Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 27 grudnia 2024 napisz DONOS@

„Edukacja ekonomiczna młodzieży. Na co idą moje pieniądze”

Debata ekonomiczna „Edukacja ekonomiczna młodzieży. Na co idą moje pieniądze” odbyła się w miniony piątek w sali konferencyjnej Hotelu Gromada. Uczestniczyli w niej jako prelegenci nie tylko doświadczeni samorządowcy i ekonomiści, ale również studenci, czemu z uwagą przysłuchiwała się młodzież z łomżyńskich szkół średnich. Organizatorem debaty było Stowarzyszenie Sapere Aude, a odbyła się ona w ramach ogólnopolskich obchodów Roku Edukacji Ekonomicznej 2024.

Ciemnozielona Biała Schludna i Prosta Twoja relacja – infografika  (5).jpg

Jak podkreśla Tomasz Wróblewski ze Stowarzyszenie Sapere Aude ustanowienie przez Senat bieżącego roku Rokiem Edukacji Ekonomicznej to wydarzenie bez precedensu, bowiem w ten sposób zostaje upamiętnione 100 lat działań i wysiłków niezliczonych osób i instytucji na rzecz popularyzowania i przekazywania wiedzy ekonomicznej. Było to niezwykle istotne w okresie 20-lecia międzywojennego, kiedy Polska dźwigała się po 123 latach zaborów, zeszło nieco na plan dalszy w czasach Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, chociaż polscy ekonomiści, teoretycy i naukowcy, byli wtedy bardzo cenieni w świecie, ale po roku 1989 ponownie zyskało na znaczeniu, dzięki działaniom podejmowanym obecnie, zarówno przez instytucje publiczne, jak i podmioty sektora organizacji pozarządowych. Wiele z nich bardzo aktywnie i efektywnie działa na niwie lokalnej, tak jak Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej oraz Stowarzyszenie Sapere Aude.

DSC00296.JPG
Kolejną inicjatywą Tomasza Wróblewskiego jest debata „Edukacja ekonomiczna młodzieży. Na co idą moje pieniądze”: wpisująca się w ogólnopolską akcję, przypominającą znaczenie reform i inicjatyw gospodarczych Władysława Grabskiego oraz idei edukacji ekonomicznej, zawartej w książce Janusza Korczaka „Bankructwo małego Dżeka”, ale zarazem adresowana do ludzi młodych, kształcących się w łomżyńskich szkołach średnich. Młodzież chętnie zadeklarowała udział w tym wydarzeniu, mimo tego, że piątkowe popołudnie to już przecież weekend - było tak, ponieważ uczniowie doskonale zdają sobie sprawę z tego, że im lepiej będą w tych kwestiach wyedukowani, tym lepsze będzie ich przyszłe, dorosłe życie. Do tego wiarygodności debacie, prowadzonej przez Milenę Siok, dodawał fakt, że uczestniczyli w niej nie tylko doświadczeni samorządowcy, Krzysztof Kozicki, od ponad 20 lat związany z III sektorem, przez długi czas wójt i starosta, radny z blisko 10-letnim stażem Dariusz Domasiewicz oraz dr inż. Stanisław Kaczyński, adiunkt w Katedrze Ekonomii i Finansów Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych Akademii Łomżyńskiej, ale również studenci, Jakub Stefańczuk i Kamil Mocarski.

IMG_0946.JPG

Dyskusja rozpoczęła się od ogólnej oceny poziomu edukacji ekonomicznej młodzieży i generalnie całego społeczeństwa w Polsce i w Łomży. Następnie Krzysztof Kozicki i Dariusz Domasiewicz przybliżyli zebranym kwestie związane z ustalaniem budżetu gminnego i miejskiego, koncentrując się na zagadnieniach związanych z tym, jak wygląda proces budżetowy i kto bierze w nim udział.

IMG_0947.JPG

Nie zabrakło też odpowiedzi na pytanie, jak efektywnie można włączyć mieszkańców w proces tworzenia i wykonywania budżetu, ze szczególnym uwzględnieniem ludzi młodych, w tym uczących się. Pojawiały się też kwestie bardzo już szczegółowe, jak chociażby ta, że obniżenie podatków PIT spowodowało spadek przychodów wielu gmin, a rekompensata zaproponowana przez państwo wydaje się niewystarczająca, co stawia pod znakiem zapytania wiele kolejnych inwestycji samorządowych, które przez 30 ostatnich lat były główną siłą napędową oraz kluczowym czynnikiem wysokiej absorpcji funduszy europejskich. Kolejną był problem tego typu, że samorząd nie ma, w porównaniu z władzami centralnymi, możliwości zadłużania się, ponieważ nie ma do dyspozycji takich narzędzi, jak: późniejsze, nawet długofalowe, zarządzanie długiem, emisja nowych środków pieniężnych oraz zmiany już pobieranych i ustanawiania nowych podatków, ponieważ musi utrzymywać ich stawki w ustawowych widełkach. Bardzo ogranicza to transfer środków finansowych do budżetu gminy, dlatego prelegenci zastanawiali się jakie są sposoby zmiany tej sytuacji. Z kolei wykładowca, dr Stanisław Kaczyński skupił się na temacie, który jest dostrzegalny już teraz, to jest problemie spadku liczy dzieci, przy jednoczesnym tworzeniu i rozwoju istniejącej już infrastruktury szkolnej. Może to już za 5-10 lat spowodować, że pojawi się problem nadprodukcji infrastruktury szkolnej, na co władze samorządowe również powinny zwracać uwagę, już na etapie planowania. Była też mowa o tym, że w sytuacji, gdy w budżecie gmin zabezpiecza się środki finansowe na rzecz osób 60+, takie same działania powinny być podejmowane na rzecz ludzi młodych/młodzieży, żeby nie czuła się ona zlekceważona i traktowana po macoszemu.

pp.JPG
- Inicjatywa podjęta przez Stowarzyszenie Sapere Aude i zrealizowana przy bardzo dużym zainteresowaniu młodzieży z łomżyńskich szkół średnich, to odpowiedź na pilną potrzebę realizacji zintegrowanych działań w zakresie zwiększania wiedzy na temat ekonomii społecznej - podsumowuje Tomasz Wróblewski. - To również chęć przyczynienia się do rzeczywistego podniesienia poziomu wiedzy, dotyczącej tego, jak dbać o dobrobyt własny, a tym samym lokalny i narodowy. Nasza inicjatywa jest również ważnym elementem wsparcia dla procesu wdrażania w szkołach ponadpodstawowych nowego przedmiotu ekonomicznego, jakim jest Biznes i zarządzanie oraz Krajowej Strategii Edukacji Finansowej. Skupiamy się też na realizacji, niezwykle ważnego w kontekście przyszłości, programu „5 x tak dla dzieci i młodzieży”, obejmującego: program Szkolnego Budżetu Obywatelskiego, fundusz na rzecz psychoedukacji dzieci i młodzieży, program nowych kompetencji i zawodów przyszłości dla dzieci i młodzieży, program pracowni młodzieżowych oraz program edukacyjny w zakresie zmian klimatycznych, ekonomii i kwestii konsumenckich.

tekst płatny


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę