Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 24 lutego 2025 napisz DONOS@

Związkowcy chcą odwołania prezesa PKS Nova

Odwołania Prezesa Zarządu PKS Nova Zbigniewa Wojno domagają się organizacje związkowe działające w przedsiębiorstwie. „Skala szkodliwych decyzji Prezesa budzi nie tylko w pracownikach, ale i licznych samorządowcach autentyczne przerażenie i sprzeciw” - piszą w liście do Rady Nadzorczej Spółki. Oczekują działania.

PKS Nova to spółka samorządu województwa, która na terenie województwa podlaskiego ma wozić pasażerów. Z raportu przygotowanego przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich wynika, że najważniejszym utrudnieniem w korzystaniu z usług społecznych dla mieszkańców wsi jest bariera transportowa. Działalność PKS Nova ma zatem dla mieszkańców regionu kluczowe znaczenie. Jednak w ostatnim czasie dochodzą sygnały o zawieszaniu połączeń i niezadowoleniu załogi.

Związki zawodowe w piśmie do Rady Nadzorczej datowanym na 21 lutego 2025 roku domagają się niezwłocznego odwołania powołanego 21 maja 2024r. prezesa Zbigniewa Wojno. Piszą, że „swoimi działaniami sukcesywnie zmienia główną działalność Spółki, jaką jest transport pasażerski w korporację medialno-internetową, która ma służyć promowaniu jego samego”. „Wydaje ciężko zarobione pieniądze przez naszych pracowników na absurdalne działania niezwiązane z zarobkowym przewozem, jednocześnie próbuje ograniczać połączenia autobusowe”. Związkowcy wypominają mu, że jako jedyny prezes nie kupił dotąd żadnego autobusu, a tylko wypożycza. Kupił za to „komfortowy samochód służbowy dla siebie i nowo zatrudnionych dyrektorów”. Alarmują, że „PKS Nowa S.A. pod tym przywództwem nie zarabia na siebie, wręcz przynosi straty”. 

Związkowcy podnoszą także kwestie pracownicze, ogromne koszty „nowej i ciągle powiększanej kadry kierowniczej”, a list kwitują stwierdzeniem, że „dalsze trwanie w tym jego „cyrku” doprowadzi do zapaści przewozowej i utraty znaczenia na rynku, z korzyścią dla innych przewoźników”.

Wkurzenie samorządowców
Jak się okazuje prezes Wojno zraził do siebie nie tylko pracowników, ale i samorządowców. 3 czy 4 stycznia br. burmistrz Nowogrodu od zdenerwowanych mieszkańców dowiedział się, że połączenie z godz. 9 do Łomży  zostało zawieszone. PKS Nova operator wcześniej nie zgłaszał takiego zamiaru, ani nie informował o podjętych działaniach. Pasażerowie, którzy dzwonili po informację dowiadywali się, że połączenie zawieszono, bo wójtowie i burmistrzowie nie chcą dopłacać do przewozów. Problem samorządom gmin Łomża i Nowogród udało się w końcu rozwiązać i połączenie po feriach wróciło, ale sposób działania przewoźnika zbulwersował.

Po kilku tygodniach PKS Nova podjął próbę zawieszenia kolejnych linii. Na początku lutego 2025 roku Spółka poinformowała o zamiarze zawieszania następnych połączeń autobusowych. Około 70-80 podlaskich gmin otrzymało polecone listy z potwierdzeniem odbioru od operatora. Poszło na bogato, bo do samorządu w Nowogrodzie jednego dnia przysłano 4 takie listy, a do gminy Łomża około 9 (jakby nie można było w jednej kopercie). W nich propozycje dołożenia się do kolejnych tras. W zdumienie niektórych samorządowców wprawił szantaż, bo tak niektórzy nazywają te listy, by „dołożyć się” do kursu do Olsztyna. Bez pieniędzy z gmin, połączenia od 1 marca miałyby zostać zawieszone.  

Zgodnie z prawem połączenia na terenie gminy organizują same samorządy. Dlatego od kilku lat gminy przy rządowym dofinansowaniu, zapewniają połączenia autobusowe dla dzieci do szkół i mieszkańców do miasta. Jednak połączenia między gminami to już powinna być domena powiatów, a między powiatami – marszałków.

PKS Nova to firma „marszałka”, dlatego 19 lutego w Białymstoku z zaproszonymi samorządami (ponoć nie wszyscy dostali zaproszenia) zorganizowano spotkanie. Nie było na nim marszałka, ale byli jego przedstawiciele i Prezes Wojno. Efektem rozmów jest odwołanie (na razie) zawieszenia linii z 1 marca, ale co dalej, nie wiadomo. 

Za takie traktowanie i prowadzenie spraw samorządowcy są na PKS Nova mocno wkurzeni. To firma, której zlecają połączenia po swoich gminach, w tym dowóz dzieci do szkół. W obliczu listu związkowców, boją się eskalacji konfliktu w firmie. Pracownicy jeszcze nie grożą strajkiem, ale ewentualne zaostrzenie oznaczałoby paraliż dowozu dzieci do szkół, a wielu mieszkańcom utrudniłoby dotarcie do pracy, czy urzędu. 

 


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę