W drodze - malarstwo Aleksandra Grzybka
maj 2004
Aleksander Grzybek. Urodzony w Białymstoku, gdzie mieszka i pracuje. W 1979 r. ukończył Instytut Wychowania Artystycznego w Lublinie, kierunek malarstwo w pracowni Mariana Bogusza i Andrzeja Kołodziejka. Współzałożyciel Grupy A.S. Współpracował przy organizacji Lubelskich Spotkań Plastycznych.
Wystawy z Grupą A.S.:
1975 – założenie Grupy A.S. malarstwo, Galeria Piwnica, Lublin
opracowanie plastyczne dzielnicy LSM, Biblioteka Główna UMCS, Lublin
malarstwo AKT, klub Arcus, Lublin
1976 – sympozjum - Lubelskie Spotkania Plastyczne, realizacja na osiedlu LSM
malarstwo, Chatka Żaka, Lublin
1977 – malarstwo, Galeria Współczesna, Toruń
malarstwo, Biała Sala, Lublin
malarstwo, Galeria Teatru Studio, Warszawa
1978 – malarstwo, Galeria Młodych, Klub MPiK, Lublin
1979 – malarstwo, BWA, Białystok
1981 – malarstwo, Galeria Interpres, Warszawa
Działania plastyczne:
1975 – Błędne Koło, Klub Arcus, Lublin
Bieg po zdrowie, Hala WOSTiW, Lublin
1976 – 24 godziny na dobę, Skarżysko Kamienna
IGARET, w ramach Konfrontacji Młodego Teatru, Lublin
Panorama Lubelska, Lublin
Wystawy indywidualne:
1975 – malarstwo, Lublin
1980 – rysunek, Galeria KONT, Lublin
1982 – malarstwo, rysunek, Galeria Sztuki Nowoczesnej, Łomża
rysunek, BWA, Białystok
malarstwo, rysunek, BWA, Łomża
1984 – malarstwo, rysunek, BWA, Białystok
1986 – malarstwo, Sztuka Polska, Białystok
1988 – BWA, Wrocław
1991 – malarstwo, Galeria Pod Arkadami, Białystok
2003 – Z myślą o Tobie - malarstwo, Galeria WOAK - Spodki, Białystok
- Powrót do sektora 02015..., Galeria Arsenał, Białystok
Wystawy zbiorowe:
1981 – Ogólnopolski Zimowy Salon Plastyki, Radom
Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Jana Spychalskiego, Poznań
Galeria Młodych, MPiK, Białystok
1982 – Ogólnopolski Zimowy Salon Plastyki, Radom
Galeria EL, Elbląg
1985 – 40-lecie LSP Supraśl, BWA, Białystok
Ogólnopolski Zimowy Salon Plastyki, Radom
III Wystawa Sztuki Religijnej, Białystok
Cztery Pory Roku, Szczecinek
wystawa poplenerowa, Bielsko-Biała (nagroda)
1986 - Ogólnopolski Zimowy Salon Plastyki, Radom
1990 – malarstwo, Chicago
malarstwo, Galeria, Sopot
1991 – Ogólnopolski Plener Malarski Białowieża ’91, Białowieża
1992 - Ogólnopolski Plener Malarski Białowieża ’91, BWA, Białystok
wystawa artystów okręgu białostockiego, Muzeum Okręgowe, Białystok
2003 – Codzienność, Galeria Arsenał, Białystok
wystawa poplenerowa Czartowisko 2003, Czartoria (złota stopka)
wystawa ZPAP – Polska Sztuka Użytkowa, Białystok
wystawa poplenerowa, Galeria Alisar, Warszawa
2004 – wystawa poplenerowa, Galeria Sztuki Współczesnej, Łomża
... setki ludzkich sylwetek naszkicowanych jednym pociągnięciem pędzla tak dynamicznie, że sprawiają wrażenie, jakby nie były w ciągłym ruchu. Karnie, w równiutkich szeregach, przemierzają ściany, następując sobie nawzajem na pięty. To samo pochylenie ramion, przygarbione plecy, jakiś bagaż w ręku. Wydają się jednakowe – zmienia się tylko tło. W zależności od jego kolorystyki sylwetki z daleka mogą przypominać coś na kształt piramidy, tarczy słonecznej lub księżyca. Sylwetki są czarne, ale w zestawieniu z tłem zmienia się ich odcień. W efekcie od drobnych postaci i barw w oczach dwoi się i troi, a oglądaniu towarzyszy poczucie, jakby przed nosem maszerowały nam kolejne pokolenia, różniące się tylko zaznaczonym kolorem nastrojem.
