Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 28 czerwca 2025 napisz DONOS@

TIR-y w mieście, albo zmiana prawa?

Główne zdjęcie
Fot. OSK Bocian

Ośrodki szkolenia kierowców apelują o dyskusję i zmiany w przepisach dotyczących szkolenia i egzaminowania kierowców w kategorii C+E. Z początkiem przyszłego roku egzaminy oraz szkolenia mają odbywać się z wykorzystaniem ciągników siodłowych z naczepami. W efekcie tego na ulice miast trafić ma znacznie więcej tego typu zestawów ciężarowych.

– Z niepokojem obserwujemy plany przywrócenia ruchu ciągników siodłowych z naczepami na ulice Łomży i innych miast w ramach kursów i egzaminów prawa jazdy kat. C+E. Mówimy tu o kilkunastu potężnych zestawach, które miałyby regularnie poruszać się po miejskich trasach – i to nie w rękach zawodowców, lecz osób uczących się! – alarmuje w mediach społecznościowych OSK Bocian z Łomży.

Ośrodek zadaje pytanie: czy miasto jest gotowe na manewrowanie zestawami o długości 16,5 metra po jego ulicach?

Łomża stała się jednym z głównych ośrodków w kraju, jeśli chodzi o szkolenie kierowców. W mieście działa wiele ośrodków, z których znaczna część szkoli kursantów spoza regionu. W rezultacie „eLek” na ulicach jest zdecydowanie więcej niż mogłoby to wynikać z wielkości populacji. OSK Bocian szacuje, że po zmianie prawa jednocześnie po mieście mogłoby jeździć nawet 30 zestawów z ciągnikami siodłowymi i naczepami.

– W trosce o bezpieczeństwo, spokój mieszkańców i odpowiedzialne szkolenie – sprzeciwiamy się wprowadzeniu ciągników siodłowych z naczepami do przebiegu kursów i egzaminów kategorii C+E na ulicach Łomży – kończy swój apel ośrodek.

 

Czy miejsce dla TIR-a jest w mieście?

Daniel Bohdan z OSK Bocian tłumaczy, że celem akcji jest zwrócenie uwagi rządzących i rozpoczęcie dialogu w tej sprawie. Przyznaje, że jego ośrodek już od ośmiu lat szkoli kierowców na ciągniku siodłowym i sam nie jest przeciwnikiem tego rozwiązania. Podkreśla jednak, że jego zdaniem najlepszym momentem na kontakt kursanta z tak dużym zestawem jest etap kwalifikacji zawodowej, którą każdy przyszły kierowca zawodowy musi przejść.

W jego opinii optymalna ścieżka szkolenia powinna wyglądać następująco:

kat. C – szkolenie i egzamin na klasycznym samochodzie ciężarowym (tak jak obecnie),

kat. C+E – szkolenie z przyczepą (również jak obecnie),

kwalifikacja zawodowa – dopiero tutaj powinien pojawić się zestaw z ciągnikiem siodłowym i naczepą.

Bohdan zauważa, że ośrodki egzaminacyjne (WORD-y) znajdują się zazwyczaj w centrach miast, a operowanie tak dużym pojazdem może istotnie zakłócać ruch. Część WORD-ów może też nie być w stanie przygotować odpowiedniego placu manewrowego z powodu braku wolnych terenów. Dlatego zasadne byłoby stopniowe zwiększanie skali trudności pojazdów wraz z postępem w szkoleniu i zdobywaniu uprawnień.

W ciągu roku OSK Bocian przeprowadza 800–900 kursów kat. C+E oraz 400–500 kwalifikacji zawodowych. Z kolei w łomżyńskim WORD-zie w 2024 roku odbyło się ponad 4000 egzaminów praktycznych tej kategorii. Każdy egzamin trwa ok. 1,5 godziny – z czego 30 minut na placu manewrowym i ok. godziny w ruchu miejskim. Dyrektor WORD-u, Robert Czerwiński, informuje, że trasy egzaminacyjne kat. C+E prowadzą głównymi ulicami miasta. Aby sprostać nowym wymaganiom, za około 650 tys. zł ośrodek kupuje ciągnik siodłowy z naczepą, 

Zmiany w prawie

Prace nad zmianami rozpoczęły się jeszcze przed 2019 rokiem, kiedy opublikowano projekt rozporządzenia określającego warunki techniczne pojazdów i ich obowiązkowe wyposażenie. Początkowo zakładano, że od 1 stycznia 2025 roku szolenie i  egzaminy na kat. C+E będą obowiązkowo przeprowadzane przy użyciu ciągników siodłowych z naczepami. W odpowiedzi na protesty oraz argumenty o wysokich kosztach wymiany taboru, termin ten przesunięto na 1 stycznia 2026 roku.

Co istotne, wojskowe ośrodki szkolenia zostały zwolnione z tego obowiązku aż do 2036 roku.

Branża transportowa z kolei popiera zmiany i oczekuje, że po zdanym egzaminie kierowca będzie od razu gotowy do pracy. Ośrodki szkoleniowe zwracają jednak uwagę, że podobnie jak w przypadku kategorii B, również tutaj po egzaminie potrzebny jest czas na nabranie doświadczenia. W dodatku tzw. TIR-y, czyli ciągniki siodłowe z naczepami, najczęściej kursują w transporcie dalekobieżnym, pomiędzy centrami logistycznymi. W samych miastach transport towarowy opiera się głównie na tzw. „solówkach” – klasycznych ciężarówkach z przestrzenią ładunkową.

 

Ogłoszenia płatne 4lomza.pl

usługi
Wkłady kominowe, kominy - naprawa kominów.
tel. 508233425
nieruchomości
Do wynajęcia ogrzewana hala 500 m2 z węzłem sanitarnym, rampą załadowczą pod produkcję, magazyn itp z dużym przydziałem mocy. Aleja Legionów niedaleko Farbexu. Konkurencyjna cena.
tel. 509094086
usługi
Oferuję kompleksowe wykończenie wnętrz. Docieplanie poddaszy wełną, szpachlowanie, płyty GK zabudowy, układanie glazury, paneli oraz wszystkie prace wykończeniowe.
tel. 517468385
Foto: Fot. OSK Bocian
Foto: Fot. OSK Bocian
Foto: Fot. OSK Bocian

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę