Wykonawcy na Via Baltica ze Szczuczyna do Raczek
Budimex ma zaprojektować i zbudować odcinki drogi ekspresowej S61 od Szczuczyna do Ełku i od wsi Wysokie do Raczek. Oferty firmy jako najkorzystniejsze na te zadania wybrał olszyński oddział GDDKiA. Poinformował także, że firma Polaqua uchyliła się od zawarcia umowy na realizację drogi od węzła Ełk Południe do węzła Wysokie wobec tego za najkorzystniejszą wybrano ofertę konsorcjum, którego liderem jest Trakcja PRKiI. Póki co brakuje tylko wykonawcy na kluczowe zadanie nr 4 łomżyńskiej części Via Baltica, czyli większość obwodnicy Łomży z nowym mostem przez Narew.
Ełcki fragment Via Baltica od Szczuczyna do Raczke ma łącznie 66 km długości. Przetargi na jego realizacje GDDKiA ogłaszała dwa lata temu, ale dopiero teraz dochodzi do wyboru najkorzystniejszych ofert i – na co liczymy – podpisywania kontraktów. Zadanie podzielono na trzy części: Szczuczyn – Ełk, Ełk – Wysokie, Wysokie – Raczki. Pierwszy i trzeci odcinek ma zbudować Budimex, a środkowy konsorcjum trzech polskich firm, którego liderem jest Trakcja PRKiI. Za odcinek ze Szczuczyna do Ełku Budimex ma otrzymać 672,5 mln zł, a za odcinek Wysokie – Raczki 484 mln zł. Konsorcjum Trakcja PRKiI, za zbudowanie odcinka środkowego Ełk – Wysokie miałoby otrzymać 686 mln zł. Zgodnie z planami GDDKiA zakończenie prac na wszystkich ełckich odcinkach Via Baltica przewidywane jest w terminie 29 miesięcy od daty zawarcia umowy. To oznacza, że droga powinna zostać ukończona na przełomie 2020 i 2021 roku.
W dalszym ciągu nie ma natomiast decyzji białostockiego oddziału GDDKiA odnośnie wyboru najkorzystniejszej oferty na tzw. zadania nr 4 łomżyńskiej części Via Blatica. To odcinek kluczowy dla całej trasy, bo stanowi większość obwodnicy Łomży z nowym mostem przez Narew. Ponad dwa i pół miesiąca temu realizacji zadania odmówiła włoska firma Impresa Pizzarotti, której oferta była najtańsza i według GDDKiA najkorzystniejsza. Od tego czasu trwa wybór drugiej najkorzystniejszej... Jeśli drogowcom szybko udałoby się wybrać budowniczego tej części Via Baltica i nie było żadnych innych perturbacji, ten odcinek drogi powstałby jako ostatni fragment ekspresowej S61 - najwcześniej latem 2021 roku.