Adamczyk: Tak dotrzymujemy słowa
- Via Baltica będzie drogą bezpieczną. Via Baltica uruchomi potencjał gospodarczy naszych regionów – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas podpisania umowy na zaplanowanie i zbudowanie około 20 km ekspresowej drogi S61 od Ostrowi Mazowieckiej do okolic miejscowości Tyszki-Nadbory, mniej więcej w połowie drogi do Łomży. Podpisana w Ostrowi Mazowieckiej umowa pomiędzy GDDKiA a firmą RUBAU przewiduje, że droga będzie oddana do użytku pod koniec 2021 roku.
Podpisany kontrakt budowlany opiewa na 479,1 mln zł. Za te pieniądze powstanie 19,5 km drogi ekspresowej S61 o nawierzchni z betonu cementowego, na niej dwa węzły – wspomniany „Podborze” i węzeł „Komorowo” oraz przebudowane zostaną 3 kilometry istniejącej drogi ekspresowej S8, a także około 40 kilometrów dróg niższych kategorii.
Obecny na spotkaniu wiceminister rozwoju Witold Słowik podkreślał, że cała Via Baltica w Polsce budowana jest przy wsparciu środkami z Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i z Programu „Łącząc Europę” (CEF). Tzw. łomżyńskie odcinki Via Baltica są budowane przy wsparciu z POIiŚ, które wynosi 1,5 mld zł przy kosztach rzędu 3,4 mld zł.
- Droga ta ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju naszego kraju i państw nadbałtyckich – podkreślał wiceminister Słowik.
Przetarg na odcinek „Podborze” – „Śniadowo” został ogłoszony w pod koniec kwietnia 2017 roku. Wystartowało w nim 5 firm. GDDKiA na zadanie chciała przeznaczyć 620 mln zł, ale wszystkie oferty były znacznie niższe, a wybrana oferta firmy RUBAU opiewa na 479 mln 116 tys. 813 zł. Zwracając na to uwagę minister Andrzej Adamczyk podkreślał, że teraz drogi ekspresowe są budowane taniej niż budowali poprzednicy. Dziękując administracji drogowej za przygotowanie inwestycji życzył także wykonawcy, „abyśmy nie natrafili na żadną niespodziankę hydrologiczną, aby hydrologia nas nie pokonała”.
- Zgodnie z harmonogramem, a wiem, że jest potencjał, i że można przyspieszyć i oddać drogę przed czasem, ten odcinek Via Baltica będzie ukończony w 2021 roku. Takie jest nasze oczekiwanie, nadzieja i przekonanie, abyśmy mogli wtedy przejechać całą Via Baltica aż do granicy z Litwą – dodawał Adamczyk podkreślając, że rząd Prawa i Sprawiedliwości dotrzymuje danego słowa.