Tak ma wyglądać połączenie Via Baltica z ekspresową „ósemką” pod Ostrowią Mazowiecką.
W poniedziałek w Białymstoku odbędzie się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych GDDKiA w sprawie koncepcji programowej ostatniego już odcinaka „łomżyńskiej” Via Baltica. To tzw. zadanie nr 1. obejmujące 19,5 km odcinek drogi ekspresowej S61od węzła „Podborze” na obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do planowanego węzła „Śniadowo” w okolicy wsi Tyszki-Nadbory - przy największym zakręcie obecnej drogi do Łomży.
Początek trasy znajduje się po północno-wschodniej stronie miasta Ostrów Mazowiecka. To duży węzeł „Podborze” na przecięciu z drogą ekspresową S8. Od niego do kolejnego węzła „Komorowo”, czyli przez ok. 6 km trasa biegnie dwoma łukami przez tereny użytkowane rolniczo, łąki i nieużytki. Węzeł „Komorowo”, usytuowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie drogi wojewódzkiej nr 677 i poza połączeniem z tą drogą łączy też S61 z drogą wojewódzką nr 627 Małkinia-Ostrołęka.
W dalszym przebiegu droga ekspresowa S61 biegnie wzdłuż drogi wojewódzkiej 677 w niewielkiej odległości od niej - od ok. 50 do 100 m. Dopiero ok. kilometra 12+000 za miejscowością Zielonka za skrzyżowaniem z droga powiatową 2631W, doga odchodzi łukiem w kierunku wschodnim, aby po ok. 5 kilometrach wrócić w pobliże drogi wojewódzkiej 677. Ostatnie dwa kilometry droga S61 przebiega wzdłuż drogi wojewódzkiej po jej wschodniej stronie. Koniec trasy znajduje się w pobliżu miejscowości Tyszki-Nadbory na połączeniu z kolejnym zadaniem.
Koncepcja programowa „zadnia nr 1” Via Baltica dotyczy w sumie ok. 19,5 km drogi ekspresowej S61, oraz przebudowy i rozbudowy odcinka drogi S8 na połączeniu z S61 długości ok. 3,8 km wraz z likwidacją istniejącego na obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej zjazdu na Łomżę. Ponadto w zakres niniejszego przedsięwzięcia wchodzi odcinek DW 627 (Małkinia-Ostrołęka) klasy G o długości 3,8 km tzw. łącznik oraz włączenie drogi S8 (3,6 km).
Posiedzenie ZOPI w Białymstoku jest pierwszym z etapów odbioru Koncepcji Programowej. Po wprowadzeniu zgłoszonych uwagach dokumentacja trafia do Warszawy do centrali GDDKiA na posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Dopiero po uwzględnieniu tam zgłaszanych uwag prace nad dokumentem kończą się. Wówczas też – jak informują drogowcy – możliwe będzie prowadzenie prac zmierzających do ogłaszania przetargów na zaprojektowanie i zbudowanie drogi. Zgodnie z zapowiedziami GDDKiA przetarg zadanie nr 1, ma być ogłaszany pod koniec marca 2017 roku wraz z zadaniami nr 2 i 3, czyli w sumie dla odcinka Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do Łomży.