Tak budują Via Baltica
Ponad 300 osób, z wykorzystaniem blisko 200 maszyn, buduje fragment drogi ekspresowej S61 od Stawisk do Szczuczyna. Firma Budimex prace zaczęła 3. września, a dziś rozpoczęto wylewanie asfaltu na pierwsze odcinki zbudowanej już nowej drogi. - Naszym założeniem w pierwszej kolejności jest wybudowanie fragmentów drogi DK61 nowo projektowanej po to, aby etapami przekładać ruch co pozwoli wejść nam na docelową S61 – mówi Robert Nowiński dyrektor kontraktu z firmy Budimex.
Ekspresowa Via Baltica od Stawisk do Szczuczyna będzie miała około 18 km długości. Prace przy jej budowie rozpoczęły się dwa i pół miesiąca temu i dziś są dobrze widoczne na całej długości. Rozpoczęto jej od wycinki kolidujących z inwestycją drzew i krzewów i robót ziemnych. Jak wyjaśnia Robert Nowiński, aby móc drogę zbudować, należy przemieścić około 1,5 miliona metrów sześciennych ziemi w wykopach, około 900 tysięcy metrów sześciennych ziemi z nasypów i około 500 tysięcy metrów sześciennych gruntów na wymiany.
- Na razie nie spotykamy się z szczególnymi niespodziankami - mówi dyrektor kontraktu z firmy Budimex podkreślając, że przygotowana wcześniej przez firmę dokumentacja techniczna uwzględniała warunki glebowe. - Nie wydaje mi się, żebyśmy natrafili tutaj na jakieś skomplikowane rozwiązania.
Po starej drodze
Planowana do budowy ekspresowa S61 pomiędzy Stawiskami a Szczuczynem na długości ok. 13 km pokrywa się z przebiegiem obecnej drogi krajowej nr 61 (DK61), a pozostałe 5 km to obejścia dwóch miejscowości Świdry i Obrytki, gdzie fragmentami widać już zbudowaną podbudowę nowej ekspresówki.
- Obecnie prowadzimy prace na 9 obiektach mostowych oraz na 6 przepustach drogowych. Pozostałe obiekty będzie można rozpocząć po przełożeniu ruchu z istniejącej DK61 na nową, budowaną przez nas DK61, w przebiegu równoległym, odsuniętą o kilkadziesiąt metrów od starej DK61 – opowiada Robert Nowiński. - Skupiamy się na tej nowo zaprojektowanej DK61 po to, aby w najbliższym czasie etapami przekładać ruch z tej istniejącej drogi na nową. Być może w okolicach tej zimy uda nam się częściowo ten ruch przełożyć. Pozwoli nam to na wejście na istniejące DK61 po to, żeby rozpocząć w szerszym zakresie budowę S61 na dwóch jezdniach.
Ekspresówka na wakacje... 2021?
Ekspresowa S61 będzie miała nawierzchnię betonową, a nowa DK61 asfaltową. Dziś na pierwszym odcinku tej nowej drogi rozpoczęto wylewanie asfaltu. Wraz z budową 18 km ekspresówki od Stawisk do Szczuczyna drogowcy mają zbudować ok. 13 km nowej drogi DK61 i w sumie około 40 km innych dróg dojazdowych i serwisowych. Za realizację tego odcinka Via Baltica GDDKiA za zapłacić firmie Budimex ponad 342 mln zł.
- Planowany termin zakończenia prac na tym kontrakcie to drugi – trzeci kwartał 2021 roku – mówi Rafał Malinowski z GDDKiA.
- Dołożymy wszelkich starań, aby terminu kontraktowego dotrzymać – odpowiada Robert Nowiński z Budimex.