Oglądanie prac Aleksandra Grzybka to jakby studiowanie ekranu lub wydruku z komputera, po którym szybko przewijają się ciągi liczbowe. O tych przed chwilą już się nie pamięta, a każdy następny nie wyróżnia się niczym specjalnym...
Monika Żmijewska, Gazeta Wyborcza
Wystawy z Grupą A.S.:
1975 – założenie Grupy A.S. malarstwo, Galeria Piwnica, Lublin
opracowanie plastyczne dzielnicy LSM, Biblioteka Główna UMCS, Lublin
malarstwo AKT, klub Arcus, Lublin
1976 – sympozjum - Lubelskie Spotkania Plastyczne, realizacja na osiedlu LSM
malarstwo, Chatka Żaka, Lublin
1977 – malarstwo, Galeria Współczesna, Toruń
malarstwo, Biała Sala, Lublin
malarstwo, Galeria Teatru Studio, Warszawa
1978 – malarstwo, Galeria Młodych, Klub MPiK, Lublin
1979 – malarstwo, BWA, Białystok
1981 – malarstwo, Galeria Interpres, Warszawa
Działania plastyczne:
1975 – Błędne Koło, Klub Arcus, Lublin
Bieg po zdrowie, Hala WOSTiW, Lublin
1976 – 24 godziny na dobę, Skarżysko Kamienna
IGARET, w ramach Konfrontacji Młodego Teatru, Lublin
Panorama Lubelska, Lublin
Wystawy indywidualne:
1975 – malarstwo, Lublin
1980 – rysunek, Galeria KONT, Lublin
1982 – malarstwo, rysunek, Galeria Sztuki Nowoczesnej, Łomża
rysunek, BWA, Białystok
malarstwo, rysunek, BWA, Łomża
1984 – malarstwo, rysunek, BWA, Białystok
1986 – malarstwo, Sztuka Polska, Białystok
1988 – BWA, Wrocław
1991 – malarstwo, Galeria Pod Arkadami, Białystok
2003 – Z myślą o Tobie - malarstwo, Galeria WOAK - Spodki, Białystok
- Powrót do sektora 02015..., Galeria Arsenał, Białystok
Wystawy zbiorowe:
1981 – Ogólnopolski Zimowy Salon Plastyki, Radom
Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Jana Spychalskiego, Poznań
Galeria Młodych, MPiK, Białystok
1982 – Ogólnopolski Zimowy Salon Plastyki, Radom
Galeria EL, Elbląg
1985 – 40-lecie LSP Supraśl, BWA, Białystok
Ogólnopolski Zimowy Salon Plastyki, Radom
III Wystawa Sztuki Religijnej, Białystok
Cztery Pory Roku, Szczecinek
wystawa poplenerowa, Bielsko-Biała (nagroda)
1986 - Ogólnopolski Zimowy Salon Plastyki, Radom
1990 – malarstwo, Chicago
malarstwo, Galeria, Sopot
1991 – Ogólnopolski Plener Malarski Białowieża ’91, Białowieża
1992 - Ogólnopolski Plener Malarski Białowieża ’91, BWA, Białystok
wystawa artystów okręgu białostockiego, Muzeum Okręgowe, Białystok
2003 – Codzienność, Galeria Arsenał, Białystok
wystawa poplenerowa Czartowisko 2003, Czartoria (złota stopka)
wystawa ZPAP – Polska Sztuka Użytkowa, Białystok
wystawa poplenerowa, Galeria Alisar, Warszawa
2004 – wystawa poplenerowa, Galeria Sztuki Współczesnej, Łomża
... setki ludzkich sylwetek naszkicowanych jednym pociągnięciem pędzla tak dynamicznie, że sprawiają wrażenie, jakby nie były w ciągłym ruchu. Karnie, w równiutkich szeregach, przemierzają ściany, następując sobie nawzajem na pięty. To samo pochylenie ramion, przygarbione plecy, jakiś bagaż w ręku. Wydają się jednakowe – zmienia się tylko tło. W zależności od jego kolorystyki sylwetki z daleka mogą przypominać coś na kształt piramidy, tarczy słonecznej lub księżyca. Sylwetki są czarne, ale w zestawieniu z tłem zmienia się ich odcień. W efekcie od drobnych postaci i barw w oczach dwoi się i troi, a oglądaniu towarzyszy poczucie, jakby przed nosem maszerowały nam kolejne pokolenia, różniące się tylko zaznaczonym kolorem nastrojem.
Oglądanie prac Aleksandra Grzybka to jakby studiowanie ekranu lub wydruku z komputera, po którym szybko przewijają się ciągi liczbowe. O tych przed chwilą już się nie pamięta, a każdy następny nie wyróżnia się niczym specjalnym...
Monika Żmijewska, Gazeta Wyborcza