co mi pasy! Poduszka powietrzna redukuje zabezpiecza całe ciało i głowę przed urazami tylko wtedy, gdy podczas wypadku działa wspólnie z pasami bezpieczeństwa. W przypadku braku pasów bezpieczeństwa prawdopodobieństwo tragicznych następstw znacznie wzrasta.
Pasażerowie siedzący z tyłu nie zapinają pasów mówiąc ze z tyłu jest bezpiecznie. Pasażerowie z tyłu są tak samo narażeni na obrażenia jak osoby siedzące z przodu. Ponadto stanowią oni zagrożenie dla podróżujących z przodu. W czasie wypadku osoba podróżująca z tyłu, która nie zapięła pasów, może swoim ciężarem ciała, pomnożonym przez prędkość pojazdu, uderzyć tak mocno w przednie siedzenie samochodu, że złamie zagłówek lub wręcz cały fotel zabijając kierowcę albo pasażera z przodu.
Obowiązek zapięcia pasów bezpieczeństwa mają zarówno kierowcy jak i pasażerowie pojazdu. W kwestii odpowiedzialności za nie zastosowanie się przez pasażera do obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa, przepisy stanowią, że kierowca odpowiada za pasażerów, a równocześnie ma obowiązek pouczyć ich o konieczności zapięcia pasów oraz odmówić jazdy w przypadku nie wykonania tego polecenia. Jeżeli w trakcie jazdy pasażer samowolnie odepnie pas i tak zastanie go policjant - do odpowiedzialności może być pociągnięty zarówno kierowca , chyba że odpięcie pasów nastąpiło bez jego wiedzy, jak też pasażer, który ma obowiązek zapięcia pasów.
Zwolnieni z obowiązku stosowania pasów: (zgodnie z art. 39§2 PORD)
- osoby mającej orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów;
- kobiety o widocznej ciąży;
- kierujący taksówką osobową podczas szkolenia lub egzaminowania;
- instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminowania;
- policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, inspektora kontroli skarbowej, funkcjonariusza celnego i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej;
- funkcjonariusza Biura Ochrony Rządu podczas wykonywania czynności służbowych;
- zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej; konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych;
- osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach lub w wózku inwalidzkim.
Uwolnienie tych osób od zapinania pasów bezpieczeństwa nie ma charakteru nakazu. Znaczenie zabezpieczenia własnego zdrowia i życia powinno skłaniać takie osoby do rozwagi w wykorzystywaniu zwolnień jedynie w przypadkach naprawdę niezbędnych.
SANKCJE KARNE zgodnie z Prawem o Ruchu Drogowym
- nie korzystanie z pasów bezpieczeństwa podczas jazdy grozi mandat karnym w wysokości 100 zł oraz 2 punkty karne
- kierowanie pojazdem przewożącym pasażerów nie korzystających z pasów bezpieczeństwa mandat karny w wysokości 100 zł i 1 punkt karny (taką karą może być ukarany pasażer oczywiście bez punktów karnych)
PAMIĘTAJ!