Przejdź do treści Przejdź do menu
środa, 20 listopada 2024 napisz DONOS@

Kolejka centralna w szpitalu czynna od 7. do 14. 35

„Obowiązek zasłaniania ust i nosa przy pomocy maseczek” obowiązuje, ale na papierze z podpisem dyrektora Jarosława Pokoleńczuka. Kartka wisi za szybą Rejestracji Centralnej na parterze Szpitala Wojewódzkiego w Łomży, lecz praktycznie nikt nakazu nie przestrzega. We wtorek między godziną 10.30 a 12. jeden barczysty pacjent miał maseczkę antycovidową, a czasami ktoś z personelu nosił zasłaniacz na brodzie. W holu wejściowym kręciły się tłumy ludzi, chcących zapisać się do poradni.

Pełnomocnik dyrektora szpitala Jolanta Gryc przekazała komunikat: „W celu poprawy dostępności do rejestracji poradni specjalistycznych Szpital Wojewódzki im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Łomży uruchomił centralną rejestrację i obsługę telefoniczną rejestracji call center. Obecnie do rejestracji obowiązuje jedna kolejka i wszystkie okienka rejestrują pacjentów do wszystkich poradni specjalistycznych.

Rejestracja telefoniczna jest realizowana w systemie call center i do wszystkich rejestracji obowiązuje jeden numer telefonu 86 473 37 77. 

Na chwilę obecną z centralnej rejestracji wyłączona jest Poradnia Onkologiczna, Audiologiczna, Poradnia Kardiologii Inwazyjnej, Psychiatryczna, Dział Fizjoterapii oraz Zakłady Diagnostyczne. Do tych rejestracji numery pozostają bez zmian. Jednak w przypadku połączenia się z w/w numerem call center rozmowa zostanie przełączona do właściwej rejestracji”.

Wśród licznych kartek i napisów na witrynach Rejestracji Centralnej uważny pacjent dostrzeże, że wprowadzono jedną kolejkę, z której kolejno podchodzi się do wolnego okienka. Ale nie każdy jest uważny i nie każdy ma tak dobry wzrok oraz uwagę wytężoną na przeczytanie tylu komunikatów...

W jednym okienku rejestracja do kilku poradni
Od kilku dni w łomżyńskim szpitalu wdrażany jest i testowany system centralnego rejestrowania pacjentów. Na przykład, okienka do rejestracji do poradni laryngologicznej na pierwszym piętrze zostały całkowicie zamurowane. Nowy system, jak można przypuszczać, będzie służyć temu, żeby pacjenci nie musieli szukać po całym, dużym i rozgałęzionym szpitalu, rejestracji i poradni. Drugi powód może być taki, aby pacjent ze skierowaniami do kilku poradni nie wystawał w oddzielnych kolejkach do poszczególnych rejestracji, skoro może za jednym razem być obsłużony przez jedną rejestratorkę. We wtorek na szybach Rejestracji Centralnej wywieszone były 3 karki z nazwami 15 poradni – celowo nie podajemy, jakich, żeby czytający tę relację po czasie nie zostali wprowadzeni w mylne przekonanie, że akurat rejestracja do wymienionych poradni jest aktualna danego dnia, bo – jak na początku zaznaczyliśmy – to etap wdrażania i testowania nowego systemu. Zapewne dużo więcej o szczegółach koncepcji RC i faktycznym funkcjonowaniu systemu dowiemy się w czerwcu.

Przy Rejestracji Centralnej krzyżują się szlaki
Rozmawiamy z ludźmi w kolejce, obserwujemy szybko zmieniające się sytuacje i ciekawi jesteśmy opinii o nowym systemie. Zdania kolejkowiczów są podzielone: jednym innowacja się podoba, dla innych nie ma większego znaczenia, a jeszcze inni uważają, że to jest „chore”. Dlaczego...? - Muszę czekać do swojej rejestracji w jednej kolejce razem z czekającymi do wszystkich innych poradni – uzasadnia Pan, który do szpitala przyjeżdża co 3 – 4 miesiące. Rzeczywiście – kolejka centralna jest na około 30 osób – zawija się od okien RC do szatni. W różnych momentach ogonek wije się, gdzie chce, zależnie od pory dnia, stopnia zatłoczenia, kierunków, skąd przychodzą ludzie i ich stanu. Na przykład, na kierunek kolejki w stronę: kiosku przy wejściu lub apteki bądź korytarza do łącznika z windami może mieć wpływ duży wózek inwalidzki, wózek z dzieckiem albo matka z nosidełkiem, chorzy o kulach. Co więcej: stanowiska przy rejestracji są na linii ciągu komunikacyjnego między korytarzami parteru na lewo i na prawo. Akurat w miejscu kolejki centralnej krzyżują się wszystkie szlaki, w tym prowadzące na schody na piętro, a do tego, żeby było mniej wygodnie: widoczność od drzwi wejściowych na witryny RC zasłania masywny słup nośny. Ograniczenia przyciasnawej przestrzeni, jak na wzmożony ruch ludzi w różnych sprawach i celach, mają istotne konsekwencje.

Zatłoczony parter szpitala należy powiększyć
Przechodzący od głównych drzwi wejściowych, apteki, szatni, kiosku, korytarzy z poradniami i do RC, przemykają się, potrącają, zagradzają drogę - nieumyślnie. Szpital potrzebuje nowego projektu na rozwiązanie tylu odmiennych funkcji i służących im traktów. Trzeba pomyśleć o rozbudowaniu części wejściowej, aby była wygodniejsza, bardziej przyjazna społecznie i bezpieczna w dobie co i rusz ogłaszanych dystansów. Np. stojak o obowiązkowej szatni zasłania plan budynków. W sumie, atmosfera kolejkowa jest spokojna i kulturalna. Większość ludzi informuje jeden drugiego o „jednej kolejce”. Postulują wprowadzenie automatu numerkowego, obowiązkowego, żeby nikt nie wszedł bez kolejki. Na 6 okienek, w których przyjmowało we wtorek m. 10.30 a 12. od 3 do 6 pań, różnie, zdarzało się, że któreś (głównie skrajne) było wolne, gdyż stojący w kolejce nie zorientowali się, że mogą podejść nie tylko centralnie, do okienek z nazwami 15 poradni. Bywało, że wtedy zjawiali się ludzie, niewiedzący o jednej kolejce lub – jak komentowali urażeni kolejkowicze - „udający, że nie wiedzą”. Wiedzieli czy nie wiedzieli – to weszli bez kolejki, bo panie w okienkach nie widzą, co się dzieje w hallu. Pewnie słabo też słyszą pacjentów, z powodu szumu i gwaru jak na Dworcu Łomża Centralna. Jeśli po drugiej stronie szyby mają rejwach, jak w hallu, to je podziwiam, że tak szybko i sprawnie obsługują pacjentów. Z 25. miejsca mężczyzna odchodzi po rejestracji w niecałe 10 minut.

„Automat się odzywał, a rejestratorka nie”
Mimo to, nie zmieniał zdania, że każde z 6 okienek powinno mieć 4, 5, 6 poradni. Pacjent stawałby w kolejce specjalistycznej, a nie centralnej, co oszczędziłoby ludziom nerwów. Pacjentka z poradni neurologicznej wspominała z rozbawieniem, że eksperyment się skończy, jak zawiesi się komputer, co obserwowała wcześniej w poradniach na terenie szpitala. Uważa, że dobrym pomysłem okazać się może rozdzielenie infolinii rejestracyjnej: 86 473 37 77 od rejestratorek przy okienkach. Starszy Pan narzekał, że dzwonił, ale automat telefoniczny się odzywał, a potem zapadała cisza.

Mimo że w hallu nie ma słupków grodzących, taśm wydzielających, napisów na podłodze, ludzie radzili sobie w nowej sytuacji, chociaż iskrzyło, gdy ktoś wykorzystywał zdyscyplinowanie bliźnich. Nasilenie i typ emocji zależał od sytuacji przybywających pacjentów, temperamentu i opanowania. - Jesteśmy takim narodem, że musimy iść do przodu – twierdzi z uśmiechem pacjentka po wyjściu z kolejki.

Mirosław R. Derewońko
tel. red.  696 145 146  

 

Foto:
Foto:

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę