Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 napisz DONOS@

9.VI Z wizytą w ZOO

Serdecznie Was witamy

TEMAT: Z wizytą w zoo

 

CELE: doskonalenie umiejętności rozpoznawania kontynentów na mapie; tworzenie kolekcji zwierząt na podstawie mapy świata, ich wyglądu, sposobu poruszania się, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat,rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek i sylab w słowach.

1. ZOO – wycieczka

Na początek zachęcam Was do odwiedzenia Zoo w Warszawie i we Wrocławiu.  Zapraszam zatem na wirtualną przygodę ze zwierzętami – tymi małymi oraz dużymi. https://www.youtube.com/watch?v=xD2na4OXzps  https://www.youtube.com/watch?v=CyGu48oYe5o 2.

-  Jakie zwierzęta spotkaliście podczas „spaceru”?

-  Czy wiecie, jakie kontynenty one zamieszkują?

-  Jak żyją, czym się odżywiają?

-  Jak się poruszają?

-  Porozmawiajcie z rodzicami na ten temat.

2.Porządkujemy zoo– zabawa słownikowa.

Dziecko rozpoznaje zwierzę na obrazku, mówi jego nazwę, a następnie dzieli nazwę zwierzęcia na sylaby, wyodrębnia głoskę w nagłosie i wygłosie. Układa nazwę korzystając z liter Alfabetu.

3.Mapa świata – rozmowa kierowana.

Rodzic prezentuje dzieciom mapę świata, wskazuje kontynenty i podaje ich nazwy. Prezentuje fotografie zwierząt zamieszkujących różne kontynenty.

Wspólnie z dziećmi odszukuje na mapie Afrykę. Prezentuje fotografie zwierząt afrykańskich. Zwraca uwagę na ich wygląd, sposób poruszania się, budowę. Pyta dzieci, co wiedzą na temat zwierząt przedstawionych na fotografiach. Następnie opowiada im o najbardziej niebezpiecznych zwierzętach, które nazwano „Wielką Piątką Afryki” (Big Five):

lwa, słonia afrykańskiego, nosorożca czarnego, lamparta, bawoła afrykańskiego.

Zwraca uwagę na przystosowanie się zwierząt do środowiska, w którym żyją.

 Lew – łapy zakończone ostrymi pazurami, silne szczęki doskonałe do powalania i zabijania nawet bardzo dużych zwierząt, groźnie wyglądająca grzywa, która zwiększa przewagę samca broniącego terytorium stada, stanowi naturalną ochronę głowy i szyi

podczas walki.

Słoń afrykański– duże uszy wykorzystywane do chłodzenia, długa trąba zakończona dwoma palczastymi wyrostkami służąca do oddychania, wąchania, picia, kąpieli, zbierania pożywienia i zrywania gałęzi z wyższych partii drzew, ciosy służące do obrony, miękka i delikatna spodnia strona stóp, dzięki czemu słoń może poruszać się bezszelestnie. Po kąpieli słonie obsypują wilgotną skórę piaskiem, a powstała w ten sposób warstwa kurzu i błota pomaga im chronić się przed słońcem i owadami.

Nosorożec czarny – żywi się zróżnicowanym pokarmem roślinnym, ma szerokie i płaskie zęby trzonowe służące mu do rozcierania liści. Róg wykorzystuje do obrony. Gruba skóra stanowi ochronny pancerz a tarzanie się w błocie pomaga utrzymać niską temperaturę ciała i chroni przed pasożytami. Nosorożec biega bardzo szybko.

Lampart – dzięki ubarwieniu jest prawie niewidoczny wśród traw lub liści drzew. Ma szerokie łapy z ostrymi pazurami. Cechują go niebywała zwinność i siła – lamparty potrafią się wspinać, wciągnąć na drzewa ofiary trzy razy cięższe od siebie. Lampart potrafi świetnie pływać i wykonywać siedmiometrowe skoki.

Bawół afrykański jest roślinożercą o ogromnej wadze (zwykle od 500 do 900 kg). Osadzone na dużej głowie potężne, ostre rogi służą do obrony i ataku. Bawoły mają silne kończyny, które są zakończone dwoma palcami pokrytymi racicami).

 

4. Rodzic zadaje pytanie:

Dlaczego zwierzęta z Wielkiej Piątki Afryki uważa się za najniebezpieczniejsze zwierzęta świata?

Dzieci zgłaszają swoje pomysły i wymieniają poglądy.

(Te zwierzęta są znane z waleczności, zwłaszcza gdy bronią młodych lub zostaną zranione).

5.Zoo – masaż do fragmentu wiersza Bolesława Kołodziejskiego.

Dziecko i rodzic w parze: dziecko leży na brzuchu, rodzi wykonuje masaż jego pleców. Potem następuje zmiana ról.

Zoo

Tu w zoo zawsze jest wesoło, (masujemy plecy otwartymi dłońmi)

tutaj małpki skaczą wkoło, (wykonujemy ruchy naśladujące skoki po okręgu)

tutaj ciężko chodzą słonie, (naciskamy płaskimi dłońmi)

biegną zebry niczym konie, (lekko stukamy pięściami dłonie)

w wodzie złote rybki chlapią. (…) (muskamy raz jedną, raz)

żółwie wolno ścieżką człapią, (powoli, lekko przykładamy płaskie drugą ręką)

 

6. Plan zoo – wykonanie planu zoo.

Cele:– doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych, rozwijanie fantazji i wyobraźni.

Dziecko rysuje na szarym papierze wybiegi dla zwierząt, basen hipopotama, ptaszarnie, małpiarnie itd. Wkleja sylwety zwierząt pokolorowane i wycięte.

 

7. Praca z KP4.35a – czytanie wyrażeń, dopasowywanie ich do ilustracji zwierząt.

Praca z KP4.35b – podawanie nazw zwierząt, podpisywanie ilustracji po śladzie, ćwiczenia artykulacyjne

 

 

p. Małgosia i p. Basia

Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Agata Komorowska
pon, 08 czerwca 2020 21:00
Data ostatniej edycji: nie, 14 czerwca 2020 21:16:15

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę