Oferty na budowę obwodnicy Łomży do końca maja
Najpierw 10 miesięcy na projektowanie, kolejnych 5 miesięcy na uzyskanie Zezwolenia na realizację inwestycji drogowej i 16 miesięcy na rzeczywistą budowę - to minimalny termin realizacji ekspresowej obwodnicy Łomży w ciągu Via Baltica. W piątek po południu GDDKiA opublikowała na swojej stronie internetowej zapowiadane we wtorek przetargi na zaprojektowanie i zbudowanie dwóch kolejnych odcinków drogi ekspresowej S61, które łącznie tworzą obwodnicę Łomży. GDDKiA zapisało w nich, że prace będą zrealizowane w nie mniej niż 31 miesięcy i nie więcej niż 37 miesięcy do podpisania umowy. Potencjalni wykonawcy na składanie ofert mają dwa miesiące.
Obwodnica Łomży, tak jak i cała Via Baltica, ma być dwujezdniową drogą, z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku i 5-metrowym pasem zieleni dzielącym obie jezdnie. Nawierzchnia ekspresówki będzie wykonana z betonu i dostosowań do przenoszenia największych dopuszczalnych obciążeń. Planowane do budowy wraz z nią wszystkie inne drogi, w tym dwa łączniki dróg krajowych nr 63 i 64 będą o nawierzchni asfaltowej.
GDDKiA ogłosiła oddzielne przetargi na dwa odcinki S61 stanowiące łącznie obwodnicę Łomży.
Odcinek 3 - węzeł „Łomża Południe” (z węzłem) - węzeł „Łomża Zachód’ (bez węzła) to 7,186 km drogi ekspresowej (kat. S) i dodatkowo budowa łącznika 8,907 km dk 63 w kat. GP. Będzie tu w sumie 15 obiektów inżynierskich, z czego 6 na dk 63, oraz 1 przepust z funkcją przejścia dla zwierząt.
Odcinek 4 - węzeł „Łomża Zachód” (z węzłem) - węzeł „Kolno” (bez węzła) ma długość 12,922 km drogi kat. S, na której zaplanowano trzy węzły: „Łomża Zachód”, „Nowogród”, „Łomża Północ”, oraz most na estakadzie nad doliną Narwi o długości 1206 m. Dodatkowo w ramach zadania zaplanowano wybudowanie 6,963 km łącznika dk 64 w kat. GP. Na tym odcinku będzie 20 obiektów inżynierskich, z czego 4 na dk 64 oraz 13 przepustów służących za przejścia dla zwierząt
GDDKiA oczekuje, że drogę uda się zrealizować w nie mniej niż 31 miesięcy i nie więcej niż 37 miesięcy do podpisania umowy z wybranymi w przetargach firmami. Później będą one mieć 10 miesięcy na projektowanie, kolejne 5 miesięcy na uzyskanie Zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRiD) i 16 miesięcy na rzeczywistą budowę dróg, przy czym do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca).
Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty - oprócz kryterium ceny, stosowane będą także kryteria jakościowe: właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni, równość podłużna nawierzchni, personel wykonawcy, zagospodarowanie gruntu rodzimego i termin realizacji kontraktu.
Firmy zainteresowane budową obu odcinków obwodnicy Łomży na złożenie swoich ofert mają dwa miesiące, przy czym na odcinek nr 3 termin ten wyznaczono na 31. maja, a na odcinek nr 4 na 29. maja.
Z przekazywanych wcześniej informacji wynika, że GDDKiA oczekuje się, że do podpisania umów z wybranymi w przetargu wykonawcami obwodnicy Łomży dojdzie w I kwartale przyszłego roku